Přestože množství přestárlých ojetin klesá, zdá se, že se stále podílejí obrovskou měrou na znečišťování ovzduší. Zjistila to česká pobočka specializované firma TÜV, která se mimo jiné zabývá analýzami vlivu provozu osobních automobilů na životní prostředí. V roce 2011 bylo v ČR registrováno přes 4,5 milionu osobních automobilů. Podle odhadů z nich má benzinový motor asi 83 % aut, tedy 3,8 milionu. Ještě v dnešní době nemá skoro 850 tisíc z nich katalyzátor, přičemž polovinu z nich tvoří vozy Škoda, a to nejtypičtěji již více než dvě desetiletí nevyráběná Škoda 120.
Podle TÜV sice stará „stodvacítka“ najede ročně v průměru jen 2 200 km, ale vyprodukuje v porovnání s moderními úspornými vozy obrovské množství škodlivin. Vozy bez katalyzátoru ročně v tuzemsku ujedou téměř dvě miliardy kilometrů, přičemž se z nich do ovzduší dostane téměř 10 milionů kg nespálených uhlovodíků a oxidů dusíku. Tím pádem vypustí do vzduchu více škodlivin, než všechny vozy, které splňují emisní normy Euro 3, Euro 4 a Euro 5, které ovšem v ČR za rok najedou téměř 33 miliard kilometrů.
Přestože v ČR se za převody „přestárlých“ ojetin platí až 10 000 Kč formou „emisního poplatku“, vozový park i nadále stárne. Ze studie TÜV vyplývá, že rychlá obměna vozového parku, třeba i formou nákupu mladších ojetých vozů či zánovních aut, by tedy vedla k rychlému snížení emisí pocházejících z provozu automobilů.