OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Seat Cordoba (1993–2002)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Příznivé ceny, Solidní zavazadlový prostor , Nenáročný servis, Elegantní vzhled

O vozidle

K nové generaci Seatu Ibiza se v roce 1993 přidal také model označený Cordoba. Ten představuje především dynamicky střižený malý sedan – v tomto ohledu patří Cordoba k nejpohlednějším vozům svého segmentu a ani po více než 20 letech od začátku výroby nepůsobí první Cordoba po stránce vzhledu nijak zastarale. První Cordoba možná dnes bude pro mnohé elegantnější než druhá, trochu buclatá generace. Vzácně se vyskytuje kupé označené SX, které bylo základem pro rallyový speciál specifikace WRC. U kupé se tak lze setkat s různě upravovanými exempláři, které se mají WRC vozu podobat, pozor na jejich skutečný stav. V roce 1998 se začalo nabízet také combi s označením Vario, i to dodnes překvapí svou elegancí. Vzhledově jsou určitě atraktivnější modely po faceliftu, ke kterému došlo v roce 1999. Ty dostaly také nově řešený interiér, který se může pochlubit podstatně kvalitnějšími používanými materiály a celkově lepší estetikou i zpracováním. Co se prostornosti týče, na předních sedadlech je místa dostatek a důvody ke stížnostem tu nejsou. Vzadu je ovšem situace horší, bez problémů tu budou cestovat děti, vzrostlejší pasažéři se ovšem už budou trochu tísnit. Zavazadlový prostor je nadstandardně veliký, ovšem u sedanu a kupé není úplně nejlépe přístupný, jeho víko má vcelku malé rozměry. Z hlediska výbavy je nutné především u modelů před faceliftem počítat s opravdu spíše základní sestavou prvků. Nejlevnější modely nemusejí mít ani posilovač řízení a klimatizace je u Cordoby docela vzácností. Z jízdního hlediska jde z dnešního pohledu o průměrný automobil, komfort omezuje vyšší hlučnost a jen průměrná filtrace nerovností. I jízdní vlastnosti jsou spíše průměrné.
 
Už od počátku prodeje byla paleta motorů pro Cordobu vcelku široká. Základem je motor 1,4 s nevalným výkonem 44 kW. Agregát ovšem pro pohon Cordoby vcelku stačí, auto je totiž v základním provedení hodně lehké, a tak s ním nemá motor příliš mnoho práce. Počítat je ovšem nutné s nižší užitečnou hmotností, což je společný znak všech provedení. Silnější šestnáctistovka má výkon 55 kW, osmnáctistovka 66 kW a dvoulitr pak 85 kW. Tyto motory starší konstrukce se ovšem vyznačují zvýšenou spotřebou paliva, na druhou stranu jsou mechanicky odolné. Motory 1,8 a 2,0 litru však budou stejně velmi vzácné, podobně jako první turbodiesel 1,9 TD se totiž nabízely jen do roku 1996. V tomto roce byla také výrazně modernizována šestnáctistovka, která dostala výkon solidních 74 kW a Cordobě umí propůjčit vcelku sportovní charakter. K základnímu slabému, avšak úspornému atmosférickému dieselu 1,9 D s 50 kW se také přidal dnes již legendární turbodiesel 1,9 TDI s výkonem 66 kW. Auto je s ním sice těžké na předek, ovšem je to úsporná a spolehlivá motorizace. O dva roky později přišel i inovovaný základní diesel. Motor 1,9 SDI má paradoxně nižší výkon 47 kW. Kupé SX pak šlo koupit i se silným dvoulitrem o výkonu 110 kW. Při faceliftu v roce 1999 dostala Cordoba nový základní motor – litrový agregát s výkonem 37 kW. Ten je opravdu slabý, na trhu se však příliš nevyskytuje. Motor 1,9 TDI pak byl po modernizaci dostupný i v silnější variantě o výkonu 81 kW. Čtrnáctistovka dostala i šestnáctiventilovou variantu s výkonem 55 kW, tato verze nahradila postarší stejně výkonnou šestnáctistovku. Diesel SDI pak posílil opět na 50 kW. 

Výbava

Od Seatu Cordoba nelze očekávat příliš dobrou výbavu. Základní modely dokonce nemívají ani ABS, ovšem nabídka vozů je poměrně rozličná. I tak ovšem bude shánění auta vybaveného klimatizací trochu složitější záležitostí. 

Design

Seat Cordoba první generace je dodnes jedním z esteticky nejpovedenějších malých sedanů na trhu. Proporce jsou překvapivě vyvážené a dynamické, dodnes jde o vcelku pohledný vůz. Interiér působí podstatně lepším dojmem u modelů vyráběných po faceliftu, ke kterému došlo v roce 1999. 

Spotřeba

Vznětové verze Cordoby jsou velmi úsporné, ovšem typy se zážehovými motory jsou na tom z hlediska spotřeby trochu hůře. Auto je sice lehké, ale konstrukčně starší agregáty nedovedou palivem příliš šetřit. Proto je lepší kvůli spotřebě vyhledávat čtrnáctistovky, které sice nejsou příliš dynamické, ale spotřebu zachovávají na rozumné úrovni. 

Jízdní vlastnosti

Jízdními vlastnostmi patří první Cordoba spíše k průměru a úplně nedostojí svému dynamickému vzhledu. V zatáčkách se vůz výrazněji naklání, nicméně vedení stopy je dobré a celkové chování nezáludné.  

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP nikdy Seat Cordoba neprošel, a to ani v první ani v druhé generaci. Auto má ovšem technický základ společný s modelem Ibiza, který byl v roce 2000, tedy po modernizaci, testován. Výsledkem byl zisk tří hvězdiček, což dnes znamená spíše základní ochranu. Základní modely často nemají ani ABS. 

Praktičnost

Cordoba poskytuje na poměry malých vozů překvapivě dobrou přepravní kapacitu. Ovšem na zadních sedadlech nelze očekávat příliš mnoho prostoru, pohodlně se tu svezou jen děti. Zavazadlový prostor sedanu má objem velmi solidních 455 litrů, je ovšem hůře přístupný. Combi standardně pojme 390 litrů, ovšem po střechu se do něj vejde 655 litrů a po sklopení sedadel celkem až 1250 litrů nákladu. 

Komfort

Jízdní komfort je podobně jako jízdní vlastnosti průměrný. Posádka má vzadu méně místa, odhlučnění auta je spíše podprůměrné a podvozek je sice naladěn trochu měkčeji, avšak filtrovat nerovnosti zvládá jen průměrně. U vozů po faceliftu potěší lepší kvalita interiéru i lepší výbava. 

Provozní náklady

Z hlediska spolehlivosti patří Ibiza k průměrným, možná lehce nadprůměrným vozům. Zlobí především elektrická soustava, opravy jsou však jednoduché a finančně nenáročné. Náhradní díly jsou bez problémů dostupné a ani jejich ceny nejsou žádným nepříjemným překvapením. Spotřeba paliva u dieselů je příkladná, benzinové motory jsou na tom trochu hůře 

Seat Cordoba



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací