OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mazda 5 (2010–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Spolehlivost , Velký a variabilní vnitřní prostor , Dobré jízdní vlastnosti , Úsporný turbodiesel

O vozidle

Od roku 2010 vyrábí japonská Mazda druhou generaci kompaktního MPV označovaného jako Mazda 5. V podstatě jde spíše o větší vizuální a technický facelift Pětky první generace, technický základ vozu totiž zůstal v podstatě nezměněn, což se projevuje například v interiéru – ten má sice nový design a používá hodnotnější materiály, variabilita a prostornost ovšem zůstaly na stejné úrovni jako u předchozího provedení. To ovšem není kritika, spíše konstatování, Pětka i tak patří mezi premianty své třídy. Pro zájemce o kompaktní MPV je to ovšem signál, že předchozí provedení lze pořídit levněji a z užitného hlediska přitom získají stejný vůz. Ovšem nová Pětka je přece jenom modernějším vozem s úspornějšími motory a některými novými možnostmi výbavy. Vnější kabát vozu dostal trochu komplikovanější linky, které se nejvíce změnily na zádi vozu. Tady namísto vysokých vertikálních světel nastoupila nová horizontální, hodně zasahující do boků. Moc povedené toto řešení není, při pohledu zezadu Pětka není příliš elegantní.
 
Podobně jako první verzi lze Pětku získat v provedení s pěti nebo sedmi místy. Třetí řada sedadel je ovšem spíše nouzová, na ostatních místech si však cestující užijí bohatou nabídku místa a pohodlná sedadla. Ideální je ovšem cestování ve čtyřech. V případě, že je vůz využíván v sedmimístné konfiguraci, je zavazadlový prostor opravdu malý – objem 158 litrů je jen symbolický. Sedadla jdou ovšem složit do podlahy tak, že zavazadlový prostor pojme slušných 426 litrů nákladu. Pětimístná verze je na tom ovšem lépe, standardní objem je velmi dobrých 538 litrů. Sedadla ve druhé řadě jsou posuvná a navíc nabízejí velmi praktický úložný prostor v sedáku. Další výhodou jsou praktické posuvné zadní dveře.
 
I u druhé Pětky zůstalo zachováno řidičsky příjemné jízdní chování. Stále tu je přímé řízení s vysokou přesností a dobrou zpětnou vazbou. Nadále platí, že má auto velmi dobré jízdní vlastnosti, a ačkoli Pětka není určena ke sportování, řidiče alespoň trochu vtáhne do hry, což nebývá v kategorii MPV obvyklé. Změnou prošla sestava pohonných jednotek. Ty jsou ovšem celkově spíše slabinou auta. Vznětový motor zůstal v nabídce jediný – nová šestnáctistovka s výkonem 85 kW má sice sympatický jízdní projev, ovšem její dynamika zaostává za tím, co slibují exteriér i jízdní vlastnosti vozu. Navíc má tento motor převodovku s trochu gumovějším řazením. Je však velmi úsporný. Benzinová nabídka je velmi podobná původnímu modelu. Osmnáctistovka má nadále výkon 85 kW, dvoulitr posílil na 110 kW. Ovšem ani tento motor nenabídne příliš oslnivou dynamiku, znát je tu vliv ekologických norem na jeho elán. Trochu se umravnila jeho spotřeba, ovšem za úsporný jej prohlásit nelze. 

Výbava

Výbava Pětky druhé generace zůstala prakticky na shodné úrovni jako u předchozího vozu, a je tedy už od základních provedení vcelku bohatá. Dobrá je bezpečnostní výbava a ani běžné komfortní prvky jako klimatizace nebo elektrické ovládání oken a vyhřívaných zrcátek nescházejí. Vyšší výbavy přinášejí tempomat a automatickou klimatizaci i některé další vymoženosti. 

Design

Druhá generace Mazdy 5 je paradoxně méně elegantní než ta první. Designéři totiž původnímu vozu jen přidali některé komplikovanější linky a velkou masku chladiče. Vypadá sice dynamicky, ale uhlazený projev první generace se přece jenom k charakteru vozu hodí více. 

Spotřeba

Ani jeden z motorů pod kapotou Mazdy 5 nepřináší oslnivou dynamiku, ovšem turbodiesel s objemem 1,6 litru přináší alespoň příznivou spotřebu paliva. Benzinové agregáty svou spotřebu proti předchozímu provedení mírní, ovšem konkurence umí vyrábět i úspornější benzinová MPV. 

Jízdní vlastnosti

Od první generace přebírá Mazda 5 druhého provedení velmi dobré jízdní vlastnosti. Technika je stejná, a tak se řidiči mohou těšit na přímé řízení s rychlými reakcemi a dobrou zpětnou vazbou i podvozek, který je dobře čitelný a auto výborně podrží v zatáčkách. 

Bezpečnost

Druhé provedení Mazdy 5 nárazovými testy Euro NCAP neprošlo, ovšem vzhledem k tomu, že technicky jde o facelift předchozího vozu, budou praktické výsledky velmi podobné. U nového modelu samozřejmě došlo k dílčím vylepšením, takže by si jistě zachoval pětihvězdičkové hodnocení i podle nových, přísnějších pravidel. Bezpečnostní výbava je velmi solidní. 

Praktičnost

Druhá Pětka neztratila nic z praktičnosti předchozího provedení. Auto je k dispozici v pěti- nebo sedmimístném uspořádání s velmi vysokou úrovní variability. Třetí řada sedadel ovšem trochu zmenšuje celkovou kapacitu zavazadlového prostoru, pětimístná provedení mají tedy pro zavazadla více místa. Zadní řada se dá posouvat a její sedáky obsahují praktický úložný prostor. 

Komfort

Jízdní komfort Mazdy Pět druhé generace opět odpovídá předchozímu vozu. Chválíme prostorný interiér s pohodlnými sedadly a kvalitním celkovým zpracováním. Co se samotného filtrování nerovností týče, je dobré, ovšem vůz se nechová plavně. Kvůli tužšímu podvozku spíše umně přes nerovnosti poskakuje, někteří soupeři dovedou neduhy vozovek žehlit lépe. 

Provozní náklady

Jeden úsporný turbodiesel bohužel nestačí k tomu, aby stlačil provozní náklady opravdu nízko. A ani spolehlivost vozu není zárukou úplně levného provozu. Pětka má totiž dražší náhradní díly i oficiální servis, takže je lepší počítat s mírně vyššími výdaji. 



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací