Proč koupit |
---|
Cestovní komfort
Pohodlná sedadla
Elegantní, nadčasový design
Bohatá výbava
Prostorný interiér
Bezpečnost |
O vozidle
Volvo S80 způsobilo při své premiéře v roce 1998 ohromný rozruch. Právě tímto vozem se totiž švédská automobilka poprvé po dlouhé době odklonila od výrazných, jednoduchých hranatých tvarů svých vozů a vydala se cestou rafinovanější stylistiky. Z dnešního pohledu je Volvo S80 příjemně konzervativní a dobře vyvážený sedan vyšší střední třídy, ve své době však budilo auto podstatně více pozornosti a na Volvo až nečekaným vzhledem lákalo zákazníky ještě více než další šokující vůz téhož ročníku, retro sedan Jaguar S-Type. I dnes S80 vzhledem rozhodně neurazí, ještě lépe na tom je tradičně vcelku konzervativní, ale velmi komfortní a kvalitativně výborně řešený interiér. Ten zaslouží pochvalu i v mnoha dalších disciplínách. Velmi dobrá je i ergonomie, snad s výjimkou středového panelu s množstvím tlačítek. I prostoru je tu nadprůměrně mnoho, S80 nad konkurenty vyniká mimo jiné i nadstandardní šířkou v oblasti ramen, ale i v ostatních směrech je na tom vůz velice dobře. Sedadla nabízejí doslova královské pohodlí, jsou rozměrná a poskytují tělu skvělou oporu, navíc přispívají k ochraně krční páteře při případné havárii. Bezpečnost je další kapitolou, za kterou si S80 vyslouží velice kladné hodnocení. Velký sedan se také ukazuje být nadprůměrně trvanlivý, a to i přesto, že mnoho vozů může mít velmi vysoké kilometrové proběhy. Však také S80 ve své době lákalo úspěšné podnikatele, kteří si vůz kupovali pro své dlouhé obchodní cesty. S vyšším nájezdem a také vyšší spotřebou motorů souvisí celkově vyšší provozní náklady velkého sedanu Volvo.
S80 je především komfortním vozem, podvozek se rozhodně nežene do žádného sportování, přináší však dostatečnou jistotu a dobrou směrovou stabilitu. Pokud narazíte na modely s příplatkovým aktivním podvozkem Four-C, můžete si dovolit i ostřejší jízdní styl, přitom toto řešení zároveň zvyšuje cestovní komfort. Krom modelů s pohonem předních kol jsou k dispozici i varianty s pohonem všech kol zajišťovaným mezinápravovou spojkou Haldex.
Pohonné jednotky Volva S80 jsou další specialitou vozu, vzhledem k použité platformě jde totiž výhradně o pěti- a šestiválcové motory uložené vpředu napříč. Tato konfigurace se podílí na nadprůměrné nabídce místa v interiéru, ale omezuje například nabídku převodovek. U automatu se tak musíte spokojit jen se čtyřstupňovým ústrojím. Základem nabídky motorů byl pětiválec 2,4 s výkonem 103 kW, jeho silnější verze dostala 125 kW. Na některých trzích byl k dostání dvoulitrový přeplňovaný pětiválec s výkonem 132 kW. Dále v S80 potkáme šestiválec 2,9 litru s výkonem 147 kW nebo přeplňovaný pětiválec 2,5 T se 154 kW. Vrcholnou motorizací je provedení T6 s přeplňovaným motorem 2,8 litru a výkonem 200 kW. Prakticky u všech benzinových motorů je nutné počítat s vyšší spotřebou. Turbodiesely nejprve zastupoval pětiválec Audi s výkonem 103 kW, později byla tato jednotka nahrazena pětiválcovým turbodieselem 2,4 litru přímo od Volva. Motor se dodával v provedeních s výkonem 96 a 120 kW.
Výbava
Volvo S80 se může pochlubit i velmi dobrou úrovní výbavy. Jednotlivá provedení se od sebe sice mohou dost lišit, ale veškeré komfortní prvky jako elektrická výbava, klimatizace a palubní počítač jsou tu samozřejmostí. Výjimkou není ani kožené čalounění interiéru a řada dalších luxusních prvků.
Design
První generace Volva S80 byla prvním novodobým Volvem, které opustilo přísně hranaté a jednoduché tvary. Ve své době auto působilo doslova revolučně, s odstupem času ovšem oceníme vyvážené proporce a celkově elegantní tvary. Elegantní a hodnotně působící je také interiér vozu.
Spotřeba
Spotřeba paliva je u Volva S80 spíše vyšší. Modely se vznětovými motory sice umí oproti benzinovým hodně ušetřit, ale z dnešního pohledu jsou přece jen trochu žíznivější. Benzinová provedení pak vyžadují opravdu vyšší přísun paliva, spotřeba pod 10 litrů na 100 kilometrů je u nich téměř nemyslitelná.
Jízdní vlastnosti
Podvozek Volva S80 není rozhodně určen pro kdovíjaké sportování, ovšem jízdní vlastnosti jsou vcelku solidní. Auto velmi dobře drží zvolenou stoupu a chová se nezáludně, jen nedotáčivost je výraznější. Situaci dovede vylepšit pohon všech kol AWD a také příplatkový podvozek Four-C, který dává řidiči větší kontrolu nad vozem.
Bezpečnost
Volvo tradičně klade na bezpečnost svých vozů veliký důraz a zisk čtyř hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP byl v roce 2000 velmi dobrým výsledkem. Z dnešního pohledu se S80 může i nadále chlubit velmi dobrou bezpečnostní výbavou s celou řadou airbagů nebo pokročilou konstrukcí sedadel, která při nárazu chrání krční páteř.
Praktičnost
V interiéru Volva S80 má posádka více než dostatek místa, velmi nadstandardní je především šířka v oblasti ramen, takže cestující tu mají příjemné rozestupy. Ovšem zavazadlový prostor vozu si mnoho pochval nevyslouží, jeho objem 422 litry je podprůměrný.
Komfort
Vysoká úroveň cestovního komfortu je jednou z kladných stránek S80. Podvozek se přes nerovnosti nese plavně, pokud má vůz příplatkový aktivní podvozek Four-C, tak navíc i s velkou jistotou a bez dodatečných zhoupnutí. K úrovni komfortu přispívá i výborná výbava a prostorný interiér s velmi pohodlnými sedadly.
Provozní náklady
Volvo S80 první generace nebude provozně úplně levný vůz. Může za to jak celkově vyšší spotřeba motorů, tak pochopitelně vyšší náklady na náhradní díly i samotný servis vozu. Přitom mezi takto starými ojetinami patří S80 ke spolehlivějším a trvanlivějším vozům, proti příznivým nákladům ovšem hrají často vysoké kilometrové nájezdy vozů.
Volvo S80