OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mercedes-Benz E (1995–2003)

Celkové hodnocení:
PlusyMinusy

Komfortní odpružení

Obrovský vnitřní prostor

Trvanlivé a úsporné turbodiesely

Velmi široká nabídka motorů

Vysoké kilometrové nájezdy

Horší stav ojetých vozů

O vozidle

Mercedes-Benz řady E z let 1995–2003 je auto s trochu rozporuplnou pověstí. Na jednu stranu je to dříč téměř k neutahání, jenže na stranu druhou zachovalý exemplář v opravdu dobrém stavu se shání docela těžko. Neúnavný vůz totiž často sloužil jako taxi nebo prostě k častým a dlouhým pracovním cestám, nájezdy s méně než šesti ciframi a dvojkou na začátku tak mají budit spíš ostražitost, než aby reflektovaly skutečný stav vozu. Výrazně ojetý Mercedes éčkové řady ovšem nemusí být nutně špatným vozem. Pokud mu byla předchozím majitelem věnována rozumná péče a vy v tom budete pokračovat, tento velmi robustní vůz bude dobře sloužit ještě dlouho. U automatických převodovek raději ihned zkontrolujte možné nenápadné úniky oleje, pozdější zničení převodovky může být jedna z nejnáročnějších oprav. 
 
Za dobrou péči se Éčko odvděčí poctivou službou. Velký Mercedes má až neuvěřitelnou přepravní kapacitu a prostornější automobil budete hledat jen těžko. Mercedes E je také velmi komfortní a skvěle žehlí jakékoli nerovnosti českých vozovek. Pravda, design už je spíše trochu klasikou než modernou, příď se čtveřicí kulatých světlometů působí dodnes hodně nezvykle, velké rovné plochy na bocích zase dost fádně. Jenže za to vše nezaplatíte mnoho peněz, Éčko je dnes hodně levným osobním stěhovákem. Krom verze s pohonem zadních kol lze sehnat i varianty s pohonem obou náprav označované 4matic.
 
Pod kapotou můžeme najít extrémně širokou paletu motorů, a to jak benzinových, tak vznětových. Diesely budou přece jenom obvyklejší a častější volbou, u benzinových motorů je zase šance na trochu nižší nájezdy. U benzinových motorů sahá spektrum výkonu od 100 kW u základního čtyřválce (s kompresorem má 120 kW, motor 2,3 má 110 kW) až po ohromujících 255 a 260 kW u verze AMG s pěti- nebo 5,5litrovým osmiválcem. Osmiválce zastupují i motory 4,2 a 4,3 litru s výkonem 205 kW. V praxi se však daleko častěji setkáme se šestiválci, které jsou pro pohon Éčka nejvhodnější, čtyřválce jsou na velký vůz slabé. Agregáty 3,2 nebo 2,8 litrů jsou ideálem, byť u nich nelze počítat s příliš nízkou spotřebou paliva. Výkon u menšího z nich je 142 nebo 150 kW po modernizaci, větší motor umí 162 nebo 165 kW. Nejmenším šestiválcem je motor 2,4 litru s výkonem 124 kW z provedení E 240.
 
I naftové motory mají velké rozpětí. Základem byly nejprve starší komůrkové motory, které mají nižší výkon a jsou celkově línější a ne tolik úsporné, oproti modernějším motorům CDI se vstřikováním common-rail u nich ovšem není příliš nutné řešit životnost vstřiků. Základ je opět slabý, motor 2,2 D s výkonem 70 kW je opravdu letargický, ani modernější motory 2,2 CDI s výkony 75, 85 a 92 kW na tom ovšem u velkého auta nejsou o mnoho lépe. Lepší je to u verze 2,2 CDI se 105 kW. Pětiválec 2,9 TD ze staré školy je téměř nezničitelný, avšak dává pouhých 95 kW. Trochu novější šestiválec 3,0 TD nabídne 100 kW, ve výkonnější variantě pak solidních 130 kW. Moderní šestiválce CDI jsou k dispozici v provedení 2,7 litru s výkonem 125 kW nebo 3,2 litru a 145 kW.

Výbava

Éčkový Mercedes může mít hodně rozdílnou výbavu. Z dnešního hlediska v ní nenajdeme žádné překvapivé a opravdu moderní prvky, na trhu se také častěji nacházejí jednodušší verze, které reflektovaly spíše užitné zaměření vozu. 

Design

Design Mercedesu E řady W210 byl vcelku kontroverzní už v době svého uvedení. Hodně neobvyklá byla především příď se čtyřmi kulatými světlomety a hodně plochou maskou chladiče. Dnes už působí E W210 trochu zastaralejším dojmem, pro některé zákazníky však bude mít své kouzlo. 

Spotřeba

Velký Mercedes třídy E má celkově pochopitelně vyšší nároky na palivo. Vznětové motory ovšem mohou být i velmi úsporné, platí to především pro moderní jednotky CDI. S rozumným jízdním stylem tak lze i s obrovským Mercedesem jezdit úsporně. 

Jízdní vlastnosti

Mercedes třídy E je především komfortní vůz. Jízdní vlastnosti jsou tak trochu v pozadí, houpavý projev vozu skrývá skutečné chování podvozku, ale například řízení je překvapivě přesné – ovšem také velice pozvolné. Chování na vozovkách se špatnou adhezí mohou vylepšit verze s pohonem všech kol. 

Bezpečnost

V nárazových testech Euro NCAP získal Mercedes třídy E čtyři hvězdičky. Stalo se tak v roce 1998. Velký a pohodlný vůz dovede posádku dodnes solidně ochránit, z hlediska celkového bezpečí však hraje velkou roli konkrétní stav daného kusu. Bezpečnostní výbava je na dnešní poměry spíše standardní.

Praktičnost

Mercedes třídy E řady W210 je jeden z nejprostornějších vozů vůbec. I proto byl tak oblíbený mezi taxikáři a přepravními společnostmi. Sedan v zavazadlovém prostoru uveze velmi solidních 520 litrů nákladu, přepravní kapacita combi s objemem pro zavazadla 600 litrů je opravdu ohromná. Přitom cestující mají uvnitř doslova nadbytek místa ve všech směrech. 

Komfort

Jízdní komfort je jednou z velkých předností éčkového Mercedesu. Auto se plavně přenáší přes veškeré nerovnosti na silnici, v zatáčkách se však připravte na větší náklony. Dobré je odhlučnění, ani interiér není celkově špatný, projevuje se na něm však jeho věk. 

Provozní náklady

Mercedes E W210 dnes seženete zřejmě jenom s vysokými kilometrovými nájezdy. To znamená, že auto bude vyžadovat větší investice do oprav a pravidelnou péči k udržení dobrého stavu. I spotřeba motorů je celkově vyšší, takže Mercedes E je z hlediska provozních nákladů přece jenom náročnější vůz. 

Mercedes E