OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Suzuki Grand Vitara (1998–2005)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Kompaktní rozměry, Skvělé terénní schopnosti, Dobrý vnitřní prostor, Robustní konstrukce

O vozidle

Suzuki Grand Vitara patří k tradičním zástupcům kategorie kompaktních terénních vozů. I když jsou v pojmenování řady Vitara často zmatky, druhá generace vyráběná od roku 1998 si označení Grand vysloužila pro nárůst svých rozměrů oproti generaci první. Stále však jde o příjemně kompaktní a obratný vůz, který nemůžeme jednoduše zařadit do prostého segmentu kompaktních SUV. Není to ani nekompromisní off-road, na to mu ještě některé prvky a schopnosti v terénu chybí, ale rozhodně toho Grand Vitara zvládne v těžkých podmínkách více než moderní, spíše na krásu stavěná SUV. Důkazem toho, že vůz stojí na pomezí tříd, je standardní pohon zadních kol s možností (i za jízdy) přiřadit pohon přední. Auto je vybaveno i redukční převodovkou a podvozek má za základ tuhý žebřinový rám. Další terénní vizitkou je náhradní kolo umístěné na pátých dveřích. Majitelé si také mohli připlatit za další „zdrsňující“ kůru vozu, jako například ochranný plát pod motorem, boční stupačky nebo rám před chladičem. Závěrka diferenciálu však chybí i v příplatkových možnostech. Na dnešní poměry relativně krátká pětidveřová Grand Vitara (sehnat se občas dá i vzácnější třídveřové provedení) příjemně překvapí nabídkou vnitřního prostoru. Místa je dost vpředu i vzadu, a to i nad hlavou. Trochu pozadu zůstává zavazadlový prostor, který má objem pouze 277 litrů.

Japonské automobilky jsou především u starších modelů známé tím, že nenabízely příliš mnoho verzí. Kulatá Grand Vitara druhé generace se u nás dala koupit s motory 2,0 a V6 2,5 litru – benzin tankovaly obě verze, diesel byl k dispozici jen v nižším objemu. Třídveřová verze mohla mít i šestnáctistovku s výkonem 78 kW. Pokud hledáte úsporné auto, postarší Vitara nebude tou ideální volbou téměř v žádném případě. Dvoulitrový turbodiesel sice dovede jezdit se solidní spotřebou (i v terénu do 10 litrů), ovšem jeho dynamické schopnosti hodně zaostávají za dnešními očekáváními. Výkon 64 kW, a především točivý moment jenom 216 Nm opravdu mnoho dynamiky nepřinesou. Daleko vhodnější, ovšem i vzácnější, je novější provedení s výkonem 80 kW. Benzinové agregáty jsou na tom s výkonem lépe, 94 ani 106 kW ovšem neohromí, navíc spotřeba je v obou případech vyšší.

Výbava

Při výběru ojeté Grand Vitary je dobré se pídit po konkrétní výbavě vozu. V základu totiž nebyla vůbec bohatá, chyběl třeba i tak samozřejmý prvek jako ABS. I proto jsou na trhu ojetých vozů vcelku obvyklé i šestiválcové verze, jejichž výbava byla v základu přece jenom o něco bohatší.

Design

Suzuki Grand Vitara druhé generace nepatří ke kdovíjak vzhledově zdařilým automobilům, na druhou stranu vzhled víceméně odpovídá dané kategorii a době vzniku. Ta už je na estetice karoserie trochu znát. To samé platí pro interiér, který rovněž rozhodně nepůsobí moderně.

Spotřeba

Suzuki Grand Vitara druhé generace má pod kapotou velmi omezenou paletu motorů a žádný z nich nemůžeme označit za vyloženě úsporný. Na trhu s ojetinami není vzácností žádný z motorů (2,0 turbodiesel, 2,0 a 2,6 benzin), což ukazuje na to, že spotřeba v době koupě auta nehrála takovou roli jako dnes.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Vitary odpovídají zaměření auta a do klasických osobáků mají daleko. Standardně poháněná zadní náprava má při menším zatížení tendenci odskakovat, a řidič se tak s řízením může trochu prát. I tak ale není chování na silnici nijak záludné. Ani v terénu nepatří Vitara ke špičce, ale rozhodně toho zvládne více než mnozí konkurenti.

Bezpečnost

V roce 2002 si Grand Vitara odnesla z nárazových testů Euro NCAP pouze trojici hvězdiček. Na dnešní dobu má auto nepříliš dobrou bezpečnostní výbavu a i konstrukce už je trochu zastaralá. Na druhou stranu dobrý rozhled a přehled o autě i přiřaditelný pohon všech kol bezpečnost vylepšují, Vitara exceluje zejména za špatných povětrnostních podmínek.

Praktičnost

Kulatá karoserie Grand Vitary je překvapivě prostorná. Na předních i zadních sedadlech se nebudou tísnit ani opravdu hodně vysocí cestující. Je to pochopitelně dáno vysokou stavbou vozu, ale při malých rozměrech auta, které mimochodem výrazně usnadňují parkování, je prostornost překvapivá. Je to možná trochu na úkor zavazadelníku, 277 litrů není mnoho.

Komfort

Jak jsme již psali, Vitara je nečekaně prostorná, což zlepšuje komfort cestování. Jenže nepříliš moderní interiér a horší výbava vozu zase komfort snižují. Navíc samotný jízdní projev také není zdaleka tak vyspělý jako u modernějších vozů, projevuje se tu konstrukce s pohonem zadních kol a trochu neklidnou zadní nápravou.

Provozní náklady

Grand Vitara sice nepatří mezi nejúspornější vozy, ovšem provozní náklady celkově nemusí být příliš vysoké. Je to totiž vcelku robustní a spolehlivý vůz, takže výdaje na opravy většinou budou předvídatelné. 

Suzuki Grand Vitara



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací