Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Praha, 30. 10. 2024 – Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.

Média v poslední době zaplavily články, vypočítávající, o kolik zdražila ojetá i nová auta. Častým příkladem je nejprodávanější automobil v Česku, Škoda Octavia, která před několika lety stála o 200 tisíc korun méně než nyní. Jenže porovnání s průměrnou mzdou tehdy a dnes ukazuje, že škodovka je aktuálně dokonce dostupnější. „Přestože to mnoho lidí překvapí, na pořízení auta dnes dosáhnou snáz než před několika lety – stačí jim méně průměrných platů. A platí to pro nová auta i pro ojeté vozy. Optický nárůst cen je zapříčiněn inflací, jenže průměrná mzda roste ještě rychleji,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. A dává konkrétní příklad. „Základní Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW přišla v roce 2016 na 408 tisíc korun, což při průměrné mzdě 29 320 Kč znamenalo, že na ni padlo 14 platů. Dnešní základ v podobě motoru 1.5 TSI 85 kW stojí 599 tisíc korun, a stačí na něj o jeden průměrný plat méně,“ vypočítává. Pokud půjdeme ještě o pár let nazpět, do roku 2007, tehdy na základní Škodu Fabia 1.2 HTP 44 kW v ceně 250 tisíc korun stačilo 11,5 platu – na dnešní startovací cenu 399 900 Kč (1.0 MPI, 59 kW) – postačí hrubých platů jen devět.

Za navýšením cen stojí hlavně inflace. Mezi zmíněnými lety 2016 a 2023 (s údaji za letošní rok ještě inflační kalkulačka nepočítá) byla průměrná meziroční inflace 3,5 procenta, a „správně“ dorovnaná cena zmíněné Škody Fabia by měla být 433 tisíc korun – takže skutečnost za inflací pokulhává. U octavie to vychází přesně na oněch 599 tisíc, jež najdeme v ceníku. „Ve skutečnosti automobilky mnohdy navyšovaly ceny méně, než je inflační nárůst – víc jim trh nedovolí. Například kompaktní crossover Nissan X-Trail dnes přijde na 835 tisíc Kč, přestože cenovka 589 tisíc z roku 2015 by dnes čistě podle inflace měla být 870 tisíc,“ přidává další příklad Petr Vaněček. „Navíc je dost velký rozdíl ve výbavách aut v minulosti a dnes, kdy bývají o dost bohatší. Minimálním standardem je klimatizace, najdeme v nich mnohem více bezpečnostních prvků i asistenčních systémů,“ dodává.

A přidává i okénko „pro pamětníky“. „Dnešní situace se absolutně nedá srovnat například s počátkem 90. let, kdy si nové auto nemohl dovolit hned tak někdo. V roce 1994 přišla nová Škoda Felicia na 207 tisíc Kč, což při průměrné hrubé měsíční mzdě 7 000 Kč představovalo 30 platů. Dnešním ekvivalentem by byla částka 638 tisíc korun, tedy solidně vybavená Škoda Octavia. A o cenách před listopadem 1989 ani nemusíme mluvit – tehdy pořízení slušného auta, třeba Škody Favorit za 84 600 Kčs, vyžadovalo ušetřit 28 průměrných platů, což dnes představuje sumu 1,2 milionu Kč. A za ni dostanete, zůstaneme-li u škodovek, špičkový superb, kodiaq nebo elektrický enyaq,“ doplňuje šéf autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ani ojetá auta nezdražila

Naprostou většinu prodaných aut na českém trhu však tvoří vozy zánovní a ojeté, a to v drtivém poměru. „Nových vozů se podle statistik loni prodalo asi 220 tisíc, zatímco ojetých více než trojnásobek, 750 tisíc kusů. Důvodem není jen nižší pořizovací cena, ale v mnoha případech také okamžitá dostupnost ojetého vozu – není na něj potřeba čekat 14 měsíců jako na nové auto z výroby. Takto dlouhodobě plánují většinou jen firmy, naprostá většina běžných lidí vždy koupí ojeté místo nového,“ říká Petr Vaněček.

Ani v případě ojetin se nedá mluvit o zdražování, přestože tímto termínem internetová fóra doslova přetékají. Protože pokud v roce 2019 stálo ojeté auto v průměru 227 000 Kč, zatímco letos 287 000 Kč (nárůst 26 %), je navýšení opět pouze nominální. „Při započítání inflace je oněch 227 tisíc z roku 2019 současných 310 tisíc. I nárůst cen ojetin tedy za inflační realitou zaostává,“ připomíná Petr Vaněček. Průměrná mzda mezi lety 2019 a 2024 navíc vzrostla výrazněji, o 28,8 procenta, takže zatímco před pětiletkou byste na průměrnou ojetinu potřebovali 6,6 hrubých platů, letos malinko méně, 6,5 platu. Průměrné stáří ani nájezd ojetých vozů se výrazně nezměnily, stále činí 10 let a zhruba 164 tisíc kilometrů.

Srovnatelná auta si tak stále drží podobné ceny. „V roce 2015 stál pět let starý Ford Mondeo 2.0 TDCi s nájezdem 150 tisíc kilometrů u nás v AAA AUTO rovných 200 tisíc korun. Dnes mondeo z roku 2019, najetými 170 tisíci kilometry a stejným motorem – ale s modernější výbavou – nabízíme za zhruba 300 tisíc korun. Což téměř přesně pokrývá inflační nárůst, přepočítáno na průměrné platy je na tom letos prodávané mondeo téměř stejně – sedm platů versus 6,8,“ uzavírá Petr Vaněček.




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 62 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.