OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Nissan Patrol (1997–2013)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Špičkové terénní vlastnosti, Velký vnitřní prostor , Robustní konstrukce a spolehlivost , Schopnost tahat těžké přívěsy

O vozidle

Nissan Patrol patří mezi ty nejdrsnější terénní automobily, které lze zakoupit. Od roku 1997 až do roku 2013 se vyráběla jeho pátá generace, její prodej byl ovšem v Evropě ukončen už několik let před jejím definitivním koncem. Šestá generace, která na trh nastoupila v roce 2010, je bohužel určena pouze pro země Blízkého východu. Ta pátá je tedy poslední možností, jak získat opravdový off-road od Nissanu. Patrol se řadí k soupeřům tradičních japonských terénních vozů, jako je Toyota Land Cruiser nebo Mitsubishi Pajero. Oproti nim je však především v páté generaci výrazně větší a má ještě lepší schopnosti poradit si mimo jakkoli civilizované cesty. Je to dáno jeho klasickou off-roadovou koncepcí. Auto tak dostalo rámový podvozek a na rozdíl od řady soupeřů obě tuhé nápravy, mnozí konkurenti mají tu přední s nezávislým zavěšením. Modernější provedení sice vylepšuje chování na silnici, Patrol ovšem dělá vše pro maximální schopnosti v terénu – tuhá náprava zvyšuje možnosti křížení náprav. Standardně jsou u Patrolu poháněna zadní kola, pohon těch předních se přiřazuje ručně. Samozřejmostí je také redukční převodovka, zámek zadního diferenciálu a také možnost vypnout stabilizátor zadní nápravy. Stabilizátor zlepšuje chování auta na silnici a potlačuje náklony karoserie, ovšem v terénu je opět limitujícím z hlediska křížení náprav. Patrol tedy kompromisy nedělá ani v tomto případě. Mohutná a robustní konstrukce auta se pozitivně projevuje na jeho nebývale vysoké trvanlivosti. Ostatně, řada Patrolů jezdí jako upravené expediční speciály, jejichž schopnosti jízdy v terénu jsou ještě vylepšovány dodatečnými úpravami.
 
Mohutný off-road se zaoblenými tvary karoserie se dodával v kratším tří- a delším pětidveřovém provedení. Menší verze je v terénu trochu obratnější, i tak je ovšem nutné počítat s ohromnými rozměry auta. Šířka dosahuje dvou metrů a pětidveřová verze měří na délku více než pět metrů. Patrol je opravdu autem, které budí respekt. Jeho chování na silnici je dáno off-roadovým zaměřením. Tuhé nápravy tak dávají posádce výrazně vědět o přejezdu příčných nerovností, na druhou stranu běžné výmoly a rozbité sekce auto přejede bez jakéhokoli povšimnutí. V zatáčkách se právě díky zadnímu stabilizátoru karoserie příliš nenaklání a chování auta je docela dobře čitelné, s velkou hmotou je ovšem nutné počítat. Interiér Patrolu působí na dnešní dobu možná už trochu zastaralým dojmem (lépe jsou na tom vozy po modernizaci v roce 2005), rozhodně je však velmi prostorný a praktický. Je tu řada odkládacích míst a pětidveřová varianta může mít v zavazadlovém prostoru ještě dvojici dalších sedadel, takže celkem pojme až sedm cestujících. Sedadla se odsud dají v případě potřeby zcela vyjmout. 
 
Co se dynamiky týče, obří terénní vůz není rozhodně žádným atletem. O pohon auta s hmotností přes 2,3 tuny se totiž stará třílitrový turbodiesel se skromnějším výkonem 116 a později 118 kW. Patrol tak zrychluje rozvážně, maximální rychlostí leží na dohled od dálničního limitu a spotřeba je přitom vcelku vysoká. Motor ovšem vyniká trvanlivostí a celkovou tažnou silou. I když za vůz připojíte přívěs s hmotností celkem až 3,5 tuny, motor si s tím bude dělat pramálo starostí a spolehlivě potáhne celou soupravu dál. A to jak v provedení s manuální pětistupňovou převodovkou, tak s trochu archaičtějším čtyřstupňovým automatem.  

Výbava

Výbava Patrolu se týká především jeho schopností v terénu, ale auto nezapomíná ani na komfortní prvky. Ovšem například zdaleka ne všechny dostupné vozy musejí být vybaveny klimatizací i některými dalšími vymoženostmi, proto je dobré výbavu před koupí vozu prozkoumat. 

Design

Nissan Patrol patří k nejmohutnějším terénním vozům na trhu. A o páté generaci to platí dvojnásob. Nisan přitom tento obří off-road zabalil do vcelku elegantních zaoblených tvarů, které však stále dávají jasně najevo, že tento vůz si hravě poradí s jakýmkoli terénem. Trochu zastaraleji bude působit provedení interiéru. 

Spotřeba

Patrol se v našich podmínkách prodával s jediným motorem – neúnavným a spolehlivým třílitrovým čtyřválcovým turbodieselem s výkonem 116 a později 118 kW. Vzhledem k hmotnosti auta a jeho jízdním odporům nelze očekávat rekordní spotřebu paliva, ta se však dokáže držet v přijatelných mezích. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti na silnici rozhodně nepatří k parádním disciplínám Patrolu, ovšem na druhou stranu se nemá vůz zač stydět. Chování je čitelné, náklony v zatáčkách překvapivě malé. Patrol ovšem exceluje v terénu, kde je díky tuhým nápravám, redukci, uzávěrce zadního diferenciálu a vypínatelnému stabilizátoru na zadní nápravě doslova k nezastavení. 

Bezpečnost

Velký terénní Nissan nárazovými testy Euro NCAP nikdy neprošel. Dá se ovšem očekávat, že by jeho hvězdičkový zisk nemusel být extrémně vysoký, na druhou stranu těžký a mohutný vůz v praxi ochrání posádku při střetu velmi dobře. Podepisuje se na tom i tuhá rámová konstrukce vozu. Bezpečnostní výbava bývá spíše základní. 

Praktičnost

Nissan Patrol se může chlubit velmi prostorným interiérem s překvapivě dobrou variabilitou. Pětidveřová verze může mít až sedm míst, přičemž zadní sedadla lze buď složit ke stěně, nebo je zcela vyjmout. Podle toho se pak liší využitelný objem zavazadlového prostoru. V klasickém pětimístném uspořádání se po hranu oken vejde 668 litrů zavazadel, po sklopení sedadel pojme až 2287 litrů nákladu. 

Komfort

I přes své výrazně terénní zaměření nezapomíná Patrol na jízdní komfort. Ten je sice kvůli tuhým nápravám specifický, přejezd příčných nerovností se projevuje výrazně, ovšem různé díry a výmoly dovede auto velmi dobře vyžehlit. Překvapivě dobrá je i hlučnost, byť cestování vysokými rychlostmi už není příliš komfortní. 

Provozní náklady

Ačkoli je Nissan Patrol velmi trvanlivý a do jisté míry nezničitelný vůz, je potřeba u něj počítat s vysokými provozními náklady. Ty způsobuje jak vysoká spotřeba paliva, tak přece jenom náročnější servis s vyššími cenami náhradních dílů. 

Nissan Patrol



Dne 28. 9. budou všechny naše pobočky otevřeny jako kterýkoliv jiný den. 

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací