OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Superb (2001–2008)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Vynikající vnitřní prostor , Úsporné a silné vznětové motory, Jízdní komfort , Přesné řazení a komunikativní řízení, Kvalitní zpracování i materiály, Pohodlná sedadla

O vozidle

Škoda Superb první generace je pro mladoboleslavskou automobilku zároveň prvním vozem střední třídy. Byť bývá občas Superb řazen i výše, technicky vůz vycházel z prodloužené platformy VW Passat a svou velikostí tehdejší střední třídu přerůstal jen o málo. Právě dlouhá karoserie přináší jednu z největších výhod Superbu – velkorysý vnitřní prostor – alespoň v podélném směru. I nad hlavou cestujících je místa dostatek, menší je však vnitřní šířka, což může vadit při obsazení pěti pasažéry. Interiér Superbu je komfortní a je vyrobený z kvalitních materiálů, pochvalu si zaslouží i samotné zpracování. Sedadla jsou pohodlná a posádka si celkově může užívat velmi dobrého cestovního komfortu díky dobře naladěnému podvozku. Tomu přitom nevadí ani ostřejší jízda, Superb se sice v zatáčkách více naklání, avšak i přes dlouhý rozvor náprav velmi dobře drží stopu. Dlouhá karoserie se tu ovšem projevuje nižší torzní tuhostí a v zatáčkách se trochu kroutí. Řízení je překvapivě přesné a komunikativní, pochvalu si zaslouží také řazení. Většina převodovek je ovšem vzhledem k době vzniku vozu pětistupňová. Z vnějšího pohledu je Superb elegantní a spíše konzervativně tvarovaný automobil, který rozhodně nezapře svou příbuznost s tehdejším Passatem. Nevýhodou je fakt, že vůz byl k dispozici pouze ve verzi sedan, kombík se v první generaci nevyráběl. Zavazadlový prostor na rozdíl od místa pro kolena cestujících vzadu netrhá rekordy, avšak jeho objem je dostačující. U vozů vyráběných do léta 2004 udával výrobce kapacitu 462 litrů, pak se objem zvýšil na 480 litrů. Hlavní novinkou však byla možnost sklápět zadní sedadla, to u provedení do roku 2004 nejde. Na to, že je Superb klasický sedan, je zavazadlový prostor překvapivě dobře přístupný. 
 

Superb má pod kapotou vcelku širokou paletu motorů. Od počátku výroby byl základem trochu letargický a nepříliš populární dvoulitr s výkonem 85 kW. Lepší je přeplňovaná osmnáctistovka se 110 kW a na velké auto vcelku rozumnou spotřebou. Nejsilnějším motorem pak byl benzinový šestiválec 2,8 litru se 142 kW, který je dnes překvapivě dostupnou komfortní variantou. Nutné je však počítat s vysokou spotřebou paliva. Od počátku byly pochopitelně k mání také turbodiesely. Motor 1,9 TDI se nabízel v provedení s 96 kW a šestiválec 2,5 litru disponoval 114 kW. Vhodnější je však hledat jeho modernizovanou verzi s výkonem 120 kW, která se začala do Superbu montovat v roce 2003. Motor především přišel o výrazný turboefekt a v praxi je díky šestistupňové převodovce hospodárnější. Můžeme jej považovat za ideální motorizaci, jelikož nabízí pro vůz více než dostačující výkon a spotřeba zůstává nízká. V roce 2002 se také začal montovat základní turbodiesel s výkonem 74 kW. Ten není mezi ojetinami neobvyklý, je však nutné počítat s horší dynamikou. Naopak příkladně nízká je spotřeba paliva. Tím však změny v dieselové motorové paletě nekončí. Od roku 2005 se totiž montovaly nové turbodiesely 1,9 TDI s výkonem 77 kW a 2,0 TDI o výkonu 103 kW. Změnu si vyžádal přechod na emisní normu Euro 4. Vzácně se také můžete setkat s motorem 1,9 TDI s výkonem 85 kW, který byl nabízen v posledním roce výroby.

Výbava

Jakožto největší a nejluxusnější škodovka dostal Superb také odpovídající výbavu. Z dnešního hlediska v ní možná už nic nepřekvapí, avšak nic také nechybí. V Superbu mohou být také některé hodně nadstandardní prvky, už první generace mohla mít například navigaci, která byla tehdy vybavena TV tunerem. 

Design

První Superb patří mezi elegantní automobily, na našich silnicích však působí vzhledem k častému výskytu možná trochu okoukaně. Jednoduchý design je však příjemně nadčasový a Superb sbírá kladné body také za kvalitní a esteticky hodnotně provedený interiér. 

Spotřeba

Spotřebu Škody Superb můžeme hodnotit velice kladně. Vůz je nejčastěji k mání se vznětovými motory ještě původní konstrukce čerpadlo-tryska, které se sice vyznačovaly vyšší hlučností, avšak také doslova asketickou spotřebou paliva. Velký Superb tak může jezdit až překvapivě úsporně. Špatná není ani spotřeba přeplňované benzinové osmnáctistovky, ta je však méně obvyklou variantou. Ještě méně často potkáme základní dvoulitr a naopak špičkový šestiválec – oba se vyznačují vyšší spotřebou. 

Jízdní vlastnosti

I přes velmi dlouhý rozvor náprav a trochu nižší torzní tuhost karoserie patří jízdní vlastnosti Superbu k velmi dobrým. Za špičkou třídy vzhledem k jednoduššímu konstrukčnímu řešení sice Superb zaostává, dobře však drží stopu a chování auta je čitelné. Přispívá k tomu i překvapivě komunikativní a přesné řízení. 

Bezpečnost

Škoda Superb dostala do vínku relativně dobrou výbavu. V době, kdy však soupeři už získávali v nárazových testech Euro NCAP pětihvězdičková hodnocení, si superb připsal hvězdičky pouze čtyři s tím, že především ochrana řidiče při čelním střetu si pochvalu nevyslouží. Z dnešního hlediska si tak superb zaslouží spíše průměrné hodnocení.

Praktičnost

Velký sedan mladoboleslavské automobilky se může pochlubit naprosto ukázkovou nabídkou místa na zadních sedadlech. Přehodit si tu nohu přes nohu není vůbec problém, Superb tím zastiňuje i mnohé vozy vyšší střední třídy. Méně místa je však v interiéru na šířku, cestování vzadu ve třech nemusí být pohodlné. U vozů do roku výroby 2004 je méně praktický zavazadlový prostor. Má objem 462 litrů namísto pozdějších 480 litrů, především však nejdou sklápět zadní sedadla. Na sedan je zavazadlový prostor velmi dobře přístupný. 

Komfort

Podvozek Superbu je naladěn měkce, tak, aby dobře filtroval nerovnosti rozbitých českých silnic. Daří se mu to opravdu dobře, a když k tomu připočteme kvalitně zpracovaný interiér s velmi dobrou nabídkou místa a hodně pohodlná sedadla, musíme jízdní komfort jen chválit. Vznětové motory jsou však přece jenom trochu hlučnější. 

Provozní náklady

Škoda Superb první generace se řadí mezi vcelku průměrně spolehlivé vozy. Vzhledem k prověřené použité technice by navíc neměly být servisní zásahy příliš drahé. A díky nízké spotřebě paliva se Superb řadí mezi provozně vcelku nenáročné vozy, náklady se nebudou zásadně lišit od menší Octavie. V prodeji se však často vyskytují podobně jako u Octavie hodně ojeté exempláře, které budou vyžadovat větší péči. 

Škoda Superb

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací