OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Smart ForTwo (1998–2007)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Obratnost, Snadné parkování, Výborný výhled, Nízká spotřeba paliva

O vozidle

Koncern Daimler se v roce 1998 rozhodl přijít na trh s netradičním městským automobilem. Jde o vůz Smart, který je doslova specialistou na městskou jízdu. Jde totiž o pouze dvoumístné auto relativně vysoké stavby, které umožňuje parkování kolmo k chodníku. Délka vozu je totiž pouhých 2500 mm, což i v přeplněných ulicích umožňuje snadno se městským provozem nejen proplétat, ale i zanechat vůz zaparkovaný tam, kam by se jinak vešel možná jedině motocykl. 
 
Smart je po vzhledové stránce hodně netradiční auto – malá délka a vysoká stavba jsou pro něj specifické a žádný podobný vůz na trhu dodnes nenajdeme. Možná je to dáno i poměrně omezenou velikostí publika pro takové auto. Zatím si nikdo jiný než Daimler netroufl takto specializované auto vyrobit. Pro dvojici pasažérů je přitom Smart překvapivě prostorný. Sedí se tu vysoko, místa okolo sebe mají cestující dost, skvělý je výhled z vozu a vůbec celkový přehled o dění okolo něj. V zádi vozu zbývá i slušný zavazadlový prostor, který pojme i větší nákup nebo kabinová zavazadla do letadla. V interiéru ovšem mohou pasažérům chybět odkládací prostory.
 
Smart se ve své první generaci vyráběl ve dvou provedeních – kupé a kabriolet. Nejprve se verze označovaly Smart City Coupé a City Cabriolet, po mírném faceliftu v roce 2002 se pak název změnil na ForTwo a ForTwo cabrio. Krom obratnosti se může Smart pochlubit i spolehlivostí a celkově nízkou spotřebou motorů. Auto je však nevhodné pro delší jízdy mimo město, a to především kvůli omezenému jízdnímu komfortu. Krátký rozvor přece jenom vyžaduje tužší odpružení a jeho důsledkem je i větší poskakování na nerovnostech. 
 

O pohon Smartu se starají maloobjemové tříválcové motory. V prvních provedeních měl motor objem 599 kubických centimetrů a výkon 33, 41 nebo 45 kW. Pro jen něco přes 700 kilogramů vážící vůz je to vždy dostatečná porce. S modernizací v roce 2002 se objem zvedl na 698 kubických centimetrů, výkon byl 37 a 45 kW. Objevil se také miniaturní turbodiesel s objemem 799 kubických centimetrů a výkonem 30 kW. Ten se může chlubit mimořádně nízkou spotřebou paliva. Všechny motory jsou spojeny s poloautomatickou převodovkou, schopnou řadit v automatickém režimu.

Výbava

Na městské auto má Smart ForTwo slušnou výbavu, ovšem v celkovém pohledu je komplet spíše průměrný. Vyniká tu automatická převodovka, standardem je i klimatizace, centrální zamykání a další prvky. 

Design

Vzhled první generace dvoumístného Smartu je dodnes velmi specifický, vlastně ani druhé provedení se příliš neliší. To znamená, že netradiční auto stále působí poměrně moderním dojmem. Stejně tak je ovšem nezvyklé. Hlavním stylistickým prvkem jsou tu barevné panely karoserie, které kontrastují s rámem Tridon, který je integrální nosnou a bezpečnostní částí auta. 

Spotřeba

Spotřeba paliva i v městském provozu patří k opravdu velkým přednostem Smartu. I při hodně hrubém zacházení se ve městě u nejsilnějších verzí sotva dostanete přes 6 litrů, v praxi není potíž jezdit se spotřebou hluboko pod litrů pět. Mimo město se také spotřeba moc vysoko nedostane, ovšem jízda už není příliš pohodlná. 

Jízdní vlastnosti

Smart ForTwo se vymyká běžným automobilovým měřítkům. Hodnotit jeho jízdní vlastnosti je docela složité. Podvozek je velmi jistý a díky tužšímu naladění i širokému rozchodu kol nabízí dobrou stabilitu v zatáčkách. Na druhou stranu, krátký rozvor znamená nervóznější chování auta, nestejně velké pneumatiky vpředu a vzadu podporují nedotáčivost (i když poháněna jsou zadní kola). Celkově lze však chování ForTwo hodnotit velice kladně. 

Bezpečnost

I bezpečnost je netradiční stránkou ForTwo. První generace sice nárazovými testy EuroNCAP neprošla, nicméně výrobce demonstroval pevnost karoserie a rámu Tridon testem, při kterém ForTwo narazil do betonové bariéry v rychlosti 112 km/h. Prostor pro posádku zůstal nedotčen. Je jasné, že úroveň ochrany posádky nemůže být taková jako u velkých aut, Smartu prostě chybí deformační zóny, které by pohltily energii nárazu. Avšak pro městský provoz je připraven skvěle. 

Praktičnost

Smart ForTwo je opravdu jednoúčelový vůz do městského provozu, hovořit tu o praktičnosti z hlediska přepravních kapacit je nesmysl. Do městského provozu si ovšem nemůžete přát praktičtější auto. Se skvělou manévrovatelností nebo schopností zaparkovat téměř kdekoli je městským šampionem. 

Komfort

Jízdní komfort Smartu ForTwo je opět specifický. Mimo město je auto samozřejmě nervóznější a ve vyšších rychlostech je motor hlučnější. Ve městě však dovede být ForTwo tichošlápkem a jezdí příjemně klidně. Přispívá k tomu i automatická převodovka. 

Provozní náklady

Provozní náklady Smartu jsou nízké především díky nízké spotřebě paliva, dobré spolehlivosti auta a celkově nenáročnému provozu. Na druhou stranu je Smart dražší auto a některé náhradní díly stojí více než na běžnější malá auta. 

Smart Fortwo



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací