OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Seat Ibiza (2002–2009)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dobré jízdní vlastnosti, Úsporné vznětové motory, Pohodlná sedadla

O vozidle

Seat Ibiza vyráběný od roku 2002 je už třetí generací malého vozu španělské značky. A druhou připravenou pod taktovkou koncernu Volkswagen. Pod kapotou tak najdeme známou techniku, se kterou mají čeští motoristé mnoho zkušeností z modelu Fabia. Ibiza jde ovšem v mnohém vlastní cestou a neplatí to jenom pro vnější vzhled. Ibiza má sice výrazně oblé tvary, nechybí jim ovšem dynamika a určitá španělská horkokrevnost. Na rozdíl od Fabie také mohou zákazníci vybírat mezi tří- a pětidveřovým provedením. Také interiér je o trochu nápaditější než u Pola nebo Fabie, podstatně dynamičtější je ovšem jen ve sportovních provedeních FR a Cupra. Potěší také pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, která korespondují s celkově dynamickým výrazem auta. Tomu se, bohužel, přizpůsobil i podvozek. U Seatu jednoduše odpružení výrazně přitvrdili a výsledkem je hodně nízká úroveň jízdního komfortu. Platí to bohužel i pro běžné verze modelu, ty sportovní už vlastně ani nemusejí moc přitvrzovat. Je to škoda, protože nabídka vnitřního prostoru je vcelku solidní, byť v dané třídě nelze pochopitelně očekávat zázraky.

Nabídka pohonných jednotek je bohatá, ovšem trpí v podstatě stejnými neduhy jako u ostatních malých koncernových vozů. Základ tvoří paleta tříválců 1,2 HTP, které jsou známé svým méně kultivovaným projevem a spotřebou, která se zátěží výrazně roste. Při uvedení byl na trhu slabý motor s výkonem 47 kW, s facelifem v roce 2006 se objevila silnější varianta s 51 kW a v roce 2007 také slabší se 44 kW. Ta je pro pohon auta opravdu nedostatečná, silnější verze se svým charakterem hodí většinou do městského provozu. Daleko lepší volbou pro delší cesty jsou čtrnáctistovky. Základní s výkonem 55 kW doplňuje šestnáctiventilová varianta s výkonem 74 kW, později se výkon základní verze zvedl na solidních 63 kW. Objem 1,4 litru má i tříválcový turbodiesel, který se z počátku prodával v provedení s výkonem 55 kW, později přišly varianty 51 a 59 kW. Tříválcový turbodiesel je sice velmi úsporný, ale zároveň má hodně hrubý projev. Pod kapotou Ibizy třetí generace můžeme potkat i diesely s objemem 1,9 litru. Nepřeplňovaný s výkonem 47 kW je ovšem velmi slabý a později byl nahrazen právě základní čtrnáctistovkou. Přeplňované verze mají výkon 74 a 96 kW.

Tím ovšem paleta motorů zdaleka nekončí. Benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW také známe z Fabie a nenadchne spotřebou. Šestnáctistovka s výkonem 77 kW, která přišla s faceliftem, je naopak příjemně dynamický motor, u kterého se spotřeba drží v rozumných mezích. Pod kapotou verze FR uvedené v roce 2003 je známá přeplňovaná osmnáctistovka s výkonem 110 kW. Ještě výkonnější jsou provedení Cupra, která se objevila o rok později. Zážehová 1,8 je tu vyladěna na 132 kW, vznětový motor 1,9 TDI nabízí 118 kW.

 

Výbava

Výbava Ibizy třetí generace odpovídá době vzniku auta. Ve třídě malých vozů tehdy nebyly dostupné téměř žádné technické vymoženosti. O výbavu jako klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo elektrický paket ovšem většinou nepřijdete.

Design

Ibiza třetí generace je pohledný a dynamický vůz, jehož vzhled rozhodně působí sympatickým dojmem i několik let po ukončení výroby modelu. Oproti koncernovým sourozencům je trochu nápaditější i interiér. Sportovní verze FR a Cupra vypadají ještě podstatně dynamičtěji než standardní provedení.

Spotřeba

Skladba pohonných jednotek v Ibize je v podstatě shodná s Fabií a platí pro ni i stejná slova o spotřebě. Aby byla dlouhodobě nízká, je nutné vybrat vhodný motor. Tříválce HTP se většinou chlubí nízkou spotřebou jenom na papíře, v praxi je nutné je více vytěžovat, a spotřeba tak neúměrně roste. Naopak dobrou volbou jsou čtrnáctistovky, stačí i základní s 55 kW, která je kultivovaná i úsporná. Velmi úsporné jsou turbodiesely, pro delší cestování jsou vhodné silnější devatenáctistovky, tříválcový 1,4 TDI je úsporný v městském a příměstském provozu, při vyšším vytěžování ovšem i jeho spotřeba zbytečně roste. Solidní spotřebu má i benzinová šestnáctistovka, dvoulitr naopak docela „žere“. 

 

Jízdní vlastnosti

Třetí generace Seatu Ibiza má podobně jako sourozenci Fabia a Polo velmi dobré jízdní vlastnosti, jistota držení stopy je opravdu vysoká. Jenže radost tu trochu kazí velmi tuhé odpružení, které nejen že snižuje komfort, ale také trochu negativně ovlivňuje ovladatelnost vozu na rozbitých silnicích.

 

Bezpečnost

Seat Ibiza třetí generace získal v nárazových testech Euro NCAP v roce 2002 čtyřhvězdičkové hodnocení, což odpovídá tehdejšímu standardu třídy. Úroveň bezpečnosti je tak solidní, je ovšem nutné počítat s tím, že Ibiza je malý vůz a že konstrukce už přece jenom má svůj věk, a současným náročným požadavkům tak už zcela nevyhoví.

 

Praktičnost

Ve své třídě patří Ibiza k solidně prostorným vozům, cestující vzadu ovšem musejí počítat s trochu stísněnějším prostorem. Zavazadlový prostor pojme mírně nadprůměrných 265 litrů nákladu, nákladová hrana je trochu vyšší, což mírně znesnadňuje manipulaci se zavazadly.

Komfort

Jízdní komfort Seatu Ibiza třetí generace trpí kvůli příliš tuhému odpružení. Auto nerovnosti filtruje jen minimálně, dost na nich skáče a do interiéru se přenášejí výrazné rázy. Úroveň komfortu bohužel nevylepší ani jinak velmi pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením.

Provozní náklady

Seat Ibiza třetí generace je v současné době dobře dostupnou ojetinou, u které není problém se sháněním náhradních dílů, navíc i spolehlivost auta je na dobré úrovni. Servisní úkony i součástky jsou k dispozici za příznivé ceny. Pokud si vyberete pro svůj účel používání tu správnou pohonnou jednotku, odvděčí se Ibiza i velmi příznivou spotřebou paliva.

Seat Ibiza

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací