OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mercedes-Benz Vito (Viano) (2003–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Velký vnitřní prostor, Výkonné a úsporné vznětové motory, Široká nabídka verzí, Variabilní interiér, Solidní kvalita mechanických součástí

O vozidle

Druhá generace Mercedesu Vito se od té první dost odlišuje. Doznala totiž výrazné změny koncepce a z menšího užitkového vozu se stalo auto o hodně větší. Mercedes pro jeho konstrukci použil zcela novou platformu, jejímž základem je pohon zadních kol. Předchozí provedení přitom mělo poháněnou přední nápravu. Existují i verze s pohonem všech kol. Celkově došlo k rozšíření nabídky verzí. Vito jakožto užitková varianta je k dispozici v provedeních skříňová dodávka, prosklené polocombi (se šesti sedadly) nebo velké prosklené combi (rovněž šest sedadel). Na výběr je standardní nebo prodloužená verze a možnost získat provedení s vyšší střechou (jen u kratšího rozvoru). Osobní varianta, která se ze třídy V přejmenovala na Viano, se nabízí ve většině provedení s kratším rozvorem, ovšem dá se pořídit i varianta prodloužená. Zvýšená střecha k dispozici není, zato jsou tu provedení Fun s možností lůžkové úpravy interiéru a karavan Marco Polo. Osobní verze pojmou dle provedení až 8 cestujících. Ohromující je objem nákladového prostoru, 4,65 m3 u základních verzí, 5,68 m3 u prodloužených a 6,49 m3 u verze se zvýšenou střechou.

Nabídka motorů doznala za roky výroby Vita několika změn s tím, že výrazně převažují turbodiesely. V případě osobního provedení byl v podstatě vždy vynechán jen základní motor, zajímavostí je, že i dodávku lze mít s nejsilnějším dieselem i benzinovým motorem. U Viana tak výkon turbodieselů šel nejprve po skocích – 80, 110 a 150 kW, přičemž nejsilnější motor už je šestiválec. Novější provedení vyráběná po roce 2010 mají obnovenou paletu turbodieselů, motor CDI 2,0 litru má 100 kW, silnější 2,2 120 kW a třílitrový šestiválec posílil na mohutných 165 kW a je výhradně kombinován s automatem. Benzinový motor pod kapotou Viana nebo Vita je vždy jen šestiválcový. Nejprve šlo o třílitr s výkonem 140 kW, následně motor 3,2 V6 s výkonem 160 kW a později o 3,5litrový šestiválec. Ten dostal nejprve 170 kW a v současných provedeních má na daný vůz (na dodávku) už možná přehnaných 190 kW.

Výbava

Pro užitkové provedení Vito opět platí, že výbava může být jen velmi základní, ostatně, jak to často bývá u dodávek vyžadováno. Naopak osobní verze mohou být vybaveny opravdu velmi bohatě a často tomu tak je. Mercedes totiž nevyžadoval za lepší výbavu horentní příplatky.

Design

Vito a Viano druhé generace se od té první vzhledově výrazněji odlišují. Přehlédnout přitom nelze celkově větší rozměry auta a mohutnější vzezření. Na poměry dodávek jsou tvary Vita velmi zdařilé a elegantní, vzhledem k délce výroby už také můžeme hovořit o jejich nadčasovosti.

Spotřeba

Pro svou novou užitkovou modelovou řadu zvolil Mercedes velmi dobrou politiku pohonných jednotek. Žádná není vyloženě slabá, u osobních verzí se nevyskytuje nejslabší turbodiesel, který by měl na dlouhých cestách příliš mnoho práce. Od tohoto rozumného rozložení pohonných jednotek se odvíjí i rozumná spotřeba paliva. Benzinový šestiválec, který samozřejmě palivem nešetří, je tu spíše jen zpestřením a na trhu ojetin jej najdete jen velmi vzácně.

Jízdní vlastnosti

Vito druhé generace je opravdu klasická dodávka, pohon zadních kol tu napomáhá vyšší užitné hodnotě a schopnosti odvézt více nákladu. Vzhledem k velkým rozměrům překvapí manévrovací schopnosti auta, jízdní vlastnosti jsou celkově nezáludné, ale očekávat jakýkoli jiný než přísně klidný projev nelze.

Bezpečnost

Mercedes-Benz Viano prošel v roce 2008 i nárazovými testy Euro NCAP a získal při nich solidní skóre čtyř hvězdiček. Zejména právě osobní verze mohou mít i velmi bohatou bezpečnostní výbavu, takže ochrana posádky je na danou třídu opravdu nadprůměrná.

Praktičnost

Ještě větší interiér a schopnost vozit ještě těžší náklady, to jsou výhody druhé generace Vita oproti té první. Praktičnost tohoto automobilu je opravdu na velmi vysoké úrovni a jediné, co může trochu kazit náladu, je ztížená manipulace se zadními lavicemi sedadel. K jejich vyjmutí i opětovnému usazení jsou totiž zcela nutně potřeba dvě osoby.

Komfort

Vzhledem k použité dodávkové konstrukci s pohonem zadních kol není cestovní komfort u Vita a Viana zcela na vrcholu třídy, vynahrazují to ovšem pohodlná sedadla a celkově dobře odladěné odpružení. A také samozřejmě doslova nadbytek místa.

Provozní náklady

Vito je vcelku trvanlivou dodávkou, navíc Mercedes u svých užitkových vozů přistoupil i k zajímavým nabídkám servisních služeb. Ve spojení s příznivou spotřebou nabízených turbodieselů se tak provozní náklady Vita a Viana drží na příznivé úrovni.

Názor odborníka

Zájemci prahnoucí po velkoprostorové ojetině, v níž pohodlně převezou celou rodinu včetně babičky, tchyně i zavazadel, to mají při rozhodování poměrně snadné. Kdo se nespokojí s vícemístnou ryze užitkovou dodávkou, tomu zkrátka nezbývá nic jiného než našetřit na Multivan či Viano. Pověst Viana bohužel není nejlepší, proto bývá oproti Multivanu ve srovnatelném stavu, specifikaci a stáří klidně o více než sto tisíc levnější. To z něj činí potenciálně velmi lákavou koupi. Zájemci o ojetinu se u něj však obvykle děsí vyšší poruchovosti a servisních nákladů. Ať už jde o problémy se vstřikovači commonrailu, s elektronikou či diferenciálem, návštěvě drahého autorizovaného servisu se jednoho dne majitel Viana asi nevyhne. Je však potřeba říci, že obavy jsou mnohdy přehnané – mechanický základ Vita/Viana je velmi solidní, problémy způsobují spíše drobnosti. Také kvalita zpracování Viana je pocitově i objektivně o něco horší než u Multivanu. Koroze není výjimkou ani u relativně mladých a provozem nijak zvlášť utrápených ojetin. Určitou výhodou Viana je kromě menšího zájmu zlodějů i skutečnost, že bylo vždy k dispozici i ve verzi s delší karoserií, která i při plném obsazení poskytne dostatečný prostor pro zavazadla. Poháněná zadní kola jsou s nadcházející zimní sezonou dalším hřebíčkem do rakve Viana. Za čtyřkolku se sice dalo připlatit, ale vzhledem k už tak dost vysoké ceně Mercedesu to udělal málokdo. Na trhu je proto ojetý 4Matic skutečnou vzácností.

Mercedes-Benz Vito



Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací