OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mini (2001–2007)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní a výrazný vzhled, Originální interiér , Výborné jízdní vlastnosti , Kvalita zpracování, Silné motory

O vozidle

V roce 2001 uvedla na trh automobilka BMW první generaci novodobého Mini. Auto navázalo v retro stylu na doposud vyráběný klasický model, který se ve výrobě držel jen s kosmetickými změnami od roku 1959. Novodobé Mini je zcela novým vozem s moderní a svébytnou technikou. Design však jasně odkazuje na legendární a sympatické malé auto. Vzhled nenechá nikoho na pochybách, že právě tohle je Mini. Oproti původnímu modelu to novodobé povyrostlo, ovšem v dnešním světě automobilů stále patří s délkou asi 3,6 metru k těm nejmenším vozům. 
 
Ve své třídě se první novodobá generace těšila volnému působení prakticky bez konkurence. Technika, motory i prvky výbavy tohoto stylového prémiového vozu byly totiž na hony vzdáleny tomu, co předváděly (a dodnes předvádějí) klasická miniauta. Teprve časem (v době příchodu druhé generace) vyrostla Mini nějaká ta konkurence, auto však má stále výlučnou pozici. Image auta je úžasná a jeho vlastnosti z něj dělají nejen krásné městské auto pro slečny a dámy, ale i zábavné sportovní náčiní pro pány. S vnějším designem krásně ladí i originální interiér, kde jsou navíc použity i velmi kvalitní materiály. Spíš než na luxus ovšem Mini opět hraje na stylovou notu.
 
Jízdní vlastnosti auta jsou opravdu špičkové. Motokárový podvozek, minimální náklony v zatáčkách a přesné a docela komunikativní řízení dělají z Mini opravdu zábavné auto. To jízdní komfort trochu trpí, podvozek auta je tužší a především na městské dlažbě a rozbitých cestách filtraci nerovností moc nezvládá a auto poskakuje. Čím sportovnější provedení, tím výraznější tento jev je. 
 
Už první novodobé Mini bylo k dispozici se zajímavou paletou vcelku silných pohonných jednotek. Základní model One měl na některých trzích motor 1,4 litru, většinou však byla základem šestnáctistovka s výkonem 66 kW – tedy s hodnotou, které většina nejmenších aut na trhu ani nedosáhne. To značí sportovní ambice auta a už s tímto motorem je Mini hezky živé. V základním provedení existovala od roku 2003 také vznětová varianta Mini One D s přeplňovanou čtrnáctistovkou o solidním výkonu 55 kW. Motor pochází od Toyoty. V modelu Mini Cooper se nachází šestnáctistovka s výkonem 85 kW, špičkou běžné nabídky je pak provedení Cooper S s přeplňovanou verzí motoru vyladěnou na 120 kW, což u lehkého auta znamená opravdu zajímavou dynamiku a velmi zábavné svezení. Na to je ovšem potřeba pamatovat při koupi ojetého vozu a stav především silnějších modelů je dobré lépe prověřit. Existují i extrémnější modely, například tovární tuning John Cooper Works (JWC) s výkonem šestnáctistovky až 163 kW. V provedeních One, Cooper a Cooper S byla také v letech 2004–2008 k dostání verze se stahovací (elektricky ovládanou) plátěnou střechou. 

Výbava

Výbava Mini může být na poměry malých aut až nečekaně bohatá. Sice se hodně liší podle verzí a i příplatkových prvků bylo v cenících dost, ovšem sehnat opravdu zajímavě vybavený kousek nemusí být těžké. V této třídě může mít Mini neobvyklé prvky jako třeba xenonové světlomety, tempomat a další. 

Design

Design je jednoznačným plus novodobého Mini. Je to velmi stylové auto s podařeným retro designem, krom vnějšího vzhledu je stejně sympatický i interiér. Mini je také zajímavé v tom, že karoserie mohla dostat řadu doplňků, takže každé auto může vypadat trochu jinak. 

Spotřeba

V porovnání s běžnými minivozy je samozřejmě spotřeba Mini vyšší, ovšem vzhledem k jeho jízdním výkonům stále více než dobrá. Kdo chce šetřit, může shánět verzi One D vybavenou úsporným turbodieselem z dílen Toyoty. S tímto motorem naopak patří Mini k nejúspornějším modelům své velikosti. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti novodobého Mini patří bezpochyby na špičku. Podvozek je velmi jistý a stabilní, řízení přesné a dobře komunikativní, s autem je jednoduše radost jezdit a vrhat se s ním do zatáček. V nich jsou náklony minimální a držení stopy příkladné, nedotáčivost se dostavuje hodně pozdě. 

Bezpečnost

První generace Mini si to krátce po uvedení zamířila i do testovacích laboratoří organizace Euro NCAP. V jejích nárazových testech auto tehdy získalo skóre čtyř hvězdiček, což z dnešního pohledu bude znamenat spíše jen průměrnou bezpečnost. Standardem výbavy jsou čelní a boční airbagy. 

Praktičnost

Malé Mini nemá za úkol být praktické, je to především stylový a zábavný dopravní prostředek. V rámci své třídy si ovšem nevede špatně, byť zavazadlový prostor s objemem 150 litrů je spíše symbolický. Uvnitř je však vpředu místa dost a i na zadní dvojici sedadel se dá posadit vcelku pohodlně, na delší cesty to ovšem není. 

Komfort

Jízdní komfort nepatří ke světlým stránkám novodobého Mini. Je to dáno především relativně tuhým odpružením už od základních verzí – větší důraz než na pohodlí je tu jednoduše kladen na jisté jízdní vlastnosti a zábavné chování. Na druhou stranu, komfort zvyšuje solidní výbava. 

Provozní náklady

Mini je prémiový malý vůz, u kterého je nutné počítat na poměry třídy s nadstandardními provozními náklady. Ovšem při běžném používání nemusejí tyto být nijak nepříjemně vysoké. Jen je nutné počítat s trochu vyššími cenami dílů i služeb. 



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací