V minulém L bby jsem uvítala článek Petra Smutného z PwC o nutnosti reakce na finanční krizi. Protože skupina AAA AUTO prodává ojeté vozy, silné známky oslabování trhu pocítila již koncem roku 2007, kdy po 15 letech růstu završovala bezprecedentní expanzi. Protože jsme včas své plány nekorigovali (kdo čekal takovou hloubku hospodářského oslabení?), dostali jsme se do neočekávané ztráty, přestože jsme za celý rok v 5 zemích střední Evropy prodali rekordních 80 000 vozů. Protože jsme současně v září 2007 vstoupili na burzy v Praze a Budapešti, byly negativní reakce trhu a investorů pochopitelné. Hovoří-li v minulém čísle L bby Petr Smutný o cestách ke snižování nákladů, u nás jsme po hloubkové analýze již loni v únoru zahájili tvrdý ozdravný program. Do konce roku 2008 jsme firmu zeštíhlili o dvě třetiny na cca 1300 lidí. Odešli jsme z Polska, kde byl trh zdeformován dovozy nekvalitních ojetin, omezili jsme přítomnost v Maďarsku, postiženém finanční krizí. Snižujeme každou nákladovou položku. Omezili jsme počet vozů na skladě více než o polovinu a soustředili se na 15 nejprodávanějších modelů. Vozy více vykupujeme a dodáváme na individuální objednávku zákazníků také u nich doma. Více než polovinu obchodů realizujeme prostřednictvím internetu a našeho call centra.
Opatření zafungovala: za 3. čtvrtletí 2008 jsme dosáhli opět hrubého provozního zisku. I když kumulovaně za rok 2008 zůstaneme ještě ve ztrátě, věříme, že se dokážeme letos vrátit k zisku. Jsou-li v minulém L bby v uvedeném rozhovoru zmínky o motivaci zaměstnanců, pak musím souhlasit. Změn bychom nedosáhli bez obrovského nasazení a pozitivní motivace zaměstnanců, kdy jsme přešli na model tzv. multiskillingu, kde zaměstnanec vykonává více funkcí. Dnes např. 14 zaměstnanců v autocentru v Pardubicích prodává měsíčně 150 vozů, před restrukturalizací více než trojnásobek lidí prodával 180. Zároveň však dokážeme lidi dobře zaplatit. Automobilový trh se prudce proměnil, ceny nových a následně i ojetých vozů dramaticky klesly. Přála bych si, aby ve všech oblastech ekonomiky panovala taková tvrdá konkurence jako v obchodu s automobily. Pak by zákazníkům zbývalo v kapsách daleko více peněz, za něž by dostávali kvalitnější produkty a služby, a nemuseli by je jezdit nakupovat na západ od nás. Bude-li mít nastupující hospodářské oslabení takový očistný dopad, tak to vítám.
O autorovi| Karolína Topolová, viceprezidentka AAA AUTO