OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Toyota Yaris (1999–2005)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Spolehlivost, Elegantní vzhled, Živý a úsporný základní motor , Dobrý vnitřní prostor , Dobré jízdní vlastnosti

O vozidle

V roce 1999 se vydala japonská Toyota na trh s první generací malého modelu Yaris. Ten nahradil spolehlivý, avšak stárnoucí a velmi konzervativně pojatý model Starlet. Yaris dostal nápaditější a sympatičtější design, který dodnes působí solidním a elegantním dojmem. Yaris je známý svou spolehlivou a trvanlivou technikou, je v tomto ohledu mezi malými vozy opravdovým premiantem, a to i přes pokročilý věk první generace. Tento fakt je ovšem vykoupen oproti soudobým vozům výrazně vyšší cenou, která začíná například oproti nejlevnějším Fabiím téměř na dvojnásobku. Investice do spolehlivého a nenáročného vozu se ovšem mnohdy vyplatí. Yaris se totiž dovede odměnit i příznivou spotřebou paliva. Příjemným překvapením u malého vozu je také solidní nabídka vnitřního prostoru, první Yaris má totiž posuvnou zadní lavici, která umožní zvětšit prostor pro cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má dle její polohy objem od 205 do 305 litrů. Vzhled interiéru ladí s exteriérem vozu a lze jej i dnes považovat za elegantní. Mnohým řidičům ovšem nebude vyhovovat centrálně umístěná přístrojová kaplička s digitálními ukazateli. Interiér naopak zaujme množstvím praktických odkládacích míst.
 
Pod kapotou malé Toyoty můžeme potkat vcelku solidní skladbu motorů, zdaleka nejpopulárnějším je ovšem rovnou základní litrový čtyřválec se šestnácti ventily. Vozy do roku výroby 2003 mají výkon 50 kW, poté byl kvůli zavedení normy Euro IV výkon motoru přiškrcen na 48 kW. Starší verze je o něco živější, ani u jedné varianty ovšem neuděláte chybu. Motor je totiž z hlediska jízdního projevu velmi příjemný a na lehký Yaris dobře stačí. Ochotně se vytáčí, takže mu nedělá problém ani zrychlování na dálniční tempo, je přitom kultivovaný a úsporný. Ani jeho zvuk není špatný, ovšem celkově by mohl být Yaris lépe odhlučněn. Silnější motory jsou na trhu docela vzácné. Například třináctistovka VVT-i je opět úsporná, ovšem s výkonem 64 kW nenabídne o mnoho lepší dynamiku než základní motor. Zřídka lze narazit na patnáctistovku s výkonem 78 (po zavedení Euro IV 77) kW. Ta už je o poznání dynamičtější. Vrcholem je vzácné provedení T-Sport s přeplňovaným motorem 1,5 o výkonu 110 kW, které dovede dosyta využít možností kvalitního podvozku auta. Rovněž turbodiesel 1,4 D-4D s výkonem 55 kW není příliš obvyklou motorizací. Lákadlem je tu pochopitelně nízká spotřeba paliva. 

Výbava

Toyota Yaris patřila při svém uvedení na trh k lépe vybaveným vozům své třídy, a tak dnes není vůbec složité najít auta vybavená klimatizací, elektrickým ovládáním oken i centrálním zamykáním. Výraznější vymoženosti ovšem nelze od vozu očekávat. 

Design

Yaris první generace patří mezi další překvapivě elegantní vozy nejmenšího vzrůstu. Dodnes působí auto sympatickým dojmem a příliš nezastarává, snad jen v kontextu dnešní doby vypadá trochu konzervativněji než v době svého uvedení na trh. Pohled do interiéru však poodhalí původní hravější zaměření Yarisu. 

Spotřeba

Základní litrový motor pod kapotou první Toyoty Yaris je plně dostačující pohonnou jednotkou, která se může chlubit velmi příznivou spotřebou paliva. I proto není extrémně úsporný turbodiesel 1,4 D-4D příliš obvyklou pohonnou jednotkou. Ovšem jeho spotřeba dovede být vpravdě rekordní. O mnoho žíznivější než základní motor pak nejsou ani silnější motorizace. 

Jízdní vlastnosti

První Yaris se může pochlubit také solidními jízdními vlastnostmi. Lehké auto má dobře naladěný podvozek, který mu v zatáčkách dává solidní jistotu. Limity se dobře odhadují, snad jen u dieselového provedení přichází nedotáčivost výrazně dříve, než by ji řidič očekával. 

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP prošla Toyota Yaris první generace krátce po svém uvedení, v roce 2000. Zisk čtyř hvězdiček byl tehdy pro malý vůz opravdu velmi dobrou vizitkou. Dnes už pochopitelně Yaris nejlepším nestačí, ovšem úroveň ochrany posádky je i díky standardní dvojici airbagů relativně slušná. 

Praktičnost

Malý Yaris první generace je překvapivě praktické autíčko. V interiéru najdeme totiž až nezvyklé množství odkládacích prostor – velká schránka před spolujezdcem je dvojdílná, nahoře na palubní desce se nachází další schrána třeba na brýle. Nechybí držáky nápojů a mělké kapsy ve dveřích doplňují velké kapsy po stranách středového tunelu. Trumfem je posuvná zadní lavice, díky níž může mít zavazadlový prostor objem od 205 do 305 litrů. 

Komfort

Jistý podvozek Yarisu poskytuje posádce i vcelku dobrý vnitřní komfort. Na něm trochu ubírá celkově slabší odhlučnění auta, slyšet je jak motor, tak hluk od vozovky, včetně rázů. Posádka má ovšem vcelku dost místa, a to i vzadu – obzvlášť pokud je tu lavice posunuta do své nejzazší polohy. 

Provozní náklady

Toyota Yaris první generace je dodnes velmi spolehlivým vozem, který v podstatě vyžaduje pouze běžnou údržbu a výměnu opotřebených dílů. Vzhledem k celkové jednoduchosti vozu pak lze počítat s opravdu nízkými servisními náklady. Ve spojení s nízkou spotřebou motorů je pak jasné, že Yaris rozpočet (krom pořízení) příliš nezatíží. 

Toyota Yaris

Další vozy


Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací