Praha 27. června 2016 - Běžná osobní auta bývají plná bakterií, které mohou v některých případech dokonce až ohrožovat život posádky. Zjistili to mikrobiologové z univerzity v britském Nottinghamu, kteří letos provedli průzkum provozovaných osobních vozidel z hlediska hygieny.
Výsledkem jejich šetření je, že interiér aut bývá doslova poset bakteriemi jako E.coli, které mohou způsobovat nepříjemné střevní problémy, nebo Bacillus cereus, který vyvolává podobné příznaky jako při otravě jídlem. Kromě nich ve vozech objevili i stafylokoky a různé druhy plísní. Četnost výskytu různých bakterii ve vozidlech se přitom pohybovala v průměru mezi 283 až 700 bakteriemi na centimetr čtvereční. Pro srovnání: stěry z veřejných toalet zpravidla vykazují hodnotu kolem 500 bakterií na centimetr čtvereční. Prostředí v interiéru vozidla tak může pro lidské zdraví představovat i velmi vážné nebezpečí.
Je obecně známo, že citlivější jedinci by měli ve svém voze každý rok měnit filtr klimatizace, který bývá pravidelně zanesen nejrůznějšími mikroorganismy a sporami plísní. Výzkum ovšem prokázal, že zdrojem infekce nemusí být zdaleka jen klimatizace. Část bakterií a mikrobů si řidiči a spolucestující přinesou do auta neumytýma rukama, nebo na podrážkách bot, další část si doslova vypěstují tím, že v autě konzumují jídlo a nápoje. Podle výzkumu až tři pětiny motoristů v autě pravidelně konzumují jídlo a nápoje. Drobky, nebo vylité nápoje se pak stávají živnou půdou pro bakterie a plísně různých druhů. Někteří řidiči používají prostor pod sedadlem téměř jako odpadkový koš. A o tom, co mohou zanechat ve vozidle čtyřnozí mazlíčci, není třeba ani hovořit. Výsledkem je, že se v autě rozjíždějí hnilobné procesy a ze zárodků se množí bakterie, které přímo ohrožují zdraví cestujících.
Mnoho žen-řidiček využívá své auto i jako koupelnu a zrcadlo, u nějž se stihnou upravit či namalovat. Nánosy make-upu se objevují na volantu, klikách dveří, řadící páce či ruční brzdě. Právě make-up zanechává na materiálech interiéru viditelné skvrny a mapy, které se těžko odstraňují. Stopy líčidel lze najít v autě takřka každé ženy. Nedostatečná čistota a hygiena ve voze nejenže snižují komfort jízdy, ale negativně se projevují i na jeho ceně. Za zachovalý vůz s čistým interiérem, který nezapáchá, lze při případném prodeji logicky dostat více. „Vozidla hned po výkupu směřují do myčky a naši specialisté důkladně čistí nejen exteriér, ale i interiér vozu. Ročně takto ošetří přes čtyřicet tisíc vozidel,“ komentuje hygienické postupy největšího českého prodejce ojetých vozidel generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. „Detailní čištění vždy odhalí drobky pod sedadly, mezi sedačkami, nebo v jiných těžko dostupných místech,“ dodává.
„Stejně jako svou domácnost udržujeme průběžně v čistotě a staráme se o pořádek, tak i vnitřní prostor našeho vozu bychom měli pravidelně čistit a dezinfikovat. Nestačí jen vysávat jednou za tři měsíce a není dobré šetřit ani na tepování a odborném vyčištění autosedaček, zejména pokud vozíte často děti. Je proto nutné auto pravidelně zbavovat nečistot a dbát i na funkčnost a nezávadnost klimatizace, kterou všichni dýcháme,“ radí pediatrička Adriana Borošová.
Skupina AAA AUTO působí na trhu již 24 let. Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,75 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 63 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Od roku 2012 prodává vozy také pod obnovenou značkou Mototechna, pod kterou soustředila nabídku „zánovních“ automobilů. V roce 2014 Mototechna zahájila prodej luxusních vozů v novém segmentu Mototechna Premium. Značka AAA AUTO se podle studie agentury Ogilvy & Mather umístila mezi deseti nejlepšími českými značkami po listopadu 1989. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčku Czech TOP 100, loni se umístila i v žebříčku Českých 100 nejlepších. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. |