Covid mění preference zákazníků, rostou prodeje benzínových SUV a naftových sedanů

Praha, 26. února 2021 – Pandemie již rok hýbe celosvětovým děním. Automobilové trhy připravila o růst, ale zároveň ovlivňuje i chování zákazníků. Ti tak začali více přemýšlet o tom, jaký typ automobilu a zejména pak jeho pohonná jednotka jsou pro ně a jejich využití ideální. Vytrvale roste podíl benzínových motorizací a rostou i prodeje aut s hybridními nebo plně elektrickými motory. Vyplynulo to z kontinuální analýzy prodejů AAA AUTO.

„Téměř rok se pohybujeme v systému plném zákazů a nařízení, které výrazným způsobem zasahují do života celé společnosti. Lidé mají například omezené možnosti cestování a tomu přizpůsobují i výběr vozu, který si pořizují,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. Není to tak dlouho, co byly středoevropské země „dieselovým“ regionem. „V posledních pár letech se trend obrací a v současnosti už benzínové motorizace vedou prodejní statistiky s podílem 49,4 %. Diesely mají 48,2 %, zbytek připadá alternativním palivům. V Polsku jde poměr ještě více ve prospěch benzínu, tam je podíl již lehce přes 60 %. Pouze na Slovensku stále vedou diesely s 51,6 %, ale svůj náskok pomalu ztrácí i zde,“ doplňuje Vaněček.

Jsou kategorie, kde se trendy od roku 2019 nijak významně nezměnily. Sem patří například hatchbacky nebo kombíky, kde se podíl benzínových motorizací pohybuje okolo 77 %, respektive 33 % u kombíků. Naopak u stále populárnější kategorie sportovně užitkových vozidel SUV a crossoverů je nárůst patrný. Oproti roku 2019 podíl benzínových motorizací vzrostl o 7,7 procentního bodu na současných 49,9 %. „Je to dáno tím, že automobilky dnes produkují mnohem více modelů této kategorie a zároveň se u velké části zákazníků snížily vzdálenosti a četnost jízd, ke kterým automobil používají, takže se jim úspornější naftový motor nevyplatí,“ uvádí Petr Vaněček.

 

Opačný trend, tedy příklon k naftě, je vidět u sedanů, tedy luxusnějších limuzín využívaných zejména středním a vyšším managementem ve firmách. Zde poklesl podíl benzínových motorizací od roku 2019 ze 44 % na současných 36,8 %. „Tady si to vysvětlujeme downsizingem, kdy automobilky postupně vyřazují z nabídky kultivované víceválcové benzinové motory, které nahrazují právě diesely nebo hybridní pohony. Ostatně velkých sedanů s hybridním ústrojím přibývá a s ním i jejich prodeje v rámci trhu ojetin, kde se dnes jedná už téměř o jedno procento,“ uzavírá Vaněček. Zajímavostí je i skok z 0 na 2,7 % u benzínových motorů u dodávek, kde byla nafta vždy prakticky stoprocentní. Růst je způsoben zařazením benzínových motorizací do pick-upů, které využívají zejména stále rostoucí rozvážkové služby ve městech.




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.