Servo

Servo je zlidovělé označení pro servomotor, tedy motor, který usnadňuje nebo nahrazuje práci člověka a u kterého lze nastavit přesnou polohu a natočení osy. Takový motor usnadňuje řidiči točení s volantem v autě a je tedy šířeji znám také jako hydraulický posilovač řízení.

Slovo servo je v českých končinách užíváno již od nepaměti a vžilo se jako zkrácené označení pro servomotory. Dříve nacházely servomotory uplatnění hlavně u těžkých strojů v důlním a hutním průmyslu, kde usnadňovaly těžkou práci. Proto se skvěle hodí pro využití v podobě hydraulických posilovačů řízení, jelikož značně ulehčují řidičovu práci. Přitom před více než deseti lety se u většiny menších osobních vozů jednalo o příplatkovou výbavu. Ještě dnes lze takové automobily stále nalézt, nicméně u naprosté většiny je již posilovač řízení samozřejmostí. Nejedná se ovšem o tentýž systém, ale o elektrické servo, které je charakteristické možností proměny svého účinku a neubírá motoru značnou část výkonu jako hydraulický posilovač řízení. Servo je charakteristické menšími otáčkami, které pro daný typ stroje nejsou tak obvyklé, a díky tomu v současné době nachází své využití i ve spoustě dalších zařízení jako jsou RC modely, čtecí hlavičky pevných disků nebo při posouvání CNC strojů. Nás ale zajímá servo z automobilového hlediska, a proto si jeho funkci v podobě posilovače řízení blíže objasníme.

Servomotor začal nacházet své uplatnění v systému řízení vozidla až s příchodem těžších a větších vozů, u kterých byl velký problém otáčet koly při manévrování v nízkých rychlostech či při parkování. Řidič vozu, který posilovačem řízení nedisponoval, tak potřeboval slušnou kondici, aby za volantem automobilu vydržel delší čas. Dnes už je posilovač řízení všeobecně známým standardem (dokonce i malých vozů) a za posledních patnáct let prošel obrovským rozvojem, kterému se v následujících pár řádkách budu blíže věnovat.

Před více než patnácti lety výrazně převažovaly u nových vozů hydraulické posilovače. Ty mají mnoho nevýhod. Především u jejich prvních generací klesá a roste posilovací účinek v závislosti na otáčkách motoru, což je značně nežádoucí. Tento fakt je způsoben nárůstem výkonu motoru v otáčkách, jemuž hydraulické servo značnou část síly odebírá. Do novějších systémů se následně dostal odstředivý regulátor, který změnám v účinku zcela zamezil. 
 
Novějším nástupcem se stal takzvaný elektrohydraulický posilovač, který měl výhodu především v menších rozměrech a díky chytrému elektrohydraulickému řešení neodebírá motoru téměř žádný výkon. Tím byl předurčen pro použití do menších automobilů s maloobjemovými motory. Navzdory  chytrému řešení v podobě elektromotoru, čerpadla a vyrovnávací nádobky na hydraulický olej se elektrohydraulický posilovač dočkal masového nástupu až několik let po svém uvedení na trh. Mezi největší šiřitele tohoto řešení patřil vůz Škoda Fabia 1. a 2. generace, Opel Astra G nebo Peugeot 106. Elektrohydraulický posilovač řízení má ale navzdory své vyspělosti stále jeden velký problém. Tím je samotná hydraulika, která celý systém řízení činí nadále velmi složitým a komplikovaným. Proto se následně od všech hydraulických posilovačů začalo masivně ustupovat, ačkoliv oproti většině dnešních elektrických posilovačů poskytovaly řidiči opravdu dobrý pocit z řízení vozu. 
 
Elektrické posilovače přitom nejsou ničím novým či neznámým. První vůz vybavený tímto řešením byla legendární a dodnes oplývaná Honda NSX. Elektrické posilovače lze rozdělit do tří skupin.
 
Prvními jsou posilovače se servomotorem na sloupku řízení. U nich je pomocí šnekového převodu a šikmého ozubení, které je přímou součástí pomocného hřídele, přenášena síla z elektromotoru na kola. Dutým pomocným hřídelem vede hlavní hřídel, který je přímo spojený s volantem. Celý systém tak pracuje na principu dvou snímačů, které snímají natočení a otáčivý pohyb volantu. Na základě zjištěných údajů otáčí elektromotor volantovým hřídelem ve stejných směrech, jako řidič volantem, čím mu usnadňuje práci. Výhodou tohoto řešení je nízká cena a jednoduchost zabudování do menších vozidel. Nevýhodou je malá zpětná vazba od kol a nemožnost použití pro velká těžká vozidla s velkým volantovým hřídelem.
 
Druhými jsou posilovače řízení se dvěma pastorky. Jedná se o velmi rozšířený systém posilovače řízení a jeho výhody jsou ve vysoké přesnosti a menším zkreslení zpětné vazby od kol, nicméně je značně drahý a oproti prvnímu systému vyžaduje i více prostoru pro montáž. Princip posilovače řízení se dvěma pastorky spočívá v umístění servomotoru mnohem blíže k řízení, tedy k ozubené tyči. Řízení má dva hřebeny, přičemž jeden je poháněn pomocí pokynů volantem a druhý hřeben pohání samotný elektromotor. Snímače natočení a otáčivého pohybu volantu zde fungují na stejném principu jako u předešlého mechanismu.
 
Třetí a zároveň nejmodernější skupinou elektrických posilovačů řízení jsou osově souměrné, jinak také paraxiální posilovače řízení. Umístění elektromotoru je stejné jako u hřebenů řízení. Největší změna tedy spočívá ve způsobu přenosu sil z elektromotoru na řízení. Je zde využívána kombinace krátkého ozubeného převodu a převodu kuličkového. Na ozubené tyči je nasazena velká řemenice, kdežto na hřídeli elektromotoru je řemenice malá, přičemž velká řemenice tvoří jakousi objímku ozubené tyče. Síla je přenášena pomocí kuličkového převodu, který tvoří kuličkový řetěz. Díky tomuto spojení řetězem jsou obě hřídele prakticky ve stálém spojení, čímž je ozubená tyč řízení takřka unášena ozubenou tyčí. Do hlavního hřebene je pak zasazen pastorek od sloupku řízení.
Toto sofistikované zařízení umožňuje maximalizaci zpětné vazby od kol a tím i příjemný požitek z řízení. Dále vyniká nízkým třením a minimálními mechanickými ztrátami, dlouhou životností a nejvyšší přesností řízení ze všech zmiňovaných typů elektrických posilovačů. 
Vyberte si vůz se servomotorem z naší nabídky


Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.