Čianews.cz: Karolína Topolová: Na prodejích skupiny AAA AUTO se ČR podílí 66 pct

Na prodaném počtu vozů skupiny AAA AUTO se v roce 2015 podílela Česká republika 66 %, Slovensko 26 %, Maďarsko 5,6 % a Polsko 2,5 %. V dalších letech společnost očekává postupný růst podílu nových trhů, nejvíce v Polsku. Aktuálně se firma soustředí na růst na stávajících trzích, vstup do dalších zemí nyní neplánuje. Pro ČIANEWS to uvedla generální ředitelka společnosti AAA Auto International Karolína Topolová s tím, že ve střednědobém horizontu by měla odpovídat pobočková síť ve všech zemích, kde AAA AUTO působí, úrovni ČR. Jedno autocentrum zde připadá asi na půl milionu obyvatel a minimálně jedno je v každém kraji. Karolína Topolová také letos získala titul Mladý manažerský talent roku 2015 v rámci 23. ročníku soutěže Manažer roku, k jejímž mediálním partnerům patří i Česká informační agentura.

Jakým podílem se na počtu prodaných vozů podílejí jednotlivé trhy, na kterých AAA Auto působí, tj. ČR, Slovensko, Rusko, Maďarsko? Jaké v těchto podílech očekáváte změny v nadcházejících letech, u kterého z těchto trhů očekáváte největší růst a proč?

Na prodaném počtu vozů skupiny AAA AUTO se za minulý rok podílela Česká republika 66 %, Slovensko 26 %, Maďarsko 5,6 % a Polsko 2,5 % (v Ruské federaci nepůsobíme od závěru roku 2014, v Polsku jsme obnovili přítomnost na trhu v dubnu 2015). Pro letošní rok i v následujících letech očekáváme postupný růst podílu nových trhů, tedy Maďarska a Polska, a to zejména díky nárůstu prodejů v nově otevřených nebo plánovaných autocentrech. Podle současné rozvojové strategie očekáváme největší růst podnikatelských aktivit v Polsku.
 
*****
Zákazníkům z řad OSVČ a menších firem AAA AUTO v roce 2016 nabídne nový specializovaný VIP program, jehož součástí bude individuální přístup ke každému zákazníkovi, specializovaný tým obchodníků a speciální call centrum. Cílem je rozšíření služeb pro firemní zákazníky na bázi dlouhodobé spolupráce s klienty a balíčky šité podnikatelům na míru.
*****
 
Plánujete expanzi na nějaké další trhy, anebo se soustředíte na růst na svých současných trzích?
V současné době se soustřeďujeme na růst na stávajících trzích s důrazem na Polsko. Vstup do dalších zemí momentálně neplánujeme. Koncem roku 2016 bychom měli mít ve čtyřech zemích celkem až 45 autocenter.
 
Jak se liší vaši zákazníci a jejich nákupní zvyklosti na jednotlivých trzích? Kde vidíte největší odlišnosti a kde se naopak shodují?
Trhy se liší jen minimálně, pro ilustraci níže uvádím přehled trhů z hlediska nabídky ojetých vozů za rok 2015 a jejich základních parametrů (viz tabulky 1 a 2). Nabídku ojetých vozů kontinuálně mapuje 30 analytiků výkupního oddělení AAA AUTO, kteří denně průběžně aktualizují zejména cenovou mapu ojetin v celém regionu střední Evropy. Sledují inzeráty na autoserverech, v tištěných médiích i webové nabídky autobazarů. AAA AUTO také prostřednictvím mezinárodního call centra, e-mailu a kontaktních formulářů analyzuje měsíčně až 15 tisíc přímých nabídek vozů, z nichž přibližně pět tisíc nakonec vykoupí.

Z uvedených dat je vidět několik zajímavých trendů. Nejdražší ojeté vozy s nejnižším nájezdem kilometrů se prodávají na Slovensku, nejstarší a nejlevnější v Polsku. Zatímco počet najetých kilometrů je prakticky stejný v České republice a na Slovensku, v Polsku a Maďarsku je o 20 tisíc kilometrů vyšší.
 
Kolik vozů jste za rok 2015 a od začátku roku 2016 odmítli vykoupit/převzít od původního majitele k prodeji? Jaká byla nejčastější příčina?
Objem odmítnutých vozů činí běžně už řadu let zhruba 65 až 70 % a v čase se příliš nemění. Při našem objemu prodejů jde zhruba o 150 tisíc odmítnutých vozů ročně v rámci skupiny.

Nejčastějšími příčinami jsou legální problémy s původem vozidla a technické závady. Mezi legální problémy řadíme zejména stočené kilometry, exekuce, zástavy, falešný rok výroby a v dnes již v minimální míře odcizené vozy. Mezi technické vady řadíme celkově nevyhovující technický stav vozu, zatajené havárie či v poslední době například poškozený nebo chybějící filtr pevných částic.
 
Jaké podíly prodejů automobilů podle pohonu (nafta, benzin, LPG atd.) evidujete za rok 2015 – a jak se tento trend mění?
Vyhledávanějším palivem zůstal stejně jako v roce 2014 benzín (54 %) oproti dieselem poháněným vozům (45,8 %). V letošním roce pozorujeme mírný růst zájmu o vozy s benzínovými motory, v řádu desetin procenta.
 
Jaký objem financí investovala firma AAA Auto do modernizace a růstu v roce 2015? A jak vysoké investice plánujete na rok 2016 a kam budou směřovat?
Naše investice v uplynulém roce směřovaly zejména do otvírání nových poboček, a to v Szegédu a Székesfehérváru (Maďarsko), Piasecznu a Katovicích (Polsko), Trnavě (Slovensko) a v České republice do rekonstrukce pobočky Plzeň a rozšíření pobočky Praha o nové SUV a offroad centrum a celkové zvýšení její kapacity na dva tisíce vozů. Obecně vždy do otevření nové pobočky investujeme zhruba 2 mil. eur včetně nákupu automobilů pro její nabídku.

Kromě nových poboček jsme uvedli do provozu i nové call centrum v Ostravě, které slouží zejména pro obsluhu polského trhu, ale v menší míře i českým a slovenským zákazníkům. Cílový stav je 50 operátorů, v současné době jich je kolem 30. Zde byla investice okolo 2 mil. Kč, a to zejména do IT infrastruktury. V pražském call centru je dalších 200 operátorů.
 
Posilujete také neustále oblast péče o zákazníka. Kolik jste do této sféry investovali a co z toho se vám nejvíce osvědčilo?
Investice jdou napříč společností do mnoha různých oddělení, projektů a aktivit, takže přesnější vyčíslení je velmi obtížné. Jde řádově o miliony korun. Kromě rozšíření Zákaznického centra (call centra) a vylepšení jím realizovaných procesů kontaktu se zákazníky jde také o postupný upgrade prostředí na jednotlivých pobočkách, zlepšování technického zázemí výkupu, zvyšování počtu a rozmanitosti nabídky vozů či přidávání nových funkcí na našem webu. Velmi dobré zkušenosti máme také se zavedením funkce zákaznického ombudsmana před čtyřmi lety.
 
Za dobu své existence prodala Mototechna již téměř 20 tisíc vozů v ČR a více než 4 200 na Slovensku. Jaký je váš výhled na letošní rok – a jak se liší poptávka zákazníků na těchto dvou trzích?
Objem prodejů Mototechny v České republice by v letošním roce mohl dosáhnout až devět tisíc vozů, na Slovensku až dva tisíce.

Rozdíl v preferencích příliš velký není. V obou zemích zhruba 70 % zákazníků preferuje benzín, 12 % pohon 4x4, preferovanou karoserií je hatchback (jen v lehce jiném poměru – viz níže), vede manuál (ČR 85 %, SR 90 %), top barva je v obou zemích bílá (ČR 30 %, SR 23 %). Snad jen preference značek je mírně odlišná – viz tabulky 3 a 4.
 
Mototechna nabídne úvěr Bumerang na zánovní ojeté vozy, kterým chce konkurovat operativnímu leasingu. Jaký zájem očekáváte o tento typ financování – a jaké další novinky pro vaše zákazníky ještě připravujete?
Úvěr Bumerang zatím testujeme, na hodnocení je tedy ještě brzy – zatím jej poskytujeme necelé dva týdny. Věříme, že by mohl přivést nové zákazníky, kteří dříve kupovali spíše nové vozy a s nákupem zánovního vozu v AAA AUTO ještě nemají zkušenost. Zároveň si od Bumerangu slibujeme, že se pro nás stane zdrojem stále ještě relativně „mladých“ ojetých aut ve stáří kolem tří až čtyř let, kterých je na trhu poměrně velký nedostatek.

Co se týká dalších novinek pro zákazníky, připravujeme poměrně zásadní redesign webových stránek, které mají měsíční návštěvnost v řádech milionů unikátních uživatelů, a budeme pokračovat v celkové modernizaci poboček.
 
Jak se na vaší klientele podílejí retailoví zákazníci – a jakou část tvoří podnikatelé, resp. malé firmy a živnostníci?
Zákazníků z řad firem a živnostníků je zhruba 20 % z celkového počtu, zbytek  – tedy stále převážnou část – tvoří retail. Zajímavostí je, že živnostníci a malé firmy jsou ochotni do nákupu ojetého vozu investovat v průměru až o 70 tis. Kč více než běžný zákazník autobazaru. Pořízení vozu totiž chápou zároveň jako investici do svého podnikání. Ojetým vozem z AAA AUTO již v současné době disponuje 3 až 7 % firem do pěti zaměstnanců z celé ČR. Nejčastěji kupují vozy combi nebo SUV v ceně kolem 250 tis. Kč, ve stáří do pěti let.
 
Chcete posílit podíl tohoto segmentu na vašich prodejích? Jakou strategii zvolíte?
Zákazníkům z řad OSVČ a menších firem AAA AUTO v roce 2016 nabídne nový specializovaný VIP program, jehož součástí bude individuální přístup ke každému zákazníkovi, specializovaný tým obchodníků a speciální call centrum. Cílem je rozšíření služeb pro firemní zákazníky na bázi dlouhodobé spolupráce s klienty a balíčky šité podnikatelům na míru. Zhruba 30 obchodních zástupců operujících po celé ČR zajistí ocenění a odkup vozů na adrese dané společnosti, pro společnosti s požadavkem na větší počet vozů tento servis zajistíme také při prodeji. Firemním zákazníkům přijdou vhod zejména výhody nákupu předváděcích vozů: flexibilní výběr z aktuální nabídky bez nutnosti objednávat vůz s velkým předstihem.

Důležitým faktorem je cena takto „zajetého“ vozu, která je až o 40 % nižší než u vozu nového. AAA AUTO také podnikatelům poskytuje speciální typy služeb s garancí – garanci odkupu vozidla za předem stanovenou cenu, garanci stavu tachometru, mezinárodní transfery vozů pro mezinárodní firmy, balíčky poprodejních služeb a na míru šité programy pro různé skupiny podnikatelů. Ty jim umožní nákup kombinovaných flotil osobních i pracovních vozů a unikátní možnost poskládat si svůj fleet z libovolného počtu značek aut, stejně jako kombinaci zánovních a ojetých vozů.
 
Plánujete letos otevřít pět nových poboček a dosáhnout tak celkového počtu 45 autocenter ve všech čtyřech zemích, kde působíte. Naberete také 100 nových zaměstnanců. Jaké jsou vaše další plány ve střednědobém horizontu?
Ve střednědobém horizontu bychom rádi „zahustili“ pobočkovou síť ve všech zemích, kde působíme, na úroveň České republiky, kde připadá jedno autocentrum zhruba na půl milionu obyvatel a kde jsme přítomni minimálně jednou v každém kraji. Obrovský potenciál v tomto smyslu vidíme zejména v Polsku, které je navíc domovskou zemí našeho stoprocentního vlastníka, společnosti Abris Capital Partners.
 
Byla jste letos oceněna v kategorii Mladý manažerský talent v rámci soutěže Manažer roku 2015. Co pro vás osobně znamená takové ocenění – a lze ho využít pro vaši další práci?
Je to pro mě zejména motivace do další práce a také závazek svou pozici udržet. Ocenění chápu i jako krok k postupné rehabilitaci sektoru ojetých vozů, který postupně začíná být brán jako běžný druh podnikání, jako každý jiný. Doufám, že to je i díky mojí činnosti a mým postupům při zavádění standardních procesů v AAA AUTO, které je největším představitelem tohoto oboru v České republice.
 
Také samotná firma získává různá ocenění, např. se umístila v žebříčku Czech TOP 100 na 52. místě. Pomáhají tato ocenění přímo vašemu byznysu?
Ano, ocenění v soutěžích a žebříčcích pro nás rozhodně mají pozitivní význam, a to jak z hlediska celkové prestiže, tak i v marketingu a PR. Kromě posílení image, a tím i růstu objemu prodejů, samozřejmě zvyšují atraktivitu společnosti pro zaměstnance a kandidáty na pracovní pozice i pro případné investory a obchodní partnery.
 
*****
Karolína Topolová je generální ředitelkou společnosti AAA AUTO International. Svou pracovní kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka, v roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO. V roce 2006 postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director, o rok později se stala viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na pražskou a budapešťskou burzu cenných papírů. Do jmenování generální ředitelkou společnosti v červenci 2012 pracovala jako Deputy CEO a Chief Operations Officer a řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace. V roce 2012 se také stala předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace. Má magisterský titul v oboru andragogiky.
 
*****
Skupina AAA AUTO působí na trhu již 24 let. Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,75 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 63 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Od roku 2012 prodává vozy také pod obnovenou značkou Mototechna, pod kterou soustředila nabídku zánovních automobilů. V roce 2014 Mototechna zahájila prodej luxusních vozů v novém segmentu Mototechna Premium. Značka AAA AUTO se podle studie agentury Ogilvy & Mather letos opakovaně umístila mezi deseti nejlepšími českými značkami po listopadu 1989. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčku Czech TOP 100, loni se umístila i v žebříčku Českých 100 nejlepších a Štiky českého byznysu. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
 




Článek si můžete přečíst také zde.



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací