OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Seat Ibiza (2008–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Kvalitní zpracování, Atraktivní vzhled, Velmi dobré jízdní vlastnosti

O vozidle

Čtvrtá generace Seatu Ibiza technicky vychází z platformy páté generace VW Polo, a je tak o něco vyspělejší než druhá generace české Škody Fabia. I přesto mají všechny tři tyto vozy nadále mnoho společného. Čtvrtá Ibiza dostala ještě dynamičtější a atraktivnější tvary než generace třetí. Oblé linky jsou tu zajímavým způsobem kombinovány s výraznými prolisy a ostřejšími hranami, což dodává Ibize osobitý a sportovní vzhled. Překvapivě výrazné jsou i rozdíly mezi karosářskými variantami. Třídveřový hatchback je kratší než pětidveřový a má jinak tvarovanou záď, od B sloupku je to vlastně tvarově svébytné auto. Novinkou, i když ne zas tak revoluční, je v řadě Ibiza provedení combi s názvem ST. To vlastně existovalo i v předchozích generacích, jen se prodávalo v rámci zvláštní řady Cordoba, která měla i trochu specifický vzhled. I pro combi platí, že od B sloupku je to vzhledově vlastně svébytné auto. Ibiza je vzhledově atraktivnější, ale výbavou trochu chudší alternativou k VW Polo, i přesto je seznam příplatkové výbavy až nezvykle bohatý a v Ibize lze mít i některé velmi netypické prvky. U ojetých vozů je však příliš často nenajdeme. Interiér auta se snaží opět lákat atraktivnějšími tvary i dobrým zpracováním a použitými materiály, oproti Polu jsou tu však některá jednodušší a levnější řešení. V praxi to příliš nevadí, náladu spíš pokazí méně přehledné ovládání autorádia. Opět platí, že vnitřní prostor odpovídá třídě a Ibiza se může chlubit velmi pohodlnými sedadly.

Ve čtvrté generaci také trochu ustoupil problém příliš tvrdého podvozku. Ne, že by malý španělský hatchback kdovíjak změkl, odpružení stále patří k tomu tužšímu ve třídě, ovšem tentokrát se lépe podařilo vyřešit filtraci nerovností. Ibiza také stále nabízí špičkové jízdní vlastnosti, které patří na vrchol třídy. Líbit se tak bude těm, kdo mají rádi svůj vůz opravdu pod kontrolou a preferují sportovnější jízdní projev.

Skladba motorů je opět bohatá a setkáváme se opět se známými agregáty. Základem jsou motory HTP s výkonem 44 nebo 51 kW, které jsou slabší a hodí se spíše jen do městského provozu. Čtrnáctistovka má výkon 63 kW, šestnáctistovka 77 kW. V rámci modernizace, ke které došlo v roce 2012, byl tento motor vyměněn za dvanáctistovku TSI se shodným výkonem. Tento motor může být kombinován i s dvouspojkovou převodovkou DSG. Motor 1,6 litru je k dispozici ve verzi s pohonem na LPG a výkonem 59 kW. Benzinovými vrcholy jsou přeplňované 1,4 TSI ve verzích 110 kW a 132 kW. Silnější verze je určena pro sportovní provedení Cupra. Naftové motory startují na tříválci 1,4 TDI s 59 kW, u novějších modelů je základem nový 1,2 TDI s 55 kW a trochu kultivovanějším projevem. Silnější turbodiesely zastupuje šestnáctistovka TDI s výkonem 66 kW, 77 kW nabídne motor 1,9 TDI nebo později modernější verze šestnáctistovky. Dieselovým vrcholem je dvoulitr se 105 kW v modelu FR, který je však ve čtvrté generaci spíše stupněm výbavy než ostřejším modelem.

Výbava

Ibiza je typickým zástupcem segmentu B, a to i z hlediska výbavy. Ta bývá o trochu chudší než u VW Polo, na druhou stranu v ní můžeme najít některé prvky, které jsou třeba Škodě Fabia zapovězeny. Ovšem atraktivní příplatkové prvky (xenonové světlomety s denními LED světly, zadní LED světla, tempomat) většinou u ojetin nenajdeme.

Design

Čtvrtá generace Seatu Ibiza se vyznačuje velmi dynamickým a atraktivním designem, který originálním způsobem kombinuje bachraté tvary a ostřejší linky. Ibiza tak působí ve třídě svébytným dojmem a s jiným vozem si ji nespletete. Dobrým zjištěním je, že ani po faceliftu v roce 2012 se vzhled auta téměř nezměnil, nebyl k tomu důvod.

Spotřeba

Paleta motorů ve čtvrté Ibize kopíruje víceméně tu ve VW Polo. Od toho se také odvíjí fakt, že je Ibiza úsporným autem, především po modernizaci v roce 2012 je paleta motorů opravdu příjemně úsporná. Opět platí, že základní motorizace jsou ovšem pro více vytěžovaná auta nevhodné, se zatížením a požadavkem na vyšší cestovní rychlosti totiž spotřeba tříválců roste neúměrně vysoko. V městském a příměstském provozu však poslouží úsporně i tyto motory.

Jízdní vlastnosti

Ibiza čtvrté generace má podvozek pátého Pola, a společně s ním tedy patří z hlediska jízdních vlastností na špičku třídy. Podvozek je velmi jistý a řízení překvapivě dobře komunikativní. Jediné, co se oproti Polu změnilo výrazněji, je celkové naladění, Ibiza je o dost tužší, což má podtrhnout její sportovní charakter.

Bezpečnost

Stejný konstrukční základ jako u VW Polo dává tušit, že si Ibiza povede stejně dobře i v oblasti ochrany posádky. Pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP získal vůz v roce 2008 i 2011 – tehdy testy prošlo modernizované provedení. Mimochodem, podle současných nejpřísnějších požadavků by Ibize chybělo k maximálnímu skóre jen jedno procento v oblasti ochrany chodců. Co se tedy bezpečí posádky týče, stále vůz patří na špičku kategorie.

Praktičnost

Čtvrá Ibiza se proti předchozímu provedení zvětšila a to se projevilo i na její praktičnosti. I tak je ovšem nutné počítat s tím, že místa je sice docela dostatek, ale cestující vzadu se na nadbytek místa těšit nemohou. Ibiza má podle provedení různý objem zavazadlového prostoru. Třídveřové provedení SC pojme 284 litrů nákladu, pětidveřové pak velmi solidních 291 litrů. Combi odveze 430 litrů.

Komfort

Zatímco Polo tlumí nerovnosti na silnicích doslova ukázkově, Ibiza je na tom trochu hůře. Může za to celkově tužší naladění podvozku, které má podtrhnout sportovnější charakter auta. Komfort také mírně snižuje ergonomie ovládání autorádia nebo automatické klimatizace, pokud je jí vůz vybaven.

Provozní náklady

Spotřeba motorů v Seatu Ibiza se drží na velmi příjemné úrovni, jen u jednotek HTP stoupá při vyšších rychlostech až příliš. Ibiza je také vcelku spolehlivý vůz, cena servisu se drží na rozumné úrovni a oproti Polu je ojetá Ibiza dostupnější variantou. Celkové provozní náklady se tak drží nízko.

Seat Ibiza

Další vozy


Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací