OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Felicia (1994–2001)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Levné náhradní díly a provoz , Jednoduchá údržba, Prostorné combi

O vozidle

Škoda Felicia je jedním z nejběžnějších vozů na českých silnicích a dodnes jednou z nejoblíbenějších ojetin. Šlo o první model, který alespoň částečně těžil ze spojení Škody s Volkswagenem. Vzhledem k době vzniku jde o velice jednoduchý automobil s většinou naprosto základní výbavou a minimální úrovní bezpečnosti. Na druhou stranu tehdejší i současní majitelé na Felicii oceňují její velmi jednoduchou konstrukci se snadnou opravitelností a také na poměry malých vozů hodně nadstandardní vnitřní prostor. U Felicie je jasně vidět, že vznikala v dobách, kdy ještě nebyl na bezpečnost kladen takový důraz. Proto není karoserie tak mohutná a nemá rozměrné pevnostní výztuhy, které by ubíraly centimetry z místa v interiéru. Na druhou stranu případné havárie často končí katastrofálně. Felicia nahradila v roce 1994 populární typ Favorit, technicky z něj vychází, avšak přinesla celou řadu zlepšení. Navzdory tomu například z hlediska jízdních vlastností i výbavy na stejně staré soupeře ztrácí. Vždy však byla levnější a platí to dodnes i mezi ojetými vozy. K dispozici je nepřeberné množství aut v různých stavech, auto v dobrém stavu však bez problémů vyjde jen na pár desítek tisíc korun. Navíc Felicia je mechanicky jednoduchý automobil a levněji dnes mnoho vozů neopravíte. Náhradních dílů je všude dostatek a jsou opravdu levné. Dnes nelze vzhledem k věku od Felicie očekávat kdovíjakou spolehlivost, pravidelnou péčí se však daří s nízkými náklady vozy udržovat v provozu a dobrém stavu. Z dlouhodobého hlediska představuje největší potíž Felicie koroze.
 
Felicia, která se zhruba dva roky vyráběla i po boku modernější Fabie, také překvapí množstvím nabízených variant. Kromě klasického pětidveřového hatchbacku nabídla automobilka už v druhém roce výroby také praktické combi, které potěší objemným zavazadlovým prostorem. Krom toho existuje také varianta pick-up k užitkovým účelům. Vzácnější je pak užitkové provedení Van Plus, které vychází z kombíku, zachovává zadní boční dveře a výhradně bylo nabízeno s pevnou nástavbou, zatímco pick-up mohl být i jako otevřený. Vzácně také potkáte provedení Fun, které vychází z pick-upu a bylo jakýmsi pokusem o první vůz značky Škoda pro volný čas. Interiér svým zpracováním a designem nepatřil k přednostem snad ani v době vzniku, dnes je nutné počítat s minimální výbavou a například na dnešní poměry vcelku jednoduchými sedadly bez bočního vedení. Na druhou stranu prokázal interiér dobrou trvanlivost a je nadstandardně prostorný, místa je tu více než v moderní nástupkyni Felicie – Fabii. Design Felicie je jednoduchý a z dnešního pohledu už okoukaný, přesto však není důvodem ke kritice. V roce 1997 dostal vůz facelift a jeho maska se přiblížila první novodobé Octavii.
 
Motory dodávané ve Felicii sice nemají kdovíjaké výkony, ale s relativně lehkým autem si vcelku dobře poradí. Základní třináctistovka s výkonem 40 kW byla ovšem letargická a dýchavičná už v době vzniku. V roce 1996 však motor prošel modernizací, místo jednobodového vstřikování paliva dostal vstřikování vícebodové a nové vačky, čímž se výrazně zlepšila jeho pružnost, aniž by narostl výkon. Platí to i pro silnější verzi třináctistovky, která dává solidních 50 kW. Verze s modernějším motorem je o poznání živější. Pod kapotu se také dostaly dva motory z produkce Volkswagenu. Šestnáctistovka s výkonem 55 kW byla nejsilnější motorizací Felicie a poskytovala dobrou dynamiku i slušnou rezervu výkonu například pro často vytěžované provedení combi. Bývá však méně spolehlivá než třináctistovky a je také dražší. Diesel (nepřeplňovaný) o objemu 1,9 litru byl pak prvním vznětovým motorem pod kapotou malé škodovky, s výkonem 47 kW a právě kvůli absenci přeplňování však působí velmi letargicky a jeho spotřeba paliva není kdovíjak nízká. Navíc nadměrně zatěžuje přední nápravu, což ovlivňuje její životnost, a je náročnější na servis.

Výbava

Výbava Škody Felicia byla především u vozů z prvních let výroby opravdu základní a i v pozdějších letech převládaly jen obyčejně vybavené modely bez jakýchkoli technických vymožeností. Vzhledem k množství ojetých vozů na trhu ovšem není problém narazit i na lépe vybavené exempláře, Felicia tak může mít například klimatizaci, centrální zamykání i elektrické ovládání oken. Takový vůz pak bude citelně dražší než běžnější chudě vybavené verze. 

Design

Škoda Felicia se vyznačuje jednoduchými tvary, které nezapřou svůj původ v předchozím modelu Favorit. Oproti němu se Felicia jen trochu zakulatila a dostala některé modernější prvky. Vzhledově je to jednoduchý vůz, který je v našem prostředí hodně okoukaný. Interiér se také soustředí na jednodušší řešení a estetika tu nehraje hlavní roli, opět ovšem nejsou velké důvody ke kritice. 

Spotřeba

Pod kapotou Felicie se setkáme s vcelku obyčejnými pohonnými jednotkami se starším konstrukčním základem. V době jejich vzniku ještě nepanoval takový hon za nízkou spotřebou paliva a to se projevuje i v praxi. Spotřeba tak není extrémně nízká, na druhou stranu tu hodně pomáhá nízká hmotnost vozu. Takže v praxi spotřeba ani neroste zbytečně vysoko. Nicméně za zhruba sedm litrů na 100 kilometrů dnes dovedou jezdit podstatně větší, silnější a modernější auta. 

Jízdní vlastnosti

Podvozek Felicie je jednoduchý a zaměřený spíš na dobrý komfort odpružení. Jízdní vlastnosti auta nejsou jeho předností, oproti Favoritu tu však došlo k velkým zlepšením. Auto se v zatáčkách méně naklání. Z dnešního pohledu je pozitivní nízká hmotnost, která příliš vozem „necloumá“, a jízdní projev auta je i přes jednoduchou konstrukci podvozku vcelku dobře čitelný. 

Bezpečnost

Jestli v některé kategorii Felicia opravdu vyloženě propadá, je to úroveň bezpečnosti. U většiny vozů je bezpečnostní výbava velmi chabá. V některých vozech sice najdeme dvojici airbagů, ale ani v případě jejich instalace se bezpečnost při havárii o mnoho nezlepší. Strukturálně je totiž Felicia vůz ze staré školy, jen s minimálně promyšlenými deformačními zónami a prakticky nulovými výztuhami. Vážnější havárie ve Felicii proto pro posádku často dopadají fatálně. Obvykle se na tom podepisuje i nevalný technický stav vozů, kdy kupříkladu kvůli korozi karoserie ochrannou funkci neplní vůbec. 

Praktičnost

Za tak nízkou cenu, za kterou se Felicie nabízí, těžko seženete praktičtější automobil. Vnitřní prostor malého vozu je nadstandardní právě kvůli jednoduché konstrukci bez větších bezpečnostních výztuh, je tu výrazně více místa než v modernější Fabii. Zavazadlový prostor základního provedení má objem solidních 272 litrů, combi pak doslova nadchne objemem 445 litrů a velmi pravidelným a dobře využitelným tvarem. Pro živnostníky hledající nenáročný vůz je také zajímavou alternativou varianta pick-up. 

Komfort

U Felicie nemůžeme z dnešního hlediska hovořit ani o kdovíjakém jízdním komfortu, podvozek je však komfortněji naladěn a snaží se dobře vyrovnat s filtrací nerovností. Spíše než jeho původní konstrukce ale dnes bude z hlediska komfortu rozhodující jeho aktuální technický stav. Prostorný interiér zlepší posádce náladu, ovšem sedadla by přece jenom zasloužila lepší boční vedení. Celkový komfort také negativně ovlivňuje vyšší hlučnost vozu. 

Provozní náklady

I přes mírně vyšší spotřebu paliva jsou provozní náklady Felicií opravdu nízké. Je to dáno jednak nízkou cenou samotného vozu, ale také množstvím dostupných levných náhradních dílů. Technicky jednoduchý automobil lze opravovat téměř kdekoli a ani případné servisní práce nevyjdou nijak draho. 

Škoda Felicia

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací