Nejen na zimu, ale i na léto je nutné auto dobře připravit
Praha, 24. května 2018 – Zatímco přípravě na zimní sezónu většina řidičů věnuje pozornost, léto považují za bezpečné období, v němž jejich vozům nehrozí žádné větší nebezpečí. Podle odborníků by však v zájmu své vlastní bezpečnosti a bezpečnosti spolujezdců i ostatních účastníků silničního provozu rozhodně neměli podceňovat ani přípravu na úspěšný přechod do letní sezóny. Pokud ji zanedbají, mohlo by je zejména v případě delší cesty, třeba na dovolenou, čekat i velmi nemilé překvapení.
První krokem pro vstup do letní sezóny je přezutí pneumatik. Zimní pneumatiky totiž plní správně svou funkci pouze tehdy, když se průměrná teplota drží pod 7 °C. „V létě zimní pneumatiky naopak zvyšují spotřebu, omezují ovladatelnost vozu a pohodlí jízdy. Navíc jsou zimní pneumatiky při vyšších teplotách výrazně méně bezpečné, a to zejména při dešti,“ uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. Důvodem je, že se zimní pneumatiky vyrábějí z jiné – měkčí – směsi než pneumatiky letní. Při vyšších teplotách se pak přehřívají, což má za následek nepříjemné – a hlavně nebezpečné – prodloužení brzdné dráhy.
Rovněž ve jménu bezpečnosti by součástí přípravy na léto měla být kontrola všech dalších podstatných součástí vozidla. „V zimě mohlo vše sloužit bezchybně, ale teď může být vše jinak. Ještě před vypuknutím léta by prohlídka měla zahrnovat kontrolu stavu chladicí a brzdové kapaliny, kontrolu brzd (včetně těsnosti brzdového vedení a hadiček) a tlumičů. Doporučujeme nechat zkontrolovat také dostatečné nabití akumulátoru. Nezbytnou součástí prohlídky je i zjištění stavu, případně výměna vzduchového a palivového filtru,“ doplňuje Petr Vaněček.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat údržbě klimatizace, která je již prakticky standardní výbavou nových i ojetých vozidel. Klimatizaci je nutné pravidelně kontrolovat, zejména měnit alespoň jednou ročně kabinový filtr a případně doplnit chladící médium. Tímto základním servisem se dá předcházet nepříjemnostem v podobě stání v dlouhých prázdninových kolonách s nefunkční klimatizací.
„Ač by se to nezdálo, i v případě klimatizace jde do značné míry o bezpečnost. Velké horko, zvláště trvá-li několik dní, se totiž významně podepisuje i na kondici řidičů. Bývají podrážděnější, snadněji se unaví, ztrácejí koncentraci a prodlužuje se jejich reakční doba. Vliv únavy z horka je tak podle odborníků srovnatelný s účinkem alkoholu, v některých případech až do intoxikace ve výši jednoho promile alkoholu v krvi. To s sebou nese až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ zdůrazňuje Petr Vaněček.
Síť autocenter ojetých vozů AAA AUTO působí na trhu již 26 let. Zahrnuje více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Je součástí skupiny AURES Holdings, kterou majoritně vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Za dobu své existence společnost obsloužila již přes 2 miliony zákazníků. V roce 2017 prodala 75 400 vozů a je tak z hlediska počtu zobchodovaných automobilů jedním z největších prodejců ojetých aut ve střední a východní Evropě. Nabízí také zánovní vozy pod značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro rok 2017 a 2018 se stala i držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. V roce 2018 získala plaketu „Symbol úspěšných“ v rámci vyhlášení 100 obdivovaných firem České republiky. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže – HET ligy. |