OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Nissan X-TRAIL (2001–2007)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Pokročilý pohon všech kol, Drsnější vzhled, Dobrý vnitřní prostor , Dobrá výbava

O vozidle

Nissan X-TRAIL patří po boku Land Roveru Freelander nebo Subaru Forester k drsnějším zástupcům kategorie kompaktních SUV. Může se tak pochlubit překvapivě dobrými schopnostmi v terénu, na silnici přitom na své „civilizovanější“ soupeře téměř neztrácí. Na jeho velmi dobrých jízdních schopnostech se podílí především pokročilý pohon všech kol All Mode 4x4. Ten je ve svých reakcích hbitější a přesnější než u silničně zaměřených konkurentů obvyklejší spojka Haldex. Řidiči umožňuje systém, který v trochu dopilovanější variantě používá i sportovní Nissan GT-R, volit ze tří režimů jízdy. Ovladačem (nebo ve verzi před faceliftem tlačítky) se dá vybrat pouze pohon předních kol, automatika, která přiřazuje zadní kola při ztrátě adheze samočinně, a permanentní pohon všech kol s rozdělením točivého momentu v poměru 57 : 43 mez přední a zadní nápravu. Slušným terénním schopnostem X-TRAILu odpovídá také vzhled auta. Nissan se i u svého menšího SUV rozhodl vsadit na drsné vzezření a mohutnou stavbu. X-TRAIL je tak skvělou volbou pro ty, kdo hledají SUV s opravdu off-roadovým charakterem. 
 
O pohon japonského kompaktního SUV se stará vcelku široká paleta motorů, každý z nich má však určitou pihu na kráse. U benzinových variant je to především spotřeba, která přece jenom u těžšího auta s hranatými tvary docela stoupá, a to především při jízdě na dálnici. Tam se zase více projeví hlučnost turbodieselů. Zážehové motory jsou také vhodnější volbou z hlediska spolehlivosti. Benzinové agregáty začínají u dvoulitru s výkonem 103 kW, který se moc nemá ke svižnější jízdě. Vhodnější je proto motor 2,5 litru s výkonem 121 kW, který má už podstatně více síly, je velmi trvanlivý a v praxi nebude mít o mnoho vyšší spotřebu než dvoulitr. Na trhu ojetých vozů jej také potkáme daleko častěji než základní jednotku. Nejvýkonnější variantou je přeplňovaný dvoulitr s výkonem 206 kW, auto jím vybavené se ovšem shání hůře. Diesely zastupují jednotky 2,2 litru, před modernizací šlo o agregát Di s výkonem 84 kW, po modernizaci pak dCi se 100 kW. Jak výkon napovídá, X-TRAIL není v žádné vznětové verzi kdovíjaký sprinter, ale pro komfortní svižnou jízdu jsou jednotky dostačující. 

Výbava

V době svého aktuálního modelového života patřil Nissan X-TRAIL mezi ty dražší vozy tehdy se rozvíjejícího segmentu kompaktních SUV. To se projevovalo i na výbavě vozu, která byla bohatší než u řady levnějších soupeřů. X-TRAIL si navíc zájemci často pořizovali se silnějšími motory a ve vyšších výbavách, takže o opravdu dobře vybavené kousky není v bazarech nouze. 

Design

Nissan X-TRAIL první generace je na svou kategorii vcelku mohutné SUV, které dává najevo, že vychází z rodu pravověrných off-roadů. Výrazně hranaté tvary budí respekt a X-TRAIL vypadá jako opravdový teréňák. Navíc navazující druhá generace styl vůbec nezměnila a auta od sebe rozezná jen poučený jedinec. 

Spotřeba

Relativně vysoká spotřeba benzinových motorů je asi největším kamenem úrazu Nissanu X-TRAIL, ovšem vcelku snadno napravitelným. Diesely jezdí s rozumnou spotřebou, byť v kategorii najdeme i úspornější vozy, které však mají svým charakterem blíže běžným hatchbackům. 

Jízdní vlastnosti

Podvozek Nissanu X-TRAIL zvládá dobře jak tlumení nerovností, tak držení stopy. Výrazný rozdíl je ovšem v jízdním chování auta s vypnutým nebo zapnutým pohonem všech kol. Při zapnutém předním pohonu se nedotáčivost dostavuje brzy, postačí však automatické připojování zadních kol a vůz je rázem v zatáčkách o poznání neutrálnější a ochotnější měnit směr. 

Bezpečnost

Nissan X-TRAIL první generace získal v nárazových testech Euro NCAP čtyřhvězdičkové hodnocení a vzhledem k jeho robustní stavbě i dobré bezpečnostní výbavě jej můžeme považovat za solidně bezpečný vůz i dnes. Na bezpečnosti se podílí i pokročilý a inteligentní pohon všech kol, který zajistí lepší stabilitu na hůře sjízdných silnicích. 

Praktičnost

Vcelku jednoduché a hranaté tvary karoserie se u Nissanu X-TRAIL pozitivně promítají do nabídky vnitřního prostoru. Posádka tak má dostatek místa, snad jen vzadu na šířku to není pro tři osoby úplně ideální, nad hlavou však nebudou mít potíže ani vysocí cestující. Zavazadlový prostor má solidní objem 410 litrů. 

Komfort

Dobrý vnitřní prostor a kvalitně odladěný podvozek poskytují posádce velmi solidní jízdní komfort. Filtrování nerovností českých silnic nečiní X-TRAILu nejmenší potíže. X-TRAIL se přitom neztratí ani v lehkém terénu, kde rovněž nabídne překvapivý komfort. 

Provozní náklady

Benzinové motory v Nissanu X-TRAIL se vyznačují vyšší spotřebou paliva, ty naftové zase nutností častěji navštívit servis. Sevisní úkony budou navíc dražší než u některých soupeřů. Jinak by ovšem měl být X-TRAIL spolehlivým a s dobře opečovávaným vznětovým motorem i vcelku rozumně úsporným vozem. 

Nissan X-Trail

Další vozy


Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací