OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mercedes-Benz C (2000–2007)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Příznivé ceny, Elegantní design, Prémiová image, Jízdní komfort, Dobrá výbava, Široká paleta motorů

O vozidle

Podobně jako BMW, i Audi má Mercedes již dlouho svého tradičního zástupce ve střední třídě. Ten nese v posledních generacích označení třídy C, model vyráběný od roku 2000 je jeho druhou generací. Tradiční sedan a combi střední třídy mají pro Mercedes víceméně charakteristický pohon zadních kol a k dispozici jsou i verze s pohonem všech kol. Specialitou druhé generace „Céčka“ je i verze SportCoupé s dvojicí dveří, splývavou zádí a celkově kratší karoserií. Po vzhledové stránce se C-Klasse jasně řadí do rodiny Mercedesů, na její design později navázala nová generace řady E. Céčku se podařilo vyvarovat drobných potíží s kvalitou, se kterými se o něco později potýkala právě E-Klasse. Základní stupně výbavy ovšem mají trochu obyčejnější interiér. Předností třídy C je krom elegantního a nadčasového designu především vysoký jízdní komfort, nejvyšší z prémiových konkurentů. Vysoká je také úroveň bezpečnosti.

Podobně jako pro konkurenční modely je i pro Mercedes-Benz C charakteristická široká nabídka pohonných jednotek. Pro benzinové motorizace z prvních let výroby platí, že je jejich spotřeba vyšší, než je na danou třídu obvyklé. Pro šestiválce to víceméně platí skrz celou dobu života modelu. Základem motorizací bývala atmosférická osmnáctistovka v modelu C160, provedení C180 už mělo benzinový dvoulitr. Zajímavé jsou přeplňované verze těchto pohonných jednotek (v C200 Kompressor se vystřídali dvoulitr i osmnáctistovka). Přeplňované čtyřválce mají slušný výkon (v modelu C230 Kompressor má motor 1,8 litru 141 kW) a jejich spotřeba se drží na vcelku příznivé úrovni. Šestiválce tu měly objem 2,5 (C230) až 3,2 litru a výkon od 150 do 260 kW, nejsilnější verze byla vyhrazena provedení C32 AMG s kompresorovým šestiválcem. Ještě silnější je pak osmiválcové C55 AMG, které přišlo po faceliftu, a má 270 kW. Turbodiesely zastupuje především motor 2,2 litru CDI s výkony od 75 do 110 kW, který je pro pohon Céčka takřka ideální. Pro řidiče s vyššími nároky na dynamiku i kultivovanost projevu je vhodnější řadový pětiválec 2,7 litru s výkonem 125 kW. Vyšší výkon, ale také spotřebu pak přináší třílitrové šestiválce v provedeních C320 CDI (165 a 170 kW) a v raritním C30 CDI AMG (170 kW). Praktickou volbou je provedení se stálým pohonem všech kol, který je u Mercedesu označován jako 4MATIC. Spotřeba je pak zhruba o 1,5 litru vyšší, ale za celoroční použitelnost auta to většině majitelů stojí.

Výbava

Mercedes C druhé generace odstartoval v prémiové střední třídě menší změnu z hlediska výbavy. Ta tam jsou totiž zcela chudá provedení, u kterých bylo potřeba připlácet téměř za cokoli. Navíc se Céčko většinou prodávalo v lepších provedeních a jeho výbava bývá třeba oproti stejně starým vozům Audi o poznání lepší. Ovšem opět platí, že rozsah výbavy je vhodné při koupi ojetiny ověřit.

Design

Svým vzhledem se Mercedes C řadí ke konzervativněji laděným vozům střední třídy, příslušnost k značce je tu přitom zcela očividná a žádoucí. Céčko je elegantní a jeho vzhled stárne možná o trochu pomaleji než o něco mladší a designově příbuzná řada E. Kdo by ovšem u menšího Mercedesu očekával mladistvý a dynamický vzhled, musí hledat až novější provedení třídy C.

Spotřeba

Původní zážehové motory třídy C jsou spíše žíznivější a pro šestiválce to platí celkově – vlastně včetně těch turbodieselových. Kompresorové čtyřválce ovšem dovedou jezdit i docela úsporně. Z hlediska spotřeby jsou ovšem nejvýhodnější čtyř- a pětiválcové motory CDI. Základní provedení 2,2 litru sice možná mírně zaostává za jednotkami Volkswagenu, ale i tak nabízí nadstandardně úsporný provoz. Pětiválec 2,7 litru kombinuje úsporný provoz se solidním výkonem a vyšší kultivovaností.

Jízdní vlastnosti

Céčko je z německé prémiové trojice střední třídy nejkomfortnějším kouskem. Jeho jízdní vlastnosti jsou přitom stále velmi jisté a v některých provedeních i dostatečně sportovní, za což vůz vděčí své klasické koncepci. S BMW 3 se sice v agilnosti projevu měřit nemůže, podobně ani čtyřkolka 4MATIC nemá takovou porci jistoty jako A4 Quattro.

Bezpečnost

Céčkový Mercedes druhé generace získal v nárazových testech Euro NCAP plný počet pěti hvězd, za což vděčí své robustní konstrukci a celkově velmi dobré úrovni bezpečnostní výbavy. U ojetých vozů hovoří ve prospěch bezpečí i většinou umírněnější jízdní styl předchozích majitelů, což znamená menší opotřebení vozu.

Praktičnost

Až donedávna nebyla prémiová německá trojka střední třídy z hlediska prostornosti žádným etalonem. Naopak, místa je tu spíše průměrně a platí to i pro Mercedes C druhé generace. Zavazadlový prostor sedanu má objem 455 litrů, combi disponuje slušnějšími 470 litry, avšak třeba po složení sedadel nenabízí takovou přepravní kapacitu jako řada jiných vozů v dané třídě. Zkrácená verze SportCoupé pojme 310 litrů nákladu.

Komfort

Jestliže je BMW trojkové řady synonymem pro špičkové jízdní vlastnosti, Mercedes C platí za podobný etalon v oblasti jízdního komfortu. Ten zvyšuje i velmi dobré zpracování interiéru vozu, byť je lepší volit lépe vybavené verze. U těch základních není provedení plastů úplně ideální. Posádka má sice k dispozici průměrné množství místa, menší volnost ovšem vynahrazují komfortní sedadla.

Provozní náklady

Solidní spolehlivost a úsporné motory znamenají, že náklady na provoz Mercedesu C nemusejí vyskočit do nepřijatelných výšin. Navíc, základní servis není u Céčka tak drahý, jak by se dalo od prémiové značky očekávat. Ovšem nutné je počítat s vyšší cenou některých náhradních dílů, z nichž zdaleka ne všechny jsou snadno dostupné v levnější druhovýrobě.

Názor odborníka

Céčko nabídne nejen prestižní hvězdu na kapotě, ale také komfortní svezení a odolné dieselové motory s nízkou spotřebou. Klasické uspořádání s pohonem zadních kol předznamenává solidní jízdní vlastnosti, nicméně ani přes veškerou snahu kvalit trojkového BMW nedosahuje.

Vozy z počátku výroby lze dnes pořídit za velmi lákavé ceny. Céčkem se tak na plochách autobazarů nezřídka nechají zlákat i zájemci původně uvažující o podobně staré Octavii. Propad cen však má svůj důvod – kvalita Mercedesů šla v druhé polovině devadesátých let prudce dolů a o náchylnosti prvních ročníků Céčka ke korozi dnes už ví asi každý. Vyplatí se proto sáhnout hlouběji do úspor a zaměřit se na vozy po faceliftu (2004), u nichž došlo v tomto ohledu k výraznému zlepšení. V rámci modernizace se také zlepšila kvalita i vzhled interiéru a palubní desky, navíc díky čirým předním světlometům tyto exempláře dnes nepůsobí tolik zastarale.
 
Nejžádanější motorizací je 220 CDI, obzvláště ve spojení s automatem se jedná o velmi atraktivní zboží, jehož pobyt na ploše bazaru se počítá spíše na hodiny než na dny. A kupodivu je vcelku lhostejné, kolik má daný vůz najeto. Slabší verze 200 CDI je kupujícími často podceňována, přitom svou dynamikou v běžném provozu většině řidičů vyhoví. Pětiválec 270 CDI získal takřka kultovní status i v těžší třídě E, není proto divu, že s Céčkem slušně hýbe. Sehnat zachovalou ojetinu s tímto motorem je však vcelku problém, mnoho z nich má dnes za sebou stovky tisíc najetých kilometrů. Vrcholný šestiválec 320 CDI se na českém trhu ojetin téměř nevyskytuje.
Ze zážehových agregátů dávají smysl především kompresorem přeplňované čtyřválce. Ty sice v průměru spotřebují okolo 10 litrů, ale majiteli se odvděčí pružností a spolehlivostí. Šestiválce jsou sice po stránce spolehlivosti také bezproblémové, ale žerou ještě mnohem víc a přitom buhvíjak nejedou.
Céčka vybavená automatem jsou velmi žádaná, a to i přes vyšší riziko následných investic do případných oprav převodovky. Manuály zkrátka Mercedesu nikdy moc nešly a vášniví řidiči budou z nepřesného řazení a gumového chodu řadicí páky nejspíš značně rozčarováni.
 
Při prohlídce vyhlédnutého dieselového vozu je potřeba věnovat pozornost zejména žhavicím svíčkám a vstřikovačům. Kontrolka žhavení musí zhasnout hned po nastartování a obhlídka vozu by měla bezpodmínečně zahrnovat i sejmutí plastového krytu motoru. Pokud jsou vstřikovače utopeny pod vrstvou připečené nafty, dejte od vozu ruce pryč. Jinak však lze v dnešní době vůz servisovat v relativně únosných finančních mezích, a to díky dílům z druhovýroby a řadě nezávislých opravců.
 
Mnoho vozů nabízených na českém trhu pochází z dovozu, kupující by se proto měl mít na pozoru před vozy s podezřele nízkým udávaným nájezdem a bez doložené servisní historie. Za zřídka se vyskytující vozy s českým původem a transparentní historií si kupující pochopitelně musejí připlatit.

Mercedes-Benz C

Další vozy


Dne 28. 9. budou všechny naše pobočky otevřeny jako kterýkoliv jiný den. 

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací