OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Fabia I (1999–2007)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dostupný a spolehlivý vůz, Kvalitní zpracování a bytelná konstrukce, Široká servisní síť a nízké provozní náklady, Prostorné combi, Výborné jízdní vlastnosti, Příznivá cena, Velký výběr na trhu

O vozidle

První generace Škody Fabia spatřila světlo světa v roce 1999 a šlo tehdy o vůbec první opravdu moderní malý vůz z Mladé Boleslavi. Do tehdy vyráběná (a ještě souběžně rok a půl produkovaná) Škoda Felicia už nároky doby plnit nedokázala. To Fabia se ihned zařadila na špičku svého segmentu a v kombinaci s rozumnou cenou se z ní stal nejpopulárnější vůz značky. První generace je dnes nejprodávanější ojetinou na českém trhu. A to nejen díky místnímu patriotismu, ale také poctivé a spolehlivé technice, která je dnes dostupná za velmi příznivé ceny. Fabia je na trhu k dispozici v řadě motorizací a také ve třech karosářských variantách. Pětidveřový hatchback je klasikou, velkým zavazadlovým prostorem překvapí combi, které splní i úlohu nenáročného rodinného vozu a vcelku netradičním modelem je sedan, který díky nižší oblibě bývá o něco levnější.

Hodně široká je i paleta motorů, která se navíc v průběhu života modelu vcelku výrazně měnila. Fabia se ze začátku nabízela s benzinovými motorizacemi o objemu 1,4 litru (verze MPI 50 kW a později 44 kW, verze 16V v provedení 55 a 74 kW) a dvěma diesely – atmosférickým 1,9 SDI 47 kW a klasickým 1,9 TDI s výkonem 74 kW. Všechny tyto jednotky se vyznačují velmi dobrou spolehlivostí a v praxi nejméně často potkáte prakticky nesmrtelný atmosférický vznětový motor a silnou 100koňovou čtrnáctistovku, která byla pro mnohé zbytečně drahá. Později se v nabídce objevuje i benzinový dvoulitr MPI 85 kW, ten je opět spíše raritou. Od roku 2003 byl základní osmiventilový čtyřválec nahrazován tříválci 1,2 HTP v různých výkonových verzích. V tomto provedení podobně jako s tříválcovým turbodieselem 1.4 TDI ztratila Fabia trochu kultivovanosti. Vznětový tříválec je ovšem velice úsporný, motor HTP lze pro jeho dynamiku doporučit zejména pro městský provoz. Při hledání levné ojetiny můžete volit i základní provedení Fabia 1,0 Junior bez doplňkové výbavy se čtyřválcem 37 kW (později nahrazen motorem 1,2 HTP 40 kW, minimální výbava zůstala). Klasické verze nejsou o mnoho dražší a stále patří k nejdostupnějším moderním ojetým vozům. Samostatnou kapitolou je i sportovně laděný model Fabia RS s motorem 1,9 TDI 96 kW. U něj je z pochopitelných důvodů ("sportovní " užívání) potřeba dávat pozor na stav podvozku a turbodmychadla.

Výbava

První generace Fabie neoplývala kdovíjak bohatou výbavou, ostatně v době jejího aktuálního modelového života nebyly různé technické vymoženosti v dané třídě vůbec dostupné. Na druhou stranu to znamená, že tu není zbytečně mnoho věcí, které by se mohly porouchat.

Design

První generace Fabie dodnes vizuálně příliš nezestárla. Jednoduché a účelné tvary s místy ostřeji řezanými rysy a pro Škodu tak typickými zadními světlomety s vnějším světelným pásem ve tvaru C působí překvapivě moderně i dnes. Fabia je vzhledově velmi vyvážené auto a platí to i pro praktické combi. Naopak trochu nejistě působí sedan, byť i ten patří ve své kategorii určitě k těm hezčím výtvorům. Svůj věk první Fabia více prozrazuje v interiéru, který byl i na svou dobu účelně strohý.

Spotřeba

Jak to tak bývá, i ve Fabii najdeme úsporné i méně úsporné motory. Velmi dobře k naturelu vozu sedí benzinové čtrnáctistovky, ideálem je střední volba 1,4 16V 55 kW, která se projevuje kultivovaně a drží spotřebu nízko. Pod čtyři litry se lze s lehkou nohou dostat u tříválce 1,4 TDI, velké TDI 1,9 litru umí jezdit za méně než pět litrů.

Jízdní vlastnosti

V době svého příchodu na trh dostala Fabia jedny z nejlepších jízdních vlastností ve své třídě. Podvozek a jeho jisté vedení obou náprav byly dokonce tak dobré, že novější modely jsou oproti němu v podstatě jenom drobným vylepšením. I dnes tak snese Fabia srovnání s tím lepším ze třídy malých vozů a to je pro vůz konstrukčně z minulého tisíciletí velká poklona.

Bezpečnost

Fabia získala v době svého vzniku v bezpečnostních testech Euro NCAP celé čtyři hvězdičky, je však třeba počítat s tím, že dnešní nároky jsou již trochu jiné. Fabia je řidičsky jistý vůz, což jí na bezpečnosti dodává a také poctivá konstrukce tuhé karoserie napomáhá tam, kde se nedostává prvků aktivní bezpečnostní výbavy.

Praktičnost

Fabia první generace se chlubí solidním zavazadlovým prostorem o objemu 260 litrů u základního hatchbacku. Combi uveze velmi slušných 426 litrů, do sedanu se vejde ještě o něco více – 438 litrů, je však nutné počítat s horším přístupem do zavazadlového prostoru. Vnitřní prostornost je v podstatě na obvyklé úrovni třídy, vpředu je situace o něco lepší než vzadu.

Komfort

Jistota podvozku Fabie je vykoupena jeho trochu větší tuhostí, celkový charakter vozu vede k tomu, že komfort pro posádku je na velmi solidní úrovni. Od malého automobilu daného stáří ovšem nelze očekávat o mnoho více, prostor pro posádku má jednoduše svá omezení, stejně jako krátký podvozek, který může dát vědět o přejížděných nerovnostech může.

Provozní náklady

Ojetá Fabia je dnes nejen levná z hlediska pořizovací ceny, ale také provozních nákladů. Je to velmi spolehlivý vůz, který zvládne opravit opravdu široká síť servisů a opraven. Náhradní díly jsou také levné a většina zásahů navíc nevyžaduje příliš složité postupy, což šetří peníze za práci. Předností auta jsou také úsporné motory, obzvláště turbodiesely dovedou stlačit náklady na palivo opravdu nízko.

Názor odborníka

Ve srovnání s podobnými vozy konkurenčních značek, obzvláště těch italských, francouzských či korejských, má Fabia na českém trhu punc takřka luxusního zboží. Její ceny klesají jen velmi pozvolna a odpovídají spíše o třídu větším modelům. Nejrozšířenější motorizací na trhu ojetin je tříválec 1,2 HTP, který v praxi vyhoví spíše městskému provozu. Na trhu je však spousta utrápených exemplářů, které strávily svůj život převážně na dálnicích nebo v roli služebních aut. Oproti tomu starší osmiventilové „čtrnáctky“ jsou takřka nesmrtelné a představují ideální volbu. Největší oblibě mezi zájemci o Fabii se však těší její šestnáctiventilové verze z produkce VW. Jako nové ovšem byly drahé, a ojetin je proto málo, což drží ceny v průměru o 20 tisíc výše než u tříválců. Diesely jsou kapitola sama pro sebe, najít málo jetý vůz je dnes téměř nadlidský výkon. Výhodou Fabie jsou kromě pomalého poklesu hodnoty především nízké servisní náklady. Levné náhradní díly, dostupný servis a jednoduchá robustní mechanika v kombinaci s tradiční oblibou domácí značky učinily z Fabie ideální ojetinu pro český národ.

Škoda Fabia

Další vozy


Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací