Lidé loni prakticky přestali kupovat ojetiny dražší než 150 tisíc a banky ztratily chuť půjčovat na auta – zejména na ta použitá.
„Proto jsme se loni soustředili především na prodej aut několika nejoblíbenějších značek a propustili jsme téměř 24 procent svých lidí. Díky tomu a zavření prodělečných zahraničních poboček jsme se dostali do zisku,“ uvedl pro MF DNES Anthony Denny, šéf největší sítě autobazarů v Česku AAA Auto.
Loňský rok byl pro automobilový průmysl zatím nejhorší v novodobé historii a trh ojetin dostal hned dvě rány. Pokud někdo měl auto, které sloužilo, často odložil nákup mladší ojetiny. A kdo vůz přeci jen potřeboval, mohl zalovit i ve vodách nových aut, neboť výrobci šli s cenami rodinných vozů často i pod 200tisícovou hranici.
Podle údajů tuzemského Svazu dovozců automobilů se loni v Česku registrovalo 144 tisíc ojetin. V roce 2008 to přitom bylo 231 tisíc, což představuje meziroční propad téměř o 38 procent.
Nejžhavější zboží: pětileté naftové volkswageny a škodovky
„Kvůli propadu zájmu o auta se výrazně proměnil náš sortiment. Soustředíme se na tři až pět let stará auta s prodejní cenou 120 až 150 tisíc korun. Největší poptávka je samozřejmě po vozech z koncernu VW, ideálně pak s naftovým motorem. Pokud mi takových dovezete zítra 500, koupím je od vás okamžitě,“ říká Denny.
Právě u těchto aut však také hrozí největší riziko, že zájemce natrefí na vůz se stočeným tachometrem nebo omlazeným datem výroby. Podle šéfa Áček přinesla recese mnohem větší aktivitu automobilových podvodníků, než tomu bylo v minulosti.
Mezi značky, které naopak budou lidé na výkupu tohoto autobazaru nabízet marně, patří Jeep, Chrysler, Dodge či Volvo. Prý kvůli vysokým provozním nákladům.
Za celý loňský rok prodala společnost 37 215 automobilů, což představuje meziroční pokles o 38,5 procenta. Velkou část propadu má na svědomí zamrznutí trhu, svůj podíl na tom má však i zavření poboček v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Za celé Česko zaznamenala firma zhruba pětinový pokles, což je o polovinu lepší výsledek, než činil průměr trhu.
Denny nevylučuje, že se podnik na zahraniční trhy v budoucnosti vrátí, přičemž největší potenciál vidí manažer v Rusku. Tam podle něj již má firma vyhlédnutého partnera, se kterým by šla do společného podniku.