Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti Dobrá prostornost Bohatá nabídka provedení a motorů Vyspělý pohon všech kol Atraktivní design Vynikající zpracování interiéru |
O vozidle
V roce 2008 se začala prodávat třetí (podle někoho už čtvrtá) generace Audi A4. Pořadí záleží na tom, zda druhou generaci B6 a její faceliftované provedení B7 považujeme za jeden, nebo dva modely. Každopádně Audi A4 vyráběné od roku 2008 nese interní označení B8 (typ 8K) a navazuje na úspěšné předchozí typy, jejichž nedostatky se snaží eliminovat. Audi sice tvrdí, že A4 je teď nejsportovnější sedan prémiové střední třídy, ve skutečnosti to ovšem není pravda. Zato spolehlivý polykač ohromných porcí kilometrů je to zcela jistě. A4 platí za jeden z nejkomfortnějších vozů třídy a jeho jízdní vlastnosti patří mezi vozy s pohonem předních kol k naprosté špičce. V případě nové A4 byly také vyslyšeny nářky na adresu trochu stísněného interiéru a nově je tu ve všech směrech místa dostatek.
Design A4 generace B8 vychází ze současného stylu automobilky, kterému vévodí masivní maska chladiče. Zároveň získal vůz oproti předchozí generaci celkově trochu agresivnější a přitom opticky lehčí vzhled. Ostatně, větší pocit lehkosti je znát i za volantem. Může za to především fakt, že se Audi díky nové platformě MLP podařilo lépe vyřešit rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. V zatáčkách je tak A4 agilnější než starší generace, na trojkové BMW nebo aktuální Mercedes C však přece jenom trochu ztrácí. Na druhou stranu oba překonává mírou pohodlí a místem v interiéru. Co se karosářských verzí týče, zbyly tu jen tradiční sedan a combi, úlohu kupé a kabrioletu převzala řada A5. Kombi je k dispozici také v provedení Allroad Quattro se zvýšenou světlou výškou. Pro A4 je opět typická velmi široká motorová paleta, poprvé v této generaci lze motory krom klasické manuální, automatické a CVT (Multitronic) převodovky kombinovat také s převodovkou DSG se dvěma spojkami. Motorová paleta je bohatá, celkově však byla nabídka oproti předchozím generacím zjednodušena a zpřehledněna. Výhodou je, že motory jsou lépe sladěné s charakterem vozu, takže hlavním kritériem výběru opravdu mohou být čistě požadavky na spotřebu a dynamiku vozu. Benzinové jednotky zastupují čtyřválce 1,8 TFSI (88 a 125 kW) a 2,0 TFSI (155 kW). Z počátku byl špičkou nabídky šestiválec 3,2 litru FSI s výkonem 195 kW, ten je u novějších modelů nahrazen motorem 3,0 TFSI s výkonem 200 kW. Dostupné jsou také ostré verze S4 a RS4. S4 má třílitrový šestiválec s kompresorem naladěný na 245 kW, nejostřejší provedení si pak stále ponechalo úžasný vysokootáčkový osmiválec s výkonem 331 kW. Nabídku turbodieselů tvoří v podstatě jen různé výkonové verze čtyřválce 2,0 TDI (88, 100, 105 a 130 kW), a šestiválce 3,0 TDI (150 a 180 kW). Oba motory mají vstřikování paliva common-rail.
Výbava
Německé prémiové automobilky to u svých modelů nepřehánějí s příliš bohatou základní výbavou a od zákazníků si nechají za celou řadu prvků připlatit. Na trhu ojetých vozů ovšem většinou najdeme lépe vybavené modely. Vzhledem k šířce příplatkové výbavy je ovšem dobré konkrétní seznam jednotlivých prvků důkladně zkontrolovat.
Design
Třetí generace A4 přišla s větší karoserií, která však působí agresivnějším a přitom lehčím dojmem než u předchůdce. Auto má i díky vpřed posunuté přední nápravě celkově vyváženější proporce a z bočního profilu zaujme linka, která od oken směrem k nárazníkům klesá.
Spotřeba
Zcela nová motorová paleta A4 přináší lepší sladění motorů s charakterem vozu. Ty tam jsou příliš slabé a neúsporné základní motory, spotřeba teď v podstatě odpovídá výkonu a jízdnímu stylu řidiče. Typicky úsporné jsou dvoulitrové turbodiesely, byť je pravda, že konkurence umí vyrobit i úspornější auta stejné kategorie. Třílitr TDI se úsporností také zrovna pyšnit nemůže. To platí i pro benzinový šestiválec, u kterého však na druhou stranu spotřeba nepřekvapí kdovíjak závratnými hodnotami.
Jízdní vlastnosti
Audi A4 vždy patřilo ve své kategorii k velmi komfortním vozům, teprve za skvělým tlumením se schovával výtečný podvozek, který sveřepě drží stopu. U třetí generace vystupují jízdní vlastnosti více do popředí a mezi vozy s pohonem předních kol patří A4 na špičku. Ztrácí snad jen trochu odtažitým řízením.
Bezpečnost
Pětihvězdičkový výsledek v nárazových testech Euro NCAP je pro každý moderní automobil takřka povinností, a tento výsledek tak platí i pro A4 vyráběné od roku 2008. Jakožto prémiový vůz navíc může mít A4 celou řadu pokročilých bezpečnostních systémů. Otázkou však zůstává, nakolik byli původní majitelé ochotni za ně připlácet, výbavu ojetých vozů je tak dobré pečlivěji prostudovat.
Praktičnost
U starších provedení A4 byla často kritizována nedostatečná nabídka prostoru, u třetí generace však tyto výtky padají. Místa je tu dostatek, interiér přesto působí spíše útulným dojmem, k rekordmanům ve vzdušnosti A4 stále nepatří. Zavazadlový prostor narostl na slušných 480 litrů u sedanu a 490 litrů u combi Avant.
Komfort
Audi A4 patří tradičně mezi nejkomfortnější vozy segmentu, a u generace B8 to platí dvojnásob. Je to spolehlivý polykač pořádných porcí kilometrů, ani na dlouhé trase se přitom posádka ve voze neunaví. Jediné, co může komfort pokazit, jsou velká nízkoprofilová kola, která sice A4 hodně sluší, ale pochopitelně hůře tlumí rázy.
Provozní náklady
Jakožto u mladší ojetiny lze u A4 generace B8 očekávat, že převážná část provozních nákladů bude mít svůj původ v nákladech na palivo a běžných servisních prohlídkách. Celkově je ovšem nutné počítat s relativně vysokými cenami součástek a servisních úkonů, případné vážné poruchy mohou majitele vyjít hodně draho.
Názor odborníka
Hlavní výhodou Á čtyřky oproti konkurenčnímu BMW řady 3 nebo Mercedesu C je rozměrnější karoserie a z toho plynoucí větší prostor uvnitř. Přední náprava se posunula více vpřed, což přineslo lepší jízdní vlastnosti a o trochu více místa na zadních sedadlech. Nejrozšířenější dvoulitrové TDI získalo díky vstřikování common-rail kultivovanější zvukový projev, u prvních ročníků ale hrozila nutnost drahé výměny piezoelektrických vstřikovačů, která byla většinou uskutečněna v rámci záruky. Alespoň si už tento motor lépe rozumí s částicovým filtrem a vyhýbají se mu zásadní mechanické závady. Kvalitativní standard ojetin je proto velmi solidní. Ceny pětiletých kusů v poslední době klesly do přijatelných mezí. Na cenovém dně bazarové nabídky zpravidla stojí vozy, které sloužily ve flotilách zahraničních firem jako služební. Jejich společným jmenovatelem je základní motorizace, vyšší nájezd kilometrů a většinou také absence jakékoliv zajímavé příplatkové výbavy. Překvapivě zásadní položkou výbavy jsou xenony, s nimiž je spojeno integrované LED denní svícení. Světelné diody jsou v současné době módním hitem a bez nich se pro ojetou A4 hledá kupec mnohem obtížněji.