OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Porsche Panamera (2009–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Špičkové jízdní vlastnosti, Výkonné motory, Perfektní zpracování, Špičková sedadla

O vozidle

Porsche Panamera je dalším velmi specifickým vozem, který se přidává k vlně populárních čtyřdveřových kupé. Panamera mezi nimi patří k nejexkluzivnějším modelům. V praxi jde o liftback s velmi svalnatou karoserií a na vůz se čtveřicí dveří s nezvykle nízkým profilem. Přední část odkazuje jasně na ostatní modely značky Porche, z tohoto pohledu se může zdát, že je Panamera vlastně prodlouženým Porsche 911. Jenže boční pohled odhalí zcela jiné tvarování zádě, které bývá u Panamery nejčastěji terčem kritiky. Záď působí až příliš mohutným dojmem a vytváří na autě trochu hrb. Panamera ovšem dovede některé nedostatky tohoto estetického řešení maskovat vhodně zvolenou barvou. Každopádně je Panamera autem, které na první pohled budí respekt, a je jasné, že bude velmi rychlé.
 
Dovnitř se nastupuje téměř jako do klasického sporťáku – sedadla jsou tu opravdu hodně nízko. Kabina není uvnitř tak prostorná, jak možná na první pohled napovídají vnější rozměry. Je to dáno tím, že se tu sedí více uprostřed, posádku chrání masívní výztuhy ve dveřích. Překvapivě ani cestující vzadu nemají problém s místem nad hlavou, tady patří dík onomu často esteticky kritizovanému řešení střechy. Panamera je čtyřmístná, všechna čtyři sedadla cestující výborně obejmou a poskytují skvělé boční vedení. Po pravdě, takto sportovní zadní sedadla nenajdete nejspíš v žádném jiném sériovém voze. Posádka se tu i při dlouhých cestách bude cítit výjimečně dobře. Interiér si ovšem zaslouží trochu kritiky za své možná až příliš fádní provedení. Zpracování a použité materiály jsou výborné, ovšem na pohled vypadá přístrojová deska i zbytek vnitřku trochu obyčejně. U Porsche to bylo ovšem do poslední doby celkem zvykem, teprve novější modely přicházejí s trochu prémiovějším pocitem z palubní desky.
 
Sportovní Panamera si samozřejmě nechává záležet na výborných jízdních vlastnostech. Vzhledem k relativně vysoké hmotnosti je to však spíše rychlý dálniční expres než sportovní sedan na okresky. Meze přilnavosti leží hodně daleko, především u verzí s pohonem všech kol, ovšem míra zábavy za volantem není kdovíjaká. Dokonce i řízení je trochu odtažitější, než by se dalo podle vzhledu čekat. Odpružení je ovšem tužší, takže filtrování nerovností není úplně příkladné. Při sportovní jízdě může také vadit ovládání manuálního řazení dvouspojkové automatické převodovky. To odporuje sportovní logice – podřazuje se tu směrem vzad, pádla na obou stranách jsou také obousměrná.
 

Panamera se dodává s překvapivě širokou nabídkou motorů. Základem je šestiválec 3,6 litru s výkonem 220 a později 228 kW. Už i toto provedení může mít pohon všech kol. Druhým základem je vznětové provedení Panamera Diesel s třílitrem o výkonu 184 kW. Model Panamera S dostal nejprve osmiválec s výkonem 294 kW, po modernizaci je tu ovšem přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 309 kW. Hybridní provedení Panamera S E-Hybrid má opět šestiválec, tentokrát kombinovaný s elektromotorem, a celkový výkon 306 kW. Panamera GTS se pak už definitivně vydává mezi osmiválce. Motor o objemu 4,8 litru má výkon 324 kW. Provedení Turbo pak dostalo tentýž motor vybavený turbodmychadlem. Jeho výkon byl z počátku 368 kW, později stoupl na 382 kW. Špičkou je pak provedení Turbo S s výkonem 419 kW. Obě nejsilnější verze zvládnou maximální rychlost přes 300 km/h.

Výbava

Pro výbavu Porsche Panamera platí, že je vcelku bohatá, ovšem za spoustu zajímavých prvků je potřeba připlácet. Standardem je dvouzónová klimatizace, kompletní elektrická výbava, osm airbagů, tempomat, palubní počítač, kvalitní audio a mnoho dalšího. Příplatky však mohly výbavu posunout o notný kus dál. 

Design

Design Porsche Panamera je pro mnohé docela kontroverzní. Tentokrát za to nemůže samotná povaha auta, ale stylisticky trochu nevyvážené řešení zádě vozu, která působí až příliš mohutným dojmem. Jinak je Panamera vůz, který na první pohled budí respekt. 

Spotřeba

Silné motory ve velkém dvoutunovém čtyřdveřovém voze znamenají pochopitelně i vysokou spotřebu paliva. I když jedna výjimka tu je, je jí provedení Panamera Diesel se vznětovým tříválcem. Ten dovede jezdit s příznivou spotřebou. Spotřeba benzinových verzí je vysoká, ovšem vzhledem k ceně a zaměření vozu to nejspíš nebude zájemce trápit. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Porche Panamera jsou výborné. Auto je především perfektně stabilní, v zatáčkách se ovšem fyzika ošálit nenechá. Při přehnaně rychlém průjezdu se překvapivě výrazně dostavuje nedotáčivost. Trakce a výjezd ze zatáčky jsou ovšem opět impozantní, Panamera vystřelí vpřed jako střela. 

Bezpečnost

Zvenku je Panamera poměrně velké auto, uvnitř už tak nepůsobí. Je to dáno i tím, že mezi vnějšími panely a vnitřkem je masivní vrstva různých výztuh, které mají zajistit co možná nejlepší bezpečí posádky. Porsche se to nepokoušelo ověřit v nárazových testech Euro NCAP, ovšem Panamera by měla nabízet opravdu špičkovou úroveň bezpečnosti posádky. 

Praktičnost

Čtyřdveřová kupé rozhodně nehrají na praktickou notu a Porsche Panamera není z tohoto hlediska výjimkou. Dokazuje to čtyřmístné provedení nebo objem zavazadlového prostoru 445 litrů (432 u modelů Turbo). Posádka sice nebude strádat nedostatkem místa a i na delší cestu zavazadelník stačí, ovšem i samo Porsche má v nabídce praktičtější modely. 

Komfort

Panamera je v podstatě vcelku komfortní a velmi rychlý dálniční křižník. Pravda, na špatném povrchu je filtrace nerovností trochu horší, ovšem na kvalitní dálnici poskytne Panamera maximální pohodlí. 

Provozní náklady

Velká, těžká a výkonná, taková je Panamera. To samozřejmě znamená už samo o sobě vysoké provozní náklady. Když se k tomu navíc připočte příslušnost ke značce Porsche, je jasné, že výdaje na provozování Panamery budou dost vysoké. A to například kvůli sazbám servisu, ceně náhradních dílů i sazbám pojistek. 

Porsche Panamera



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací