OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mercedes CLK (1997–2002)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Image značky, Příznivé ceny, Jízdní komfort , Široká paleta motorů, Dobrá nabídka prostoru, Spolehlivost

O vozidle

Modelem CLK vrátil Mercedes do své nabídky středně velké cestovně-sportovní kupé, všeobecně v dané době poměrně okrajovou záležitost, které se dlouhodobě z prémiových automobilek věnovalo se svým trojkovým kupé snad jenom BMW. Kupé stojí technicky i velikostně na pomezí střední a vyšší střední třídy, toto pomezí dokládá i stylistika. Ačkoli auto označením vychází z menšího modelu, esteticky se přibližuje tehdejší generaci většího typu E, vyráběného od roku 1995. Právě od něj převzalo CLK masku chladiče s výraznou čtveřicí kruhových světlometů a Éčku se také velmi podobá hodně široká paleta motorů, která sahá od čtyřválců až po brutální osmiválce. Středně velké cestovní kupé mělo být především reprezentativním modelem pro mladší majetné zákazníky, auto však rozhodně nepostrádá ani sportovní šmrnc. Ostatně nejvýkonnější verze AMG jsou hodně ostrým náčiním. Prestiž řady CLK zvyšovaly i závodní speciály CLK-GTR, které svou siluetou z CLK vycházely, jinak však šlo o technicky zcela svébytné vozy, postavené speciálně pro vytrvalostní závody typu Le Mans. 
 
CLK se vyrábělo nejprve jen jako kupé, rok po uvedení se však objevil i elegantní čtyřmístný kabriolet. Z hlediska jízdního projevu můžeme CLK považovat spíše za opravdu cestovní kupé bez větších sportovních ambicí, auto je schopné s jistotou a grácií polykat vysoké porce kilometrů a posádka bude hýčkána velmi vysokou úrovní jízdního komfortu, danou i vcelku měkkým odpružením. Vyloženě sportovní jsou jenom verze AMG a i u nich má sportovní pojetí svůj vlastní význam. Spíše než o vybroušené náčiní, určené pro precizní vykružování zatáček, jde totiž o brutální, výkonné trhače asfaltu. Tyto vlastnosti je nutné mít při výběru ojetých exemplářů na paměti – běžně mívají CLK na ukazateli ujetých kilometrů opravdu vysoká čísla. Silné verze AMG na tom budou možná lépe, ale to třeba i proto, že u nich nemusí mnoho vydržet zadní pneumatiky, které rozhodně nejsou laciným a běžným zbožím. Běžné modely se zase více naklánějí v zatáčkách a jejich řízení si za komunikativnost rozhodně pochvalu neodnese. Interiér CLK poskytne výborný komfort, je kvalitně zpracován a má tradičně i dobrou výbavu. Pohodlně se tu sveze čtveřice cestujících, místa je tu opravdu dostatek.
 

Paleta motorů pod kapotou prvního CLK pokrývá široké výkonové spektrum, zapomenout ovšem musíte na turbodiesely. Ty se sem vůbec nedodávaly. Základní jednotkou je benzinový dvoulitr v modelu CLK 200 s výkonem 100 kW. Vzhledem k velikosti auta bude stačit jen klidným řidičům. Výkonnější jsou jeho přeplňované verze CLK 200 Kompressor s výkonem 120 a 141 kW. Tyto motory také dovedou držet spotřebu paliva v přijatelných mezích. Dalším stupněm je dynamický, ovšem už na palivo náročný agregát 230 Kompressor s výkonem 142 a později i 145 kW. Následuje jediný šestiválec v nabídce, motor 3,2 V6 v provedení CLK 320 s výkonem 160 kW. A pak už je čas na osmiválce. Ten s objemem 4,3 litru v provedení CLK 430 disponuje 205 kW, špičkový 5,4litrový motor v provedení CLK 55 AMG pak přináší 255 kW. 

Výbava

Výbava CLK je typicky bohatší než u odpovídajících sedanů nebo kombíků běžnějších řad. Častěji se tu tak setkáme s opravdu dobře vybavenými vozy, úplně nejlépe budou vybavena auta s osmiválcovými motory. 

Design

První Mercedes CLK je velké, elegantní kupé, na jehož vzhledu se zub času podepisuje méně než na sedanu třídy E, ze kterého esteticky vychází. Velmi elegantně a nadčasově působí také kabriolet a povedený je i interiér obou provedení. 

Spotřeba

Spotřeba paliva není silnou stránkou CLK, u cestovního kupé určeného především k pohodlnému polykání velkých porcí kilometrů citelně chybí vznětové motory. Ty zážehové jsou už z podstaty na palivo vcelku náročné, když k tomu připočteme častou kombinaci vysokého výkonu a vyšší hmotnosti auta, je jasné, že tankovat bude nutné často. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti první generace CLK nejsou v podstatě nijak sportovní a ani kdovíjak vyvážené. Mercedes se tu s výjimkou ostrého provedení AMG soustředil především na jízdní komfort a ovladatelnost vozu byla až na druhém místě. Ani řízení řidiče nenadchne, je vcelku odtažité a málo komunikativní. 

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP Mercedes CLK nikdy neprošel, a to v žádné své generaci. Vzhledem k solidní bezpečnostní výbavě a celkově relativně robustní konstrukci ovšem můžeme předpokládat, že ochrana posádky bude na dobré úrovni, podobně jako u soudobého Éčka. 

Praktičnost

Kupé ani kabriolet rozhodně nepatří mezi praktické vozy, ovšem CLK na tom není celkově špatně. Čtveřice cestujících má dostatek místa, jen nastupování dozadu je výrazně ztížené. Zavazadlový prostor kupé pojme zajímavých 420 litrů nákladu, kabriolet je na tom s 240 litry o poznání hůře. 

Komfort

Mercedes CLK nabízí posádce velmi dobrý jízdní komfort. Ten začíná už solidní nabídkou místa pro všechny cestující, pokračuje přes bohatou výbavu a luxusně provedený interiér a končí u komfortně naladěného podvozku, který žehlí nerovnosti snad všeho druhu. 

Provozní náklady

CLK první generace má z hlediska provozních nákladů řadu nevýhod, a to i přesto, že jde o nadprůměrně spolehlivý automobil. Drahý je pochopitelně už samotný servis Mercedesů, u CLK se k tomu přidávají i často komplikované mnohaválcové motory. Ty navíc spalují výhradně benzin, což se projevuje na vysoké spotřebě paliva. 



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací