OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mazda RX-8 (2003–2012)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní design, Točivý a dynamický motor, Solidní nabídka místa v interiéru, Výborné jízdní vlastnosti, Zajímavé ceny

O vozidle

Mazda RX-8 je už na první pohled hodně neotřelým vozem, z hlediska použité techniky pak jde o opravdový unikát. RX-8 byla totiž ve své době jediným vozem s neobvyklým Wankelovým motorem, tedy motorem s rotačními písty. Japonská Mazda je na tento nezvyklý druh pohonné jednotky specialistou, motor založený na stejném principu předtím používaly generace ještě sportovnějšího kupé RX-7. Po ukončení výroby RX-7 to byla právě RX-8, která převzala žezlo jediného sériově vyráběného vozu s wankelem. Rotační motor má několik výhod a také řadu nedostatků, a proto se dá ojetá Mazda RX-8 sehnat za velmi zajímavé částky. Motor založený na Wankelově principu je sám o sobě velmi lehký a konstrukčně jednoduchý. Velmi ochotně se vytáčí do vysokých otáček, ostatně v RX-8 není problém se silnější variantou dosahovat maximální hranice 9200 otáček. Fascinující přitom není jenom to, jak vysoko leží otáčkové maximum, ale i to, jak rychle je motor schopen se na něj dostat. Je to dáno jeho lehkou konstrukcí s rotujícím pístem – rotorem. Dynamika motoru i jedinečný zvukový projev jsou jednoznačnými klady RX-8. Ovšem specifický motor se také vyznačuje relativně vysokou spotřebou paliva a oleje. U oleje přitom nejde o vadu, stírací lišty, které oddělují jednotlivé spalovací prostory v epitrochoidním spalovacím prostoru válce, je totiž nutné mazat. RX-8 tak zkonzumuje asi litr oleje na 4000 kilometrů. Tím ovšem nevýhody nekončí. 
 
Životnost motoru hodně záleží na konkrétním zacházení. Častým vytáčením studeného motoru a jeho případným nedochlazováním po ostré jízdě (je dobré nechat motor vychladnout při klidnějším tempu) se totiž více opotřebovávají právě těsnicí lišty. Ty je každopádně potřeba nechat po maximálně 150 000 kilometrech vyměnit, a motor takto přetěsnit. Operace to je vzhledem k jednoduchosti konstrukce motoru relativně nenáročná, ovšem i tak ji umí provést málokterý servis a nejde o úplně levnou operaci. Kdo se ovšem bude k motoru chovat ohleduplně, může si s RX-8 užívat opravdu naplno. Na jednoduchém motoru se vlastně nemá co jiného krom lišt pokazit, dokonce jej nelze ani zadřít (rotor je ocelový a má nižší teplotní roztažnost než hliníkový blok). Celkově je RX-8 také velmi spolehlivé a dobře zpracované auto. Vynikající jsou jeho jízdní vlastnosti, které více než odpovídají atraktivnímu zevnějšku auta. V designu se mimochodem často objevuje tvar trojúhelníku s vypouklými stranami, což je typický tvar pístu použitého motoru. RX-8 je také nečekaně praktická, nabídne totiž svezení čtyřem pasažérům, sedadla vzadu dokonce nejsou ani příliš stísněná. Nastupování usnadňují dveře s otevíráním proti směru jízdy a absence středového sloupku – další unikátní speciality RX-8. 
 
RX-8 se prodávala se dvěma verzemi dvourotorového motoru o objemu 1,3 litru. Slabší provedení má výkon 141 kW, vyšší točivý moment než silnější provedení a pětistupňovou převodovku s delšími převody. Silnější provedení má výkon 170 kW, šestistupňovou, krátce zpřevodovanou převodovku a větší ochotu se vytáčet (také mírně nižší točivý moment). Pro každodenní jezdění je vhodnější slabší, uživatelsky přívětivější verze, jenže i u ní je spotřeba relativně vysoká. Silnější provedení nabídne opravdu silné jízdní zážitky. 

Výbava

Mazda RX-8 je bohatě vybavený automobil, který měl v době prodeje v podstatě maximální výbavu. V té sice nejsou nejrůznější moderní bezpečnostní prvky, ty by ovšem u sportovního vozu majitele spíše provokovaly. Důležité je tedy efektní provedení interiéru, klimatizace a další obvyklý komfort. 

Design

Mazda RX-8 je už po vizuální stránce jedinečný automobil, který vzbudí na ulici náležitou pozornost. Atraktivní design pokračuje i v interiéru, kde najdeme čtveřici anatomických sedadel. Nezvyklé řešení karoserie v podstatě čtyřdveřového kupé je dalším typickým znakem této atraktivní Mazdy. 

Spotřeba

Wankelův motor je velmi netypický a z objemu pouze 1,3 litru dává ohromující výkon. V případě RX-8 je to až 170 kW, a to bez přeplňování. Výkonům ovšem spotřeba více než odpovídá, především v městském provozu je vysoká a samozřejmě také stoupá při sportovní jízdě. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti kupé RX-8 jsou špičkové. Nízké auto s nízko položeným těžištěm a lehkým motorem vpředu má perfektní vyvážení, pohon zadních kol znamená zábavné chování. Díky skvěle nastavenému podvozku je přitom chování auta skvěle čitelné i pro začátečníky, teprve v rukou zkušeného řidiče ovšem ukáže, co opravdu umí. 

Bezpečnost

Nárazové testy Euro NCAP Mazda RX-8 nikdy neabsolvovala, lze ovšem předpokládat, že vzhledem k bohaté bezpečnostní výbavě a tuhé konstrukci karoserie bude úroveň ochrany posádky na solidní výši. 

Praktičnost

Na v podstatě ryze sportovní automobil, který konkuruje třeba Nissanu 350Z, je RX-8 až překvapivě praktická. Nabízí totiž pohodlí pro čtyři pasažéry, vcelku solidní zavazadlový prostor o objemu 290 litrů i dobrou výbavu.  

Komfort

Ačkoli je RX-8 ryzí sporťák s tuhým podvozkem, podařilo se Mazdě dosáhnout i solidního komfortu odpružení. Navíc celé auto působí překvapivě komfortně tím, jak obejme posádku a jak ji dovede hýčkat dobrou výbavou. 

Provozní náklady

Mazda RX-8 je spolehlivý automobil bez výraznějších potíží, alfou a omegou provozních nákladů tu je ovšem motor. Jeho spotřeba paliva je vysoká, navíc si ještě řekne o porci oleje. Motor také vyžaduje po maximálně 150 000 kilometrech relativně nákladnou repasi těsnicích lišt. Na druhou stranu při koupi ojeté RX-8 nejspíš oproti konkurenci dost ušetříte, takže na provozní výdaje by vám mohly finance zbýt. 



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací