Proč koupit |
---|
Elegantní vzhled
Verze s pohonem všech kol
Spolehlivost a trvanlivá konstrukce
Kvalitní zpracování
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
V roce 1994 bylo dosavadní Audi 80 nahrazeno novým modelem A4, který jako jeden z prvních vozů přinesl nový způsob pojmenování vozů ingolstadtské značky. Sedan a o rok později uvedené combi střední třídy se chlubí elegantními tvary, které přehnaně nezestárly dodnes. Nová A4 měla pozvednout image automobilky a lépe konkurovat tehdejším soupeřům od BMW a Mercedesu, což se více než podařilo. A4 se vyznačovala kvalitními použitými materiály a výtečným zpracováním, použitá technika patřila v dané třídě ke špičce své doby, ovšem z dnešního hlediska není přehnaně komplikovaná. Tato kombinace vlastností dělá z první generace Audi A4 velmi trvanlivou ojetinu, která si i na svůj věk drží přece jenom trochu vyšší cenu. Na druhou stranu, kdo touží po dostupném automobilu prémiové značky a má omezenější rozpočet, najde v A4 jistě zalíbení. Výhodou vozu je, že nemusí od majitele vyžadovat vyšší investice, ovšem pozor na stav konkrétního kusu. Případné opravy některých záludných nedostatků vozu se totiž mohou prodražit, a to i přes dobrou dostupnost náhradních dílů z druhovýroby.
K elegantnímu exteriéru přidává A4 také vcelku útulný interiér s dobrou nabídkou místa pro posádku. V této oblasti je A4 rozhodně mnohem lepší než soudobé trojkové BMW, které působí podstatně stísněnějším dojmem. Velmi dobrý je i jízdní komfort, oproti běžným soudobým modelům má A4 také lepší odhlučnění. A chlubí se mimo jiné i velmi dobrou protikorozní ochranou. Líbit se budou i jízdní vlastnosti A4. Ačkoli jsou auta střední třídy od té doby podstatně dále, A4 má dobře čitelný a agilní podvozek. Navíc lze snadno sehnat i provedení s pohonem všech kol quattro, který skvěle poslouží za téměř jakéhokoli stavu vozovky.
Nabídka motorů pro A4 je velmi bohatá. Základem je benzinová šestnáctistovka s výkonem 74 (po faceliftu v roce 1999 75) kW. Ta je pro toto Audi trochu slabá a vyhoví jen klidným řidičům. Velmi zajímavé je, že A4 je asi jediným automobilem, u kterého lze pochválit na tehdejší dobu velmi pokrokovou benzinovou osmnáctistovku s výkonem 92 kW. Motor s komplikovanou pětiventilovou konstrukcí známe i z jiných modelů koncernu, ovšem jedině v A4 přináší odpovídající dynamiku i spotřebu paliva. Lepší jízdní zážitky pochopitelně nabídnou jeho přeplňované verze s výkonem 110 nebo 132 kW. Pozor ovšem na stav turbodmychadla. A4 měla pod kapotou i šestiválce – výkonovým základem je agregát 2,6 V6 s výkonem 110 kW, modernější je 2,4 V6 se 125 kW. Motor 2,8 dává 128 a později 142 kW. Za pozornost také stojí extrémní provedení S4 a RS4. Ta jsou velmi vzácná, pod kapotou mají dvojitě přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,7 litru. S4 má výkon 194 kW, ostřejší RS4 pak 280 kW.
V nabídce pohonných jednotek pochopitelně nemohou chybět turbodiesely. Známý 1,9 TDI je tu k dispozici v téměř nezničitelné verzi o výkonu 66 kW a také v silnějším provedení s 81 kW. Jedinou další dieselovou volbou byl šestiválec 2,5 litru o výkonu 110 kW, který je ovšem servisně trochu náročnější.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
V rámci soudobých vozů střední třídy patří Audi A4 pochopitelně k lépe vybaveným modelům, ovšem z dnešního hlediska ve výbavě překvapí máloco. Žádné revoluční prvky se tu neobjevily, a tak si majitel bude muset vystačit s dnes běžnou komfortní výbavou.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Po stránce vzhledu není první Audi A4 sice takovou klasikou jako soudobé modely BMW trojkové řady, ovšem dodnes nevypadá špatně. Jeho vcelku konzervativní oblé linie těží z toho, že Audi vlastně do současnosti původní design vylepšovalo v postupných evolucích, takže ani první A4 nevypadá nijak zastarale.
Spotřeba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Pokud toužíte po úsporném Audi, hledejte A4 se vznětovým čtyřválcem 1,9 TDI – je jedno, jakou výkonovou verzi. V každém případě totiž spotřeba paliva příjemně překvapí. Z benzinových jednotek docela dobře fungují osmnáctistovky, tentokrát výjimečně i ta nepřeplňovaná.
Jízdní vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Ve své době se mohlo Audi A4 pochlubit velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které sice nebyly tak sportovní jako u BMW 3, ovšem i tak zaslouží pochvalu. Velkou jistotu přinášejí verze s pohonem všech kol quattro, které jsou ovšem v první generaci trochu vzácnější.
Bezpečnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
V nárazových testech Euro NCAP první Audi A4 zrovna neexcelovalo. V roce 1997 získalo skóre tří hvězdiček, z nichž jedna byla za vysoké riziko poranění dodatečně škrtnuta. Z dnešního hlediska tak jde o podprůměrně bezpečný vůz.
Praktičnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Audi A4 první generace se chlubí větším vnitřním prostorem pro posádku než konkurenční BMW trojkové řady. Posádka si na nedostatek místa rozhodně stěžovat nemusí. Zavazadlový prostor je ovšem spíše průměrný, a platí to ještě jen pro sedan. Ten totiž pojme 440 litrů nákladu, zatímco combi uveze jen 390 litrů, jeho prostor je ovšem variabilnější a lépe využitelný.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Od prémiového vozu střední třídy se očekává solidní jízdní komfort a Audi A4 to potvrzuje. Naladění podvozku bylo na svou dobu příkladné, dnes sice trochu zaostává, stále je však A4 pohodlný vůz. Dobré je i odhlučnění.
Provozní náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
První generace Audi A4 je velmi kvalitním automobilem se spolehlivou a trvanlivou technikou. Vzhledem k věku a vyšším nájezdům se ovšem potíže objevit mohou a některé komponenty přece jenom odčerpají z rozpočtu vyšší částky než u obyčejnějších automobilů.
Audi A4