OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Octavia I (1996–2004) Tour (2004–2010)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Kvalitní zpracování, Vynikající antikorozní ochrana, Elegantní a nadčasový vzhled, Spolehlivé a úsporné vznětové motory, Praktičnost (velký zavazadlový prostor), Široká servisní síť a nízké náklady

O vozidle

První generace novodobé Škody Octavia se objevila na trhu v roce 1996 a znamenala tehdy pro mladoboleslavskou automobilku zcela novou kapitolu. Jako první přinesla politiku více auta za méně peněz a dodnes je ceněná pro svou praktičnost, mechanickou odolnost, úsporné motory a také nadčasový design. Ten má mimochodem na svědomí dnes šéfdesignér luxusní automobilky Bentley, Belgičan Dirk van Braeckel. Octavia dostala techniku z Volkswagenu Golf čtvrté generace, velikostí se ale snažila zařadit mezi vozy o třídu výše. Auto tak má velké převisy karoserie.

Octavia I má řadu předností. Na výběr je široké množství provedení, základní liftback brzy ve výrobě doplnilo i velmi populární combi, u něhož byla možnost pohonu všech kol prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex. Po faceliftu v roce 2000 (jako modelový ročník 2001) byl pohon 4x4 k dispozici i pro liftback. Octavia vždy lákala obrovským a skvěle využitelným zavazadlovým prostorem, kdo vyžaduje i prostornou kabinu, měl by sáhnout po modelech po modernizaci. U nich totiž byla upravena konstrukce všech sedadel, takže posádka vzadu dostala více místa pro kolena. Z motorů je nutné vyzdvihnout legendární 1,9 TDI, který je nejlepší ve svých původních verzích o výkonu 66 nebo 81 kW. Obě se chlubí velice nízkou spotřebou a vysokou spolehlivostí, slabší varianta je jeden z největších „držáků“ mezi turbodiesely vůbec. Novější verze s motory TDI PD (74 a 96 kW) mají mírně vyšší spotřebu i hlučnost a pro spolehlivý chod je jistější měnit olej už po 15 000 kilometrech. Z benzinových motorů je spolehlivou alternativou šestnáctiventilová 1,6 MPI (ideálně 74 kW, 75 po faceliftu), dlouhověkostí překvapí i robustní osmiventilový dvoulitr, u kterého je ale nutné počítat s trochu vyšší spotřebou. Základní čtrnáctistovka je na Octavii docela slabá, na druhou stranu je pravděpodobné, že takové auto bylo využíváno jen k občasným jízdám, a tak může být mechanicky ve velmi dobrém stavu. Dvacetiventilová osmnáctistovka je lepší ve verzi Turbo, která nabídne dostatek výkonu a přiměřenou spotřebu. I po stránce spolehlivosti jde o vynikající volbu. Pro fanoušky je pak určena ostrá verze RS s tímto motorem vyladěným na 132 kW.

V roce 2004 byla představena druhá generace Octavie, původní model však s přídomkem Tour zůstal ve výrobě až do roku 2010, ovšem už jen v omezeném počtu variant (nakonec jen 1,6 MPI a 1,9 TDI PD).

Výbava

Z dnešního hlediska není nejspíš výbava první Octavie tím rozhodujícím prvkem pro koupi konkrétního vozu. Nicméně je potřeba mít na paměti, že šlo vždy o dostupný vůz a řadu komfortních prvků výbavy šlo mít jen na přání. Typicky ale například turbodieselové varianty patřily k dražším modelům prodávaným ve vyšších stupních výbavy, takže u nich je většinou vymožeností více. Vrcholná, luxusně vybavená verze Laurin & Klement se na trhu vyskytuje vzácně, rozsáhlá výbava uspokojí i velmi náročné řidiče (např. kožené čalounění, xenonové světlomety atd.).

Design

První Škoda Octavia vyniká neobvykle elegantním a nadčasovým designem, v podstatě ani dnes nepůsobí nijak zastarale. Nezvyklé jsou jen velké převisy karoserie, které ale auto opticky docela dobře maskuje. U Octavie platí, že i vzhled ji posouval o třídu výše, než kam vůz technicky patří. Ještě povedenější než klasický liftback je combi.

Spotřeba

Pokud si uživatel vybere ten správný motor, je Škoda Octavia první generace jedním z nejúspornějších vozů, jaký lze za relativně malé peníze získat. Ve spotřebě vynikají především turbodiesely 1,9 TDI v původních verzích (66 a 81 kW), se kterými lze bez problémů jezdit s dlouhodobým průměrem 5 litrů nafty na 100 kilometrů. Úsporné dovedou být i benzinové motory, ovšem více u nich záleží na jízdním stylu.

Jízdní vlastnosti

První Octavia byla v soudobých recenzích za jízdní vlastnosti vcelku chválena, s odstupem času je však můžeme považovat za solidní průměr. Velké převisy karoserie znamenají i docela výraznou setrvačnost přídě a zádě, takže první Octavia je vhodná spíš ke klidnější jízdě.

Bezpečnost

V době svého aktivního modelového života získala první Octavia čtyři hvězdičky v nárazových testech Euro NCAP. Octavia čtyřhvězdičkového hodnocení dosáhla i přes to, že testovaný vůz byl vybaven jen jedinným airbagem. Mnoho jedničkových octavií má airbagy 2 nebo dokonce 4, takže ochrana posádky při nehodě je ještě na vyšší úrovni

 

Praktičnost

Velký zavazadlový prostor, to bývá nejčastěji připomínaná výhoda Octavie. Už liftback nabízí ohromných 528 litrů, ještě lépe je na tom combi s 548 litry a pochopitelně lepším přístupem i využitelností. Kvůli krátkému rozvoru je na zadních sedadlech docela málo místa pro kolena, provedení pro modernizaci z roku 2000 však i tento nedostatek částečně napravilo a to díky upraveným sedadlům.

Komfort

I vzhledem k věku nebude už Octavia první generace patřit k nejkomfortnějším vozům na našich silnicích. S velkými převisy a jejich dynamikou se vůz snaží vyrovnat i trochu tužším podvozkem, který může snižovat komfort především na rozbitých cestách.

Provozní náklady

Za nízké provozní náklady vděčí Octavia úsporným motorům a nadprůměrné spolehlivosti. Co se servisu týče, jeden z nejběžnějších vozů na našich silnicích má pochopitelně dostupnou širokou servisní síť. Vzhledem k věku modelu nejsou na peněženku příliš náročné ani náhradní díly.

Názor odborníka

Podíl škodovek na celkových prodejích našich autocenter se pohybuje okolo jedné třetiny. A každá čtvrtá námi prodaná škodovka je Octavia první generace. Nejlépe prodejnou motorizací je 1,9 TDI 81 kW. Ceny této verze klesají neuvěřitelně pomalu. Ostatně pomalý pokles hodnoty je oblastí, ve které Octavia prakticky nemá konkurenci. Deset let starý dieselový exemplář běžně vyjde výrazně dráž než například srovnatelný Ford Focus či Opel Astra. Příplatek v pořizovací ceně pak ale Octavia kompenzuje při opětovném prodeji – zatímco vlastník Octavie například po dvou letech „prodělá“ jen minimálně, majitel Focusu či Astry tratí výrazně.

Čím Octavia u kupujících bezesporu boduje, je obrovský kufr. Výhodou je jistě i příkladná antikorozní ochrana, léty prověřené koncernové motory a důstojná vizáž o třídu většího vozu. Příčinu úspěchu ale asi nelze hledat ani tak v tabulkových hodnotách jako spíše v podvědomí českých zájemců o ojetinu. Tajemství úspěchu Octavie nejspíš spočívá ve výjimečné délce jejího životního cyklu. Ve výrobě vydržela rekordních 15 let. A to je dost dlouhá doba k tomu, aby na českých silnicích, potažmo v českých autobazarech, doslova zlidověla. Krátce po svém uvedení na trh se stala jasnou jedničkou ve firemních vozových parcích a symbolem manažerského nebo podnikatelského úspěchu. Vlastnictví Octavie bylo v Česku zkrátka vždy tak trochu otázkou prestiže. Co se ale Octavii rozhodně nedá upřít, je technická odolnost vyplývající z její konstrukční jednoduchosti. Díky tomu se lze na trhu setkat s exempláři, které mají za sebou obrovské porce kilometrů a na odpočinek se ještě zdaleka nechystají. Mnoho lidí volí Octavii z důvodu nízkých servisních nákladů. Pravdou je, že Octavia je notoricky známá každému průměrnému automechanikovi, a tak ceny za běžnou údržbu a menší opravy jsou oproti jiným modelům bezkonkurenčně nízké. Výhodou jsou levné a snadno sehnatelné náhradní díly.

Škoda Octavia

Další vozy


Dne 28. 9. budou všechny naše pobočky otevřeny jako kterýkoliv jiný den. 

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací