OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Seat Altea (2004–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dynamický vzhled, Dobrý vnitřní prostor, Variabilita, Úsporné turbodiesely, Výborné jízdní vlastnosti, Pohodlná sedadla, Široká nabídka verzí

O vozidle

V roce 2004 uvedl španělský Seat na trh kompaktní MPV s názvem Altea. Dynamicky tvarované auto dostojí slibům daným vzhledem i z hlediska jízdních kvalit a celkově má v podstatě jen málo nedostatků. Možná i to je důvodem, že se po faceliftu v roce 2009 vyrábí Altea nadále. Zákazníci si navíc kromě klasické verze mohou vybírat i prodloužené provedení Altea XL. A k dispozici je také verze Freetrack (pro běžné i XL provedení), která nabízí zvýšený podvozek, ochranné oplastování a volitelně také pohon všech kol, takže zastane i funkci rodinného SUV. Vnější design auta zapadá do dobové linie Seatů, Altea je vlastně takový zvýšený hatchback Leon. Interiér se může pochlubit kvalitním zpracováním i materiály a také oproti koncernovým vozům nápaditějším a dynamičtějším vzhledem. Posádka má dostatek místa ve všech směrech a zvláštní pochvalu si zaslouží sedadla. Už ta standardní jsou velmi komfortní, často ovšem narazíte na modely s vynikajícími sportovními sedadly, která poskytují tělu skvělou oporu nejen v zatáčkách, ale celkově i při dlouhých cestách. Samotný interiér je také příjemně variabilní, byť někteří soupeři jdou o něco dále. I tak možnost posouvat zadní sedadla a variabilita zavazadlového prostoru nejsou špatnými vlastnostmi. Jestliže si posádka bude užívat komfortu, řidič zase ocení vybrané jízdní chování vozu. Jízdní vlastnosti jsou totiž opravdu výborné, však také Altea stojí na prověřené technice pátého Golfu. Tužší podvozek je komfortní a přitom nedovolí v zatáčkách zbytečné náklony, stopu vede Altea velmi dobře a nedotáčivost se dostavuje poměrně pozdě. Navíc je tu přesné řazení i řízení, takže řidič má vůz opravdu pod kontrolou.
 
Z hlediska pohonných jednotek je dobré rozlišovat vozy před faceliftem a po něm, nabídka se docela liší. Základem je v obou případech trochu slabší čtrnáctistovka s výkonem 63 kW. Ani šestnáctistovka se 75 kW nepřekvapí dynamikou a spotřeba také není příliš příznivá. Opět se tento motor montoval do obou provedení. Už před faceliftem pak byla většina silnějších motorů přeplňovaných. Známý 1,4 TSI (pozor na stav řetězu) má 92 kW, atmosférický dvoulitr FSI má 110 kW a jeho přeplňovaná verze pak 147 kW – ta je určena pro sportovní verzi FR. Mezi dvoulitry pak stojí osmnáctistovka TFSI s výkonem 118 kW. Modernizované provedení paletu motorů zjednodušilo, alternativou k šestnáctistovce je 1,2 TSI se 77 kW, výše už zůstaly jen motory 1,4 TSI a 1,8 TSI, dvoulitry z nabídky zmizely (a 1,8 TSI časem také). 
 
U turbodieselů je předfaceliftovou klasikou spolehlivý 1,9 TDI se 77 kW, který byl později nahrazen modernějším 1,6 TDI se shodným výkonem. Dvoulitr se montoval ve verzi s výkonem 103 kW a také 125 kW pro provedení FR. Po modernizaci byly dvoulitry nahrazeny stejně výkonnými a objemnými modernějšími motory se vstřikováním common-rail. Tyto verze jsou úspornější, kultivovanější a také spolehlivější než starší dvoulitr. Slabší varianta ovšem dostala common-rail až v roce 2010. Pro některé motory se volitelně dodává dvouspojková převodovka DSG. 

Výbava

I výbava Altey je velmi solidní. Už v základu najdeme takřka kompletní sadu airbagů, elektrické ovládání oken i vyhřívaných zrcátek nebo centrální zamykání a další komfortní prvky. Ovšem pozor, klimatizace byla standardem až od druhého stupně výbavy. Prakticky všechna ojetá auta ji však mají. 

Design

Seat Altea je vcelku atraktivní kompaktní MPV. Ostatně, tvary vozu zajistily s jediným faceliftem docela dlouhý modelový život. Vyváženěji působí kratší běžná verze, ale ani prodloužené provedení XL na tom není špatně. Oplastované zvýšené provedení Freetrack pak působí robustním dojmem. Pochvalu si zaslouží i provedení interiéru. 

Spotřeba

Altea je vesměs vybavena moderními agregáty, pro její pohon se nejlépe hodí přeplňované jednotky, které mají dostatek výkonu. Základní atmosférické benzinové motory navíc nevynikají příliš dobrou spotřebou paliva. To u motorů TSI je situace lepší, ovšem spotřeba závisí na jízdním stylu. Nejúspornější volbou jsou pochopitelně turbodiesely. 

Jízdní vlastnosti

Na poměry MPV má Altea velmi dobré jízdní vlastnosti, které dokonce o něco překonávají kompaktního sourozence od VW – model Touran. Altea skvěle drží stopu a je velmi dobře ovladatelná, má navíc velmi přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou a také přesné řazení. 

Bezpečnost

Crashtesty Euro NCAP absolvoval Seat Altea už v roce 2004, tedy v roce svého uvedení na trh. Tehdy ještě podle méně přísných kritérií získal plný počet pět hvězdiček, a to díky robustní konstrukci a dobré bezpečnostní výbavě. I z dnešního hlediska je ochrana posádky nadstandardní. 

Praktičnost

Altea sice nemá tak univerzální a praktický interiér jako mnozí soupeři, ale ani tak se neztratí. Zavazadlový prostor má podle polohy zadních sedadel objem 409 až 510 litrů, navíc se další předměty vejdou pod jeho variabilní podlahu. Další odkládací místa najdeme v interiéru.  

Komfort

Velmi dobré jízdní vlastnosti doplňuje i solidní cestovní komfort. I přes tužší naladění podvozku je tlumení nerovností na dobré úrovni a posádka si může užívat pohodlí velmi kvalitních sedadel – nejlépe těch ve sportovním provedení. Ke komfortu přispívá také kvalitní zpracování interiéru. 

Provozní náklady

S přiměřeně úspornými motory a prověřenou technikou je Altea provozně vcelku pohodový vůz. Samozřejmě náklady budou o něco větší než u klasických hatchbacků, avšak větší investice by neměly být nutné. 

Seat Altea

Další vozy


Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací