Správně seřízené osvětlení vozu je v zimě ještě potřebnější než v létě

Praha 2. února 2016 – Zimní cestování je spojeno s horší viditelností zaviněnou klimatickými podmínkami, ale i s menším počtem hodin denního světla. Řidiče by to mělo zcela jistě motivovat přinejmenším ke kontrole funkčnosti a správného seřízení osvětlení jejich vozidla. Vždyť za zhruba čtvrtinou všech dopravních nehod stojí podle evropských údajů jako hlavní příčina špatná viditelnost.

Správné osvětlení automobilu významně ovlivňuje bezpečnost a plynulost jízdy a je stejně důležité jako třeba dobrý stav motoru nebo brzd. Vhodně nastavené a účinné světlomety zpřehledňují situaci před vozidlem a zároveň dávají o jeho přítomnosti včas vědět protijedoucím řidičům. Naopak špatně nastavená světla nebo nesprávné použití mlhových či dálkových světel mohou ostatní řidiče nebezpečně oslnit a tedy i vážně ohrozit. „V zimě to vše platí dvojnásobně. V období krátkých dní a dlouhých nocí platí zásada ‚Vidět a být viděn‘ logicky více než kdy jindy, proto u všech našich vozidel v tomto období důkladně kontrolujeme správnou funkci jejich světelných zařízení, nejen čelních a směrových, ale i koncových, brzdových a všech dalších světel, a totéž důrazně doporučujeme i všem řidičům,“ pokračuje Karolína Topolová.  

Řidiči většinou vědí, že musí světla udržovat stále čistá a pokud možno je vždy před jízdou rutinně kontrolovat. „To však rozhodně nestačí. Světlomety je vhodné alespoň jednou za rok seřídit a zkontrolovat u odborníků. Vyžaduje to totiž odbornost a přístrojové vybavení, které běžní řidiči zpravidla nemívají k dispozici,“ připomíná Karolína Topolová. Optimálně seřízené světlomety by měly nejvíce světla vrhat do vzdálenosti 40 metrů před vozidlem a jejich světelný kužel by měl pokračovat do 75 až 100 metrů před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Celkový dosvit světlometů by nicméně neměl být kratší než 200 metrů,“ vysvětluje.

Pravidelná kontrola správné funkce je ještě naléhavější u nejmodernějších svítidel, která musí být v každém případě také homologována a schválena pro provoz. To se týká jak denních LED světel (daylight running lamp; DRL), která si oblíbili hospodární řidiči, tak například světlometů s xenonovými výbojkami, které musí být kvůli vysoké svítivosti a možnosti oslnění protijedoucích vozidel vybaveny zařízením na automatické nastavování sklonu potkávacích světlometů. „O celých složitých osvětlovacích systémech, které zahrnují například natáčení světlometů do zatáčky podle úhlu natočení volantu, upravené světlo na jízdu mimo městské komunikace nebo regulaci světlometů podle vzdálenosti protijedoucích vozidel ani nemluvě,“ dodává Karolína Topolová.

I po seřízení všech světelných zařízení v servisu musí řidiči sami dbát na řadu důležitých zásad. Rozhodně by například neměli zapomínat na to, že kontrola správné funkce světel není úplná bez kontroly zásoby náhradních žárovek. Do světlometů by měli kupovat kvalitní a správné autožárovky a vždy dodržovat předepsaný výkon pro každý konkrétní druh světla. Výměnu žárovek by měli provádět vždy v páru a při výměně dvouvláknových žárovek dbát na správnou polohu žárovky, aby jim místo brzdového světla nesvítilo světlo obrysové.

Nejde ovšem jen o technické vybavení, ale i o dodržování zásad jejich správného používání. „Zatímco přepínání potkávacích a dálkových světel většina řidičů bez problémů zvládá, na včasné vypínání oslňujícího zadního mlhového světla v případě, hodně řidičů zapomíná. O nešvaru používání mlhovek i za dobré viditelnosti snad ani nemusím hovořit,“ říká dále Karolína Topolová. „Ale ani to, že by měli být ohleduplní k ostatním řidičům a vždy správně nastavovat sklon světel podle zatížení vozu, u nás ještě bohužel není zcela samozřejmé,“ uzavírá.

 

Zlatá karta_logo AAA Skupina AAA AUTO působí na trhu již 24 let. Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,75 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 63 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Od roku 2012 prodává vozy také pod obnovenou značkou Mototechna, pod kterou soustředila nabídku „zánovních“ automobilů. V roce 2014 Mototechna zahájila prodej luxusních vozů v novém segmentu Mototechna Premium. Značka AAA AUTO se podle studie agentury Ogilvy & Mather umístila mezi deseti nejlepšími českými značkami po listopadu 1989. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčku Czech TOP 100, loni se umístila i v žebříčku Českých 100 nejlepších. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

 

 




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 24 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.