Nabídka automobilů na českém trhu se za poslední dva roky rapidně zúžila. Jedině vozů SUV se v letošním roce objevilo v nabídce více než vloni. Na poptávku to ale nestačí.
Praha 23. září 2021 – Prohloubení krize v automobilovém průmyslu je markantní v nabídce vozů, které byly zatím letos inzerovány na českém trhu. Podíváme-li se na nabídku automobilů podle typů karoserie, klesl letos počet nabídnutých vozů ve všech kategorií kromě SUV. SUV naopak meziročně přibylo o 12 %. Poptávka ale vzrostla dokonce o 32 %. Spolu s tím roste i cena. U SUV cena vzrostla o více než 13 %, nejméně pak vzrostla u MPV (7,1 %). Vyplynulo to z analýzy trhu skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Nabídka automobilů na českém trhu nadále klesá v důsledku výpadků ve výrobě nových automobilů, a to i přesto, že prodejci hlásí naopak zvýšenou poptávku. „Příkladem krize v automotive sektoru může být srovnání nabídky a poptávky u vozů SUV. Poptávka SUV podle našich analýz letos vzrostla o třicet dva procent. Nabídka na trhu ale ve srovnání s loňskem vzrostla jen o dvanáct procent,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. Nabídka vozů s ostatními druhy karoserií na domácím trhu nadále klesá. Například jen za poslední rok ubylo vícemístných automobilů 14 %, hatchbacků 5 % a vozů kombi 4 %.
Spolu s klesající nabídkou automobilů roste jejich cena. Nejvyšší nárůst ceny automobilů inzerovaných na českém trhu je meziročně vidět u pick-upů, kde cena vzrostla dokonce o 32 %, konkrétně ze 190 000 na 250 000 korun. U vícemístných automobilů vzrostla cena o 18 %, v případě oblíbených SUV o 13,3 %. Nejméně stoupla cena u MPV, a to jen o 7,1 %. „Naopak pozitivní trend vnímám ve stáří inzerovaných automobilů na trhu, které se výrazně nezvyšuje, a to hlavně v důsledku zpomalení dovozu ojetin ze zahraničí, které dlouhodobě patří mezi nejrizikovější. Vidět to je opět nejlépe u SUV, jejichž stáří se v inzertní nabídce na trhu pohybuje nejčastěji na hranici 5,8 roku a na tachometru mají do sto tisíc kilometrů. Z dovozu jich je necelá třetina,“ doplnila Topolová. Naopak například vozy MPV, kterých je na trhu z dovozu 61,4 %, jsou nejčastěji ve stáří 10,4 roku a mají najeto 165 000 kilometrů.
Nejčastěji inzerované modely aut v České republice dle karoserie v roce 2021
|
Kombi |
Hatchback |
suv |
|
||||
1. |
Škoda Octavia |
31 182 |
Škoda Fabia |
12 206 |
Škoda Yeti |
4 166 |
||
2. |
Škoda Fabia |
19 019 |
Škoda Octavia |
10 355 |
VW Tiguan |
3 659 |
||
3. |
VW Passat |
12 934 |
Škoda Rapid |
6 863 |
BMW X5 |
2 842 |
||
4. |
Škoda Superb |
7 980 |
VW Golf |
4 919 |
Skoda Kodiaq |
2 707 |
||
5. |
Ford Focus |
5 507 |
Ford Focus |
2 142 |
Kia Sportage |
2 552 |
||
Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. |