OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Volvo S40/V50 (2004–2012)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Image značky, Elegantní design, Bezpečnost, Jízdní komfort, Dobré odhlučnění

O vozidle

Druhá generace Volva S40 byla pro automobilku výraznou změnou. A to nejen proto, že od sedanu odvozený kombík najednou nese označení V50, byť je to technicky i vzhledově naprosto shodné auto – tedy až na záď s kolmou stěnou. Modely S40/V50 totiž technicky vycházejí z platformy druhého Fordu Focus a vůbec se nebrání zařazení do nižší střední třídy. To v praxi znamená, že mají jen minimum soupeřů – v prémiovém segmentu totiž mnoho dalších kompaktních sedanů a combi nenajdeme a třeba V50 může s kombíky Audi A4 a BMW 3 soupeřit opravdu jen částečně. Jsou to přece jenom dospělejší auta. Ale v rámci nižší střední třídy patří S40/V50 k opravdovým premiantům, ať už z hlediska solidního designu a elegantního a kvalitně sestaveného interiéru, nebo z hlediska úrovně aktivní a pasivní bezpečnosti. Kompaktní sedan i combi jednoduše švédská automobilka ani tak necílila proti všemožným soupeřům, spíše se snažila nabídnout dostupnější alternativu svým vlastním zákazníkům. 
 
A to se jí povedlo. V podstatě můžeme oba modely považovat za prémiovou alternativu k u nás tak populární domácí Octavii. Místa je uvnitř podobně, jen zavazadlový prostor obou variant za oblíbeným českým vozem zaostává. Zpracování i celkový jízdní projev nechávají zapomenout nejen na předchozí nevyvážený model, ale prakticky výrazně překonávají právě všechny běžné vozy třídy. Techniku pocházející od Fordu přitom vcelku úspěšně maskuje.
 
Pod kapotou najdeme vcelku širokou paletu motorů, z nichž některé pocházejí od Fordu či z různé mezinárodní spolupráce tehdy mateřské automobilky Volva, jiné mají ovšem svůj původ ve Švédsku. Základem jsou benzinové motory 1,6, 1,8 a 2,0 litru s výkony 74, 92 a 107 kW. Jsou dostatečně silné, jen základní motor je spíše pro klidné řidiče, spotřeba se drží v rozumných mezích, byť dvoulitr už bude pro někoho zbytečně náročný. Na druhou stranu jej lze podobně jako motor 1,8 najít i ve verzi s pohonem na palivo E85. Prémiovějšími pohonnými jednotkami pod kapotou S40 a V50 jsou pětiválce právě z dílen Volva. Motory mají objem 2,4 litru a výkony 103, 125 a 169 kW, poslední verze je přeplňovaná. Autu poskytují solidní dynamiku, už jsou však také náročnější na palivo. Turbodiesely začínají u motoru 1,6 litru s výkonem 80 kW. Tato verze byla dostupná i v extrémně úsporném provedení DRIVe. To má snížený podvozek, vylepšenou aerodynamiku, pneumatiky s nízkým valivým odporem a delší převody. V praxi se však chová stále překvapivě kultivovaně a komfortně a spotřebu lze držet vcelku bez potíží v mezích udávaných výrobcem. Je to jeden z nejúspornějších vozů třídy vůbec. Dvoulitrové turbodiesely jsou pak určeny pro ty, kdo vyžadují více dynamiky. S výkonem 100 a 132 kW přitom stále drží spotřebu na nízké úrovni. 

Výbava

Volvo S40/V50 může být velmi dobře vybaveným vozem. Základní provedení se soustředila především na dobrou bezpečnostní výbavu, jejímž základem je šestice airbagů, nechybí ovšem ani klimatizace a řada dalších komfortních prvků. Vyšší stupně výbavy přidávají opravdu zajímavé prvky a přitom nejsou na trhu ničím neobvyklým. Je tedy dobré se poohlédnout i po nich. 

Design

Volva S40 a V50 jsou vzhledově konzervativní, ale povedené vozy s elegantními detaily. Volvo zde použilo svůj nový designový jazyk, kterým se odpoutalo od přísně jednoduchých a hranatých tvarů, zachovalo přitom mohutnost svých vozů a dodalo jim na eleganci. Elegantní a kvalitní je také interiér vozu, pro někoho však bude možná až příliš strohý. 

Spotřeba

Volva S40 a V50 dovedou být opravdu úspornými vozy, cest, jak úspor dosáhnout, je několik. Nejjednodušší je pochopitelně pořídit si vznětový model – zde exceluje spotřebou motor 1,6, obzvláště v ekologickém provedení DRIVe, které přitom není zatíženo negativy za každou cenu úsporných vozů. Solidní spotřebu vykazují i základní zážehové agregáty a finančně úspornou alternativou mohou být také modely s pohonem na palivo E85. Vozy se zážehovými pětiválci 2,4 litru ovšem mají nároky na palivo celkově trochu vyšší. 

Jízdní vlastnosti

U nové generace svých kompaktních modelů opustilo Volvo tápání v naladění podvozku. S40/V50 mají převážně komfortní charakter, jízdní vlastnosti auta jsou však jisté, vždyť také Volvo zdědilo výtečný podvozek Focusu. Přece jen je tu ale více utlumený a třeba řízení je trochu méně komunikativní, přesně ve stylu bezpečných a pohodlných švédských vozů. 

Bezpečnost

Volva S40 a V50 se mohou pochlubit vysokou úrovní bezpečnosti. Nárazovými testy Euro NCAP prošel sedan S40 v roce 2004 a získal maximální počet pěti hvězdiček. Bezpečnostní výbava vozů je na opravdu vysoké úrovni, nadstandardní jsou také celkové strukturální výztuhy karoserie. Modely tak patří k nejbezpečnějším vozům ve třídě. 

Praktičnost

Z hlediska nabídky vnitřního prostoru na tom nejsou modely S40 a V50 vůbec špatně, na druhou stranu nalezneme i o něco prostornější vozy. Platí to především pro zavazadlový prostor, ten pojme u sedanu 404 litrů, u combi 417 litrů nákladu. Alespoň, že má u combi pravidelný a jednoduchý tvar. 

Komfort

Podvozek kompaktních modelů Volva je naladěn především na komfortní notu, filtrace nerovností se mu tentokrát daří velmi dobře a nejistota předchozího provedení je ta tam. K dobrému pocitu z pobytu v interiéru přispívá jeho kvalitní zpracování a kvalitní použité materiály. Posádku také mohou hýčkat komfortní prvky výbavy. 

Provozní náklady

Příznivá spotřeba řady motorů dělá z Volva S40 a V50 provozně vcelku nenáročný vůz, počítat je ovšem nutné s případně trochu vyššími výdaji za servis. O spolehlivost vozu však není nutné se obávat, patří k těm lepším ve své kategorii. 

Volvo V50



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací