OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Rapid (2012–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dobrý vnitřní prostor , Elegantní design , Velký a praktický zavazadlový prostor , Dobré jízdní vlastnosti

O vozidle

Škoda Rapid se v roce 2012 stala dostupnějším modelem v nabídce mladoboleslavské automobilky. Sedan v podstatě nahrazuje doposud nabízenou levnější Octavii Tour, oproti ní se stává samostatným modelem, který dává výrobci více prostoru pro cenotvorbu. Rapid totiž nebude snižovat image nové větší Octavie. Pro mnohé může být právě relativně nový ojetý Rapid alternativou k o trochu starší Octavii druhé generace. Rapid je sice konstrukčně trochu jednodušší a třeba v interiéru používá obyčejnější tvrdé plasty, celkově je na něm šetření vidět. Ovšem výhoda novějšího vozu a jednodušší a prověřené použité techniky se pozitivně projeví v dlouhodobých nákladech na provoz vozu. 
 
Rapid si s druhou generací Octavie v ničem nezadá v prostornosti, místa mají dostatek jak cestující na zadních sedadlech, tak zavazadla v zavazadlovém prostoru. Ten nabídne velmi slušných 550 litrů objemu a řadu praktických háčků a sítěk pro uchycení menších předmětů. Takto komfortní zavazadlový prostor konkurenti určitě nenabízejí. Záď typu liftback také znamená jednoduchý přístup k zavazadlům. V roce 2013 také uvedla Škoda na trh méně praktickou, avšak v nabídce automobilky doposud chybějící karosářskou variantu. Pod označením Rapid Spaceback se totiž skrývá klasický pětidveřový hatchback nižší střední třídy. Spaceback samozřejmě nemá konkurovat VW Golf a dalším vyspělým vozům kategorie, má však zaujmout mladší zákazníky, kteří nehledají nutně rodinný vůz a hatchbacky jsou jim sympatické třeba i pro svůj design nebo menší rozměry, které usnadní parkování ve městě.
 
Rapid využívá prověřenou techniku koncernu, která rozhodně nepatří do starého železa. I přes starší techniku jsou jízdní vlastnosti Rapidu dobré a příjemně čitelné. Je to dáno zajímavým trikem, který Škoda použila už u modelu Roomster. Zadní náprava má totiž širší rozchod kol, což vylepšuje směrovou stabilitu vozu a autu s delší zádí pomáhá také do zatáček – náprava má totiž větší vůli v příčném směru, a zhoupnutí zádě tak pomůže autu vykroužit lépe zatáčku. 
 
I co se pohonných jednotek týče, spoléhá Škoda Rapid na prověřené agregáty. Základem je možná trochu překvapivě tříválec 1,2 HTP v nejnovějším provedení s výkonem 55 kW. Vzhledem k tomu, že Rapid není příliš těžký, je to vcelku dostačující motorizace, byť vyhovovat bude jen nenáročným řidičům, kteří nevyžadují dynamiku vozu a nehodlají jezdit s plně naloženým vozem. Daleko zajímavější motorizací je přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI s výkonem 63, nebo dokonce 77 kW, který tvoří jakousi páteř nabídky. Motor je to pružný a poskytuje dobrou dynamiku, přitom spotřeba oproti základnímu tříválci v praxi prakticky neroste a zůstává v příznivých mezích. Nejsilnější benzinovou motorizací pro Rapid je motor 1,4 TSI s výkonem 90 kW, který je kombinován s automatickou převodovkou DSG. Jde o relativně vzácné provedení. Turbodiesely zastupuje v případě Rapidu čtyřválec 1,6 TDI, a to ve dvou výkonových stupních – 66 a 77 kW. Nabídka motorů pro liftback a spaceback je shodná. 

Výbava

Výbava Škody Rapid je spíše základnější, na druhou stranu výrobce nabízí zajímavé balíčky, za které jsou původní majitelé ochotni připlatit, takže ojetý Rapid se dá často získat ze zajímavou výbavou. 

Design

Škoda Rapid je prvním vozem mladoboleslavské automobilky, který navrhl slovenský designér Jozef Kabaň. Jeho styl je opravdu působivý, ani levný Rapid rozhodně nevypadá levně a od nové větší Octavie se liší v podstatě jenom v detailech. Jako celek si vozy sice nespletete, avšak Rapid obzvláště ve vhodné konfiguraci vypadá dospěle a hodnotně. 

Spotřeba

Rapid se vyznačuje vcelku příznivou pohotovostní hmotností, což v kombinaci s osvědčenými pohonnými jednotkami znamená vcelku příznivou spotřebu paliva. Nejúspornější jsou pochopitelně vznětové motory, ovšem i benzinové agregáty nemají spotřebu nijak přehnaně vysokou.  

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Rapidu sice nepatří ke špičce v nižší střední třídě, od toho je tu Octavia. Ovšem ovladatelnost vozu je velmi dobrá a chování auta příjemně čitelné. Rapid se vyznačuje určitou lehkostí, kterou složitější a vybavenější auta postrádají. 

Bezpečnost

To, že Rapid je vůz nové konstrukce, se pozitivně projevuje na bezpečnosti auta. V nárazových testech Euro NCAP si tak liftback v závěru roku 2012 připsal plný počet pěti hvězdiček, toto skóre by přitom vůz získal i podle přísnějších kritérií platných od roku 2013. V základu najdeme čelní, boční a hlavové airbagy. 

Praktičnost

Škoda Rapid vznikala jako praktický automobil a tomuto určení také dostojí. Interiér je prostorný a spousta místa je v zavazadlovém prostoru. Ten u liftbacku pojme hodně slušných 550 litrů nákladu, u provedení spaceback je to o něco méně, ale stále velmi dobrých 415 litrů, což je pro hatchback nižší střední třídy nadstandard. Zavazadlový prostor vozů nabízí praktické háčky a síťky pro snadné ukotvení menších nákladů. 

Komfort

Jízdní komfort Rapidu také není k zahození, byť třeba v případě přenosu rázů od nerovností Rapid na některé své soupeře poněkud ztrácí. To samé platí i pro odhlučnění podvozku, zatímco hluk motorů nebo aerodynamický hluk nejsou velkým problémem. 

Provozní náklady

Jednoduchá, osvědčená technika, příznivé pořizovací náklady i úsporné motory znamenají, že provozní náklady Škody Rapid zůstávají v příznivých mezích. Jednodušší technika bude servisně méně náročná, i ceny náhradních dílů a samotných úkonů budou často nižší než třeba u Octavie. 

Škoda Rapid

Další vozy


Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací