Velký hráč v ojetinách Denny si teď hlídá náklady každý den

1.6.2009 Právo, str. 11

Rozkročil se až příliš. V cestě mu najednou stála vlastní velikost. Sice točil a stále točí celkově obrovské sumy, dokonce mu loni vzrostly marže, ale kralovat prodejcům ojetin ve střední Evropě, jak o něm v červnu 2007 napsal Financial Times, něco stojí. Pohádkově vypadající čísla tržeb a počtu prodaných vozů poté nekompromisně uzemnila tvrdá realita nákladů, které se mimo jiné díky expanzi za hranice vyšvihly do červených otáček; akcie padaly; loni se čistá ztráta proti již varovně vyhlížejícímu roku 2007 prohloubila.

Milióny eur v propasti

Z neauditovaných výsledků za rok 2008, které byly známy k uzávěrce tohoto vydání Firmy, vyplývá, že čistá ztráta AAA Auto dosáhla za loňský rok 28 miliónů eur, zatímco čistá ztráta očištěná o opravné a další účetní položky činila více než 15 miliónů eur, proti čisté ztrátě 4,8 miliónu eur v roce 2007. Hrubý zisk z prodejů přesáhl 71 miliónů eur (meziroční pokles o 11 %), celkové provozní výdaje činily 80 miliónů eur. Celkové výnosy v roce 2008 přesáhly 364 miliónů eur, což znamená v meziročním srovnání pokles o 22,5 %; hrubá zisková marže za celý loňský rok však stoupla na 19,6 % ze 17,0 %. Více než rok, ještě dávno před světovou ekonomickou krizí, se v případě AAA Auto hovoří o totální restrukturalizaci firmy; o tvrdé redukci nákladů, mající napomoci dostat se ven z hluboké finanční propasti.

„Kromě objektivních vlivů na trhu to byla velmi jemně řečeno přepálená expanze firmy,“ připustil ve Firmě před rokem (2. června 2008) Vratislav Kulhánek, ikona českého automobilového průmyslu, jenž přišel ze Škody Auto vtisknout AAA Auto „prémio-vou“ tvář v souvislosti se zavedením nové značky na zánovní vozy. „Vytváříme řídící struktury,“ konstatoval tehdy v rozhovoru Kulhánek s tím, že podnik takové velikosti již nemůže být de facto řízen jedním mužem.

Firma se začala stahovat ze zahraničí, propustila více než dvě třetiny zaměstnanců, tlustým perem seškrtala výdaje do propagace, očesala svoji vlastní flotilu, čítající stovky vozů.

Pohotová konkurence

V Praze „áčkům“ mezitím úspěšně vyrostla značně agilní a především pružná konkurence, například Auto Esa a Štěpánek Auto. Jsou slyšet, jsou vidět a mají pohotový telemarketing, neustále projíždějící internetové stránky. Dáte si inzerát a do druhého dne vám volají, zda nechcete přijet k nim prodat nebo koupit. My jsme s tím začali první a jsme lepší, zaznívá podrážděně z „áček“, ale to je konkurence, je třeba stále vymýšlet inovace, čím zákazníky přilákat (mimo jiné i o tom v následujícím rozhovoru). 
Nejde jen o srovnávání čísel; o trendech na trhu vypovídá také všední ulice. I laik si snadno všimne, že po hlavním městě začalo jezdit mnohem více aut majících na rámečku pod SPZ logo Esa, přičemž ještě před lety dominovala víceméně jen „áčka“. Nyní však autobazary Anthonyho Jamese Dennyho opět nabírají dech, tedy v Česku a na Slovensku, jak on sám naznačuje v následujícím korespondenčním rozhovoru Firmy.

* Nezdá se mi, že by redukce přinesly hmatatelné výsledky v celkové bilanci. Jaká je současná, aktuální situace v ekonomice AAA Auto?

Restrukturalizace, kterou jsme loni prošli, přinesla už v prvním čtvrtletí 2009 pozitivní výsledky. Na jednu stranu jsme sice uzavřeli některé ztrátové pobočky, razantně snížili počet zaměstnanců a zavedli velmi přísnou kontrolu nákladů, na druhou stranu jsme ale nyní schopni být opět ziskoví i při nižších objemech prodeje. V reakci na recesi jsme se, stejně tak jako mnoho dalších firem, které v roce 2007 expandovaly, rozhodli dočasně se stáhnout ze zahraničních trhů a soustředit se v období hospodářské krize na své hlavní trhy v České republice a na Slovensku. Tyto dvě země vykazovaly v průběhu roku 2008 nejsilnější výkonnost ve skupině, jak z pohledu prodejních, tak celkových hospodářských výsledků. Přínosem bylo také, že jsme se soustředili na 15 nejprodávanějších modelů aut, což nám umožnilo návrat zpět do zisku. Z celkového počtu 60 557 prodaných vozů celou skupinou v roce 2008 tvořily prodeje v ČR 35 500 vozů a na Slovensku téměř 15 000 vozů, což ukazuje na pozitivní potenciál těchto trhů. Výsledky za 1. čtvrtletí se zpracovávají, takže nemohu být zatím příliš konkrétní. (Stav k 28. 5.; uzávěrce tohoto vydání přílohy Firma). Společnost se nicméně na přelomu 2. čtvrtletí vrátila do pozitivních čísel.

* Co všechno jste udělali v rámci redukcí; co všechno jste uzavřeli a ořezali?

Jak jsem již řekl, snížili jsme výrazně počet zaměstnanců, uzavřeli jsme ztrátové pobočky a provozní náklady nyní sledujeme téměř na každodenní bázi. V Rumunsku nyní vlastníme pouze menšinový podíl ve společné firmě s místním partnerem, což je také efektivnější způsob fungování. Úspěšně se snažíme o co nejrychlejší obrátkovost prodávaných vozů, tedy o zkrácení doby od výkupu automobilu do jeho prodeje novému zákazníkovi. Živí nás objemy prodeje, ne nafukování rozdílu mezi prodejní a nákupní cenou.

* Teď asi není dobrá doba pro prodej auta, co myslíte?

Naopak – v současné době se na trhu potýkáme s nedostatkem kvalitních ojetých vozů – likvidní model, dobrý technický stav, bez právních závad.

* Jak dlouho v průměru prodáváte vůz nižší střední třídy?

Nejprodávanější modely, jako je Škoda Fabia nebo Octavia, kolem sedmi dní, ostatní modely přibližně 14 – 28 dní. (Pokračování na straně 13) Velký hráč v ojetinách Denny…(Pokračování ze strany 11)

* Která osobní auta jdou nejlépe na prodej a v jakých přibližně cenových relacích?

Největší zájem je o menší úspornější vozy a nižší střední třídu v cenách od 100 do 150 tisíc Kč. Roste zájem o ojeté fabie, octavie i superby, vozy Škoda už představují 40 % našich prodejů.

* Mohli bychom říci, že nastala vynikající doba pro nákup vozu? Nové auto lze už pořídit za 200–250 tisíc korun a i zavedené značky jsou v segmentu zánovních a lehce ojetých aut po třech čtyřech letech provozu na polovině původní ceny.

Souhlasím. V poslední době na ceny automobilů působilo pozitivně několik vlivů. Za prvé to byla ekonomická krize a cenové války výrobců; potom skutečnost, že nejsilnější automobilky nedávno přišly na trh s novými generacemi oblíbených modelů, což vždy tlačí cenu předchozích generací dolů, a v neposlední řadě je také začátek roku sezónně nejslabším obdobím, kdy jsou ceny vždy nejníže. Souběh těchto faktorů způsobil, že jsou dnes ceny ojetin na rekordně nízké úrovni a zhruba o 10 až 30 % níže než počátkem loňského roku. Jejich cenová výhodnost tak zůstává zachována. Současná složitá hospodářská situace navíc vede spotřebitele k úvahám, zda si nemají raději koupit ojeté auto, kdy za cenu o několik desítek procent nižší získají prakticky shodnou užitnou hodnotu. Například fabii 1. generace ve velmi dobrém stavu lze pořídit už za 100 tisíc korun.

* Půjdou podle vás ceny nových i ojetých aut ještě dolů?

Nemyslím, že by to bylo pravděpodobné. Jak jsem už zmiňoval, v minulých měsících se sešlo hned několik výjimečných faktorů, které stlačily ceny ojetých vozů na rekordní úroveň. Jejich efekt už však odeznívá. Ceny jsou teď stabilní a v případech, kdy výrobce některé nové modely zdraží (jak se již děje), mohou růst i ceny ojetých exemplářů.

* Jaký máte měsíční, respektive půlroční obrat vozů?

V roce 2008 prodala skupina AAA AUTO přes 60 tisíc automobilů. Za první čtvrtletí letošního roku, které je sezónně tradičně nejslabší, u nás zákazníci koupili celkem devět tisíc aut. Nejlepší měsíc však zatím byl duben, kdy naše prodeje vyskočily přes čtyři tisíce vozů, což je mimochodem skoro tolik, kolik prodají naši největší konkurenti za celý rok. Kdyby zůstala zachována nynější úroveň prodejů ve většině letošního roku, byli bychom spokojeni.

* Jaké kroky děláte pro zatraktivnění zákaznického servisu? Osvědčil se například mobilní prodej; kolika lidem jste takto prodali auto; a co nová značka na zánovní auta AAA Premium – kolik si našla zákazníků?

Mobilní služby se nám osvědčují. Zákazníci oceňují úsporu času i skutečnost, že u nich doma nebo ve firmě vykoupíme vůz za stejnou cenu jako v autocentru. A samozřejmě zákazníkům jejich vůz přivezeme prodat zase až do domu. Letos jsme v ČR zatím takto vykoupili zhruba 2300 a prodali 2200 vozů, na Slovensku pak v obou případech kolem tisíce. Máme zkušenosti s nákupem balíků až 200 automobilů během jediného dne od jednoho partnera na jediném místě. V rámci prémiové značky jsme zatím prodali přes 600 vozů. S oživením ekonomiky se dá navíc očekávat, že poptávka po tomto segmentu poroste.

* Neustále propagujete vlastní verzi šrotovného ve výši 10–50 000. Je sice hezké, že jste předběhli vládu, ale stejný nápad měla i konkurence, třeba Auto Esa. Chystáte nějaký další tahák? Šušká se, že se chcete soustředit na snoubence a novomanžele. Co jim nabídnete?

Neřekl bych, že konkurence měla stejný nápad. Šrotovné jsme spustili už v březnu na Slovensku, a protože mělo raketový úspěch, ostatní prodejci ho začali napodobovat. Jak na Slovensku, tak v Česku. Plánujeme řadu nových nabídek, včetně akce pro novomanžele, ale nemůžeme zatím mluvit o detailech, právě proto, že konkurence často opisuje. V těchto dnech dále přicházíme s garancí nejnižší ceny ojetých automobilů na trhu, nabízíme sedmidenní záruku na výměnu vozu, prodloužili jsme ze tří na 12 měsíců pojištění mechanických a elektrických závad od pojišťovny Carlife. Prostřednictví partnerství s portálem Zenaaauto.cz se snažíme oslovovat ženské zákazníky, zkoušíme i některé netradiční prodejní kanály.

* Kolik lidí využilo vašeho šrotovného?

Přes 700 v České republice a 600 na Slovensku.

* Máte radost z vládního šrotovného? Na jednu stranu se krátkodobě podpoří prodej spíše nových aut, ale z vašeho pohledu se tak na trh dostanou možná i slušná ojetá auta.

Očekávám, že tak jako na Slovensku by šrotovné mohlo rozhýbat automobilový trh jako celek. Pokud bude skutečně zavedeno i v ČR, zřejmě ho doprovodíme vlastním zvýhodněním.

* Projevil se odpočet DPH u ojetin?

Po zmírnění pravidel pro odpočet DPH se zvýšil zájem o běžné osobní vozy ze strany podnikatelů o přibližně 50 procent. Tomu jsme přizpůsobili i skladové zásoby.

* A co dodávky?

Poptávka po ojetých dodávkách zůstává stabilní bez větších výkyvů, nejžádanější jsou modely s dieselovými motory staré 3–5 let za méně než 200 000 korun smožností odpočtu DPH.




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.