Proč koupit |
---|
Elegantní vzhled
Verze s pohonem všech kol
Spolehlivost a trvanlivá konstrukce
Kvalitní zpracování
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
V roce 1994 bylo dosavadní Audi 80 nahrazeno novým modelem A4, který jako jeden z prvních vozů přinesl nový způsob pojmenování vozů ingolstadtské značky. Sedan a o rok později uvedené combi střední třídy se chlubí elegantními tvary, které přehnaně nezestárly dodnes. Nová A4 měla pozvednout image automobilky a lépe konkurovat tehdejším soupeřům od BMW a Mercedesu, což se více než podařilo. A4 se vyznačovala kvalitními použitými materiály a výtečným zpracováním, použitá technika patřila v dané třídě ke špičce své doby, ovšem z dnešního hlediska není přehnaně komplikovaná. Tato kombinace vlastností dělá z první generace Audi A4 velmi trvanlivou ojetinu, která si i na svůj věk drží přece jenom trochu vyšší cenu. Na druhou stranu, kdo touží po dostupném automobilu prémiové značky a má omezenější rozpočet, najde v A4 jistě zalíbení. Výhodou vozu je, že nemusí od majitele vyžadovat vyšší investice, ovšem pozor na stav konkrétního kusu. Případné opravy některých záludných nedostatků vozu se totiž mohou prodražit, a to i přes dobrou dostupnost náhradních dílů z druhovýroby.
K elegantnímu exteriéru přidává A4 také vcelku útulný interiér s dobrou nabídkou místa pro posádku. V této oblasti je A4 rozhodně mnohem lepší než soudobé trojkové BMW, které působí podstatně stísněnějším dojmem. Velmi dobrý je i jízdní komfort, oproti běžným soudobým modelům má A4 také lepší odhlučnění. A chlubí se mimo jiné i velmi dobrou protikorozní ochranou. Líbit se budou i jízdní vlastnosti A4. Ačkoli jsou auta střední třídy od té doby podstatně dále, A4 má dobře čitelný a agilní podvozek. Navíc lze snadno sehnat i provedení s pohonem všech kol quattro, který skvěle poslouží za téměř jakéhokoli stavu vozovky.
Nabídka motorů pro A4 je velmi bohatá. Základem je benzinová šestnáctistovka s výkonem 74 (po faceliftu v roce 1999 75) kW. Ta je pro toto Audi trochu slabá a vyhoví jen klidným řidičům. Velmi zajímavé je, že A4 je asi jediným automobilem, u kterého lze pochválit na tehdejší dobu velmi pokrokovou benzinovou osmnáctistovku s výkonem 92 kW. Motor s komplikovanou pětiventilovou konstrukcí známe i z jiných modelů koncernu, ovšem jedině v A4 přináší odpovídající dynamiku i spotřebu paliva. Lepší jízdní zážitky pochopitelně nabídnou jeho přeplňované verze s výkonem 110 nebo 132 kW. Pozor ovšem na stav turbodmychadla. A4 měla pod kapotou i šestiválce – výkonovým základem je agregát 2,6 V6 s výkonem 110 kW, modernější je 2,4 V6 se 125 kW. Motor 2,8 dává 128 a později 142 kW. Za pozornost také stojí extrémní provedení S4 a RS4. Ta jsou velmi vzácná, pod kapotou mají dvojitě přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,7 litru. S4 má výkon 194 kW, ostřejší RS4 pak 280 kW.
V nabídce pohonných jednotek pochopitelně nemohou chybět turbodiesely. Známý 1,9 TDI je tu k dispozici v téměř nezničitelné verzi o výkonu 66 kW a také v silnějším provedení s 81 kW. Jedinou další dieselovou volbou byl šestiválec 2,5 litru o výkonu 110 kW, který je ovšem servisně trochu náročnější.
Výbava




V rámci soudobých vozů střední třídy patří Audi A4 pochopitelně k lépe vybaveným modelům, ovšem z dnešního hlediska ve výbavě překvapí máloco. Žádné revoluční prvky se tu neobjevily, a tak si majitel bude muset vystačit s dnes běžnou komfortní výbavou.
Design




Po stránce vzhledu není první Audi A4 sice takovou klasikou jako soudobé modely BMW trojkové řady, ovšem dodnes nevypadá špatně. Jeho vcelku konzervativní oblé linie těží z toho, že Audi vlastně do současnosti původní design vylepšovalo v postupných evolucích, takže ani první A4 nevypadá nijak zastarale.
Spotřeba




Pokud toužíte po úsporném Audi, hledejte A4 se vznětovým čtyřválcem 1,9 TDI – je jedno, jakou výkonovou verzi. V každém případě totiž spotřeba paliva příjemně překvapí. Z benzinových jednotek docela dobře fungují osmnáctistovky, tentokrát výjimečně i ta nepřeplňovaná.
Jízdní vlastnosti




Ve své době se mohlo Audi A4 pochlubit velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které sice nebyly tak sportovní jako u BMW 3, ovšem i tak zaslouží pochvalu. Velkou jistotu přinášejí verze s pohonem všech kol quattro, které jsou ovšem v první generaci trochu vzácnější.
Bezpečnost




V nárazových testech Euro NCAP první Audi A4 zrovna neexcelovalo. V roce 1997 získalo skóre tří hvězdiček, z nichž jedna byla za vysoké riziko poranění dodatečně škrtnuta. Z dnešního hlediska tak jde o podprůměrně bezpečný vůz.
Praktičnost




Audi A4 první generace se chlubí větším vnitřním prostorem pro posádku než konkurenční BMW trojkové řady. Posádka si na nedostatek místa rozhodně stěžovat nemusí. Zavazadlový prostor je ovšem spíše průměrný, a platí to ještě jen pro sedan. Ten totiž pojme 440 litrů nákladu, zatímco combi uveze jen 390 litrů, jeho prostor je ovšem variabilnější a lépe využitelný.
Komfort




Od prémiového vozu střední třídy se očekává solidní jízdní komfort a Audi A4 to potvrzuje. Naladění podvozku bylo na svou dobu příkladné, dnes sice trochu zaostává, stále je však A4 pohodlný vůz. Dobré je i odhlučnění.
Provozní náklady




První generace Audi A4 je velmi kvalitním automobilem se spolehlivou a trvanlivou technikou. Vzhledem k věku a vyšším nájezdům se ovšem potíže objevit mohou a některé komponenty přece jenom odčerpají z rozpočtu vyšší částky než u obyčejnějších automobilů.