OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Volkswagen Bora (1998–2005)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Elegantní design

Úsporné a silné turbodiesely

Často dobrá výbava

O vozidle

Volkswagen Bora je kompaktní sedan postavený na základech Golfu čtvrté generace. Auto je technicky vzato čtvrtou generací modelu Jetta – jako Jetta se na řadě trhů označoval a stejné označení nesl v zahraničí i předchozí model Vento. V Evropě však Bora nahradila právě Vento. Sedan je přímým sourozencem druhé generace Seatu Toledo a také Škody Octavia prvního provedení. Oproti těmto automobilům se chlubí především hodnotnějším designem a celkově lepším vyladěním podvozku. Ceny ojetých vozů jsou na první pohled vyšší než u Octavie, ovšem při pozorném zkoumání ceníků zjistíme, že vozy v dobrém stavu a s podobným věkem i nájezdem se cenou nutně příliš lišit nemusejí. Bora přitom mívá typicky o něco lepší výbavu. Vzhled auta je poměrně jednoduchý a elegantní, kompaktní sedan tu více než na Golf odkazuje na větší Passat. Bora se vyráběla také jako combi, v tomto případě jsou ovšem podobnosti s Golfem větší a auto hrálo jakousi roli luxusnějšího provedení Golfu Variant. 
 
Vzhledem k technickému základu je uvnitř Bory v podstatě stejně místa jako u Octavie, vpředu je tedy vše více než v pořádku, vzadu by přece jenom mohlo být více místa jak pro kolena, tak pro hlavu. Sedadla jsou poměrně velkorysá a pohodlná. Samotný interiér má opět velmi strohý design bez výraznějších nápadů. Použité materiály však působí kvalitně a hodnotně a Bora bývá o něco lépe vybavena než sesterská Octavia. Největší rozdíl ovšem najdeme v zavazadlovém prostoru. Zatímco Octavia je klasický liftback, Bora je sedan, takže vstupní otvor je méně praktický. I samotný prostor pro zavazadla je trochu menší, Bora pojme 455 litrů nákladu. Jízdní vlastnosti jsou poplatné dobové technice. U VW se snažili o přiměřeně vyvážený mix jistoty v zatáčkách a jízdního komfortu, z dnešního hlediska už ovšem patří Bora k méně zdatným vozům v obou disciplínách. Náklony v zatáčkách jsou sice menší, ovšem auto docela mění své chování podle aktuálního zatížení, a držení stopy se tak různí. Převládá však nedotáčivost. Jízdní komfort zase trochu trpí celkovým opotřebováním podvozkových skupin auta.
 
Pod kapotou Bory najdeme velmi širokou paletu motorů, z nichž mnohé v Octavii nepotkáme. Dnes ovšem budou potenciální zájemce asi nejvíce zajímat diesely, jejichž nabídka je českému vozu velmi podobná. Velmi vzácná je verze 1,9 SDI s výkonem 50 kW, nepřeplňovaný agregát je pro Boru velmi nevhodný. Pak už nastupují jednotky TDI, jejichž výkon se postupem času různě měnil. Základem je klasické a legendární provedení s výkonem 66 kW, najdeme tu však postupně prakticky všechny varianty o výkonech 75, 81, 85, 96 nebo konečně i 110 kW. Turbodiesely se chlubí velmi solidní životností a hodně nízkou spotřebou paliva. Některé starší modely jsou však vybaveny pouze pětistupňovou převodovkou. U benzinových motorů je celková paleta ještě širší. Základem je slabá čtrnáctistovka s výkonem 55 kW, druhou volbou je o poznání lepší a mechanicky velmi odolná šestnáctistovka s výkonem 74 kW. Její modernizované šestnáctiventilové provedení má 77 kW. Následuje klasický poměrně archaický dvoulitr s 85 kW a vyšší spotřebou, dalším krokem jsou motory 1,8 Turbo se 110 a 132 kW, které překvapivě spotřebu drží v rozumnějších mezích. Pětiválec 2,3 VR5 už hrál roli komfortní a prémiové pohonné jednotky, výkony 110 a 125 kW nejsou nijak ohromující, stejně jako spotřeba paliva. Na vrchol se pak postavil šestiválec VR6, dodávaný postupně v provedeních se 128, 130 a nakonec i 150 kW. Z hlediska spotřeby, ale i servisních nákladů, je toto nejméně vhodný motor. 

Výbava

Výbava jednotlivých modelů Bora se docela liší. Ačkoli může být o hodně lepší než u soudobé Octavie, je potřeba konkrétní provedení více vybírat, základní verze vozu se naopak příliš dobrou výbavou chlubit nemohly. Klimatizace, a to často i automatická, je však velmi obvyklým prvkem. 

Design

Volkswagen Bora je elegantní sedan, který v době svého aktivního života vyplňoval mezeru mezi soudobým modelem Golf a větším Passatem. Jeho tvary jsou vcelku jednoduché, ovšem na rozdíl od Golfu působí o něco hodnotnějším dojmem a Bora má trochu prémiový výraz. Ten se ovšem mírně ztrácí v interiéru, který je sice kvalitní, ovšem bez jakéhokoli nápadu. 

Spotřeba

Pod kapotou Bory najdeme tradiční úsporné čtyřválce 1,9 TDI, které se mohou pochlubit dlouhodobými průměry klidně i výrazně pod 5 litrů na 100 kilometrů. Benzinové agregáty mohou být také vcelku úsporné, to ovšem chce volit šestnáctistovku nebo motor 1,8 turbo, se kterým už je však potřeba citlivěji zacházet. Pěti- a šestiválce jsou žíznivé, podobně jako čtyřválcový dvoulitr. 

Jízdní vlastnosti

Volkswagen Bora je důkazem toho, jak moc se jízdní vlastnosti moderních vozů posunuly. Auto, které tehdy sklízelo vcelku chválu, dnes patří k pouze průměrným, a to kvůli náchylnosti ke změně chování při změně zatížení a výraznější nedotáčivosti, a tudíž jen průměrnému držení stopy. 

Bezpečnost

Bora nárazovými testy Euro NCAP nikdy neprošla, ovšem její bezpečnost lze posuzovat i dle výkonů sourozenců. Golf i Octavia shodně získaly v crashtestech čtyřhvězdičkové skóre, dnes už přece jenom výbava i konstrukce trochu zastaraly.  

Praktičnost

Zavazadlový prostor Bory není tak královský ani tak dobře přístupný jako u Octavie, přesto jeho 455 litrů u sedanu a 460 u combi není špatných a mnohým zájemcům o solidní rodinný vůz bude stačit. Místa v interiéru by mohlo být o něco více.

 

Komfort

Bora je přece jenom o trochu komfortnější než Octavia – může za to mírně odlišné naladění podvozku, jiné použité materiály a často také lepší výbava než u českého vozu. Na rozdíl od něj si totiž mohli majitelé VW volit i podstatně pokročilejší prvky výbavy i komfortnější pohonné jednotky.

Provozní náklady

Za nízké provozní náklady vděčí Bora úsporným motorům a nadprůměrné spolehlivosti. Co se servisu týče, výhodou je, že drtivá většina mechanických dílů má shodný původ jako ty u daleko běžnější Octavie, takže jejich ceny i samotný servis nebudou pro peněženku příliš náročné. 



Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 28 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.