OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mazda 3 (2009–2013)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Spolehlivost, Dynamický design, Výborné jízdní vlastnosti, Dobré odhlučnění, Výborné řízení a řazení

O vozidle

Druhá generace Mazdy 3 převzala od té první její přednosti v podobě špičkových jízdních vlastností a skvělé ovladatelnosti vozu, přidala k tomu dynamický design a výsledkem je opravdu zábavný vůz nižší střední třídy. Opět tu však jsou i nevýhody. Především v nadprůměrně velké karoserii je spíše jen průměrně místa, trochu také poklesla celková kvalita zpracování interiéru. Na druhou stranu určité úspory by se neměly projevit na spolehlivosti, Mazda 3 je tak i ve druhé generaci solidním vozem své kategorie. Jen s možná až trochu příliš rošťáckým výrazem. Dynamickému designu auta totiž vévodí výrazná, jakoby rozesmátá maska chladiče. Toto řešení nemusí být po chuti zdaleka každému. Jisté však je, že oproti předchozí generaci je po vzhledové stránce Trojka atraktivnější, opět platí, že dynamičtějším dojmem působí sedan s vyváženějšími proporcemi. Ano, ani u karosářských variant se vlastně nic nezměnilo, trojková Mazda je stále k mání jenom ve verzích pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan. 
 
Jak jsme zmiňovali, jednou z největších předností Trojky jsou její jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Auto skvěle drží stopu, je stabilní a ochotně mění směr jízdy. Navíc se skvěle řídí, precizně naladěné řízení poskytuje řidiči dobrou zpětnou vazbu a je přesné, s řadicí pákou převodovek je také doslova radost pracovat. Trojka je tedy skvělou volbou pro ty, kdo mají rádi vůz pod kontrolou a chtějí se svézt dynamicky a přitom bezpečně.
 
Nabídka pohonných jednotek zůstala v podstatě obdobná jako v předchozí generaci. Základem je ovšem už jen silnější šestnáctistovka se 77 kW, takže odpadá nutnost vyhýbat se vyloženě slabému modelu. Dvoulitr MZR má výkon 110 kW a solidní dynamiku, je však trochu žíznivější. Lepším řešením je dvoulitr DISI s přímým vstřikem a výkonem 111 kW, který je doplněný stop-start systémem. Tento motor je živější a má i překvapivě umírněnou spotřebu, byť ani stop-start systém ji nedovede v městském provozu zcela ukočírovat. Nejvýkonnější provedení MPS s motorem 2,3 o výkonu 191 kW je na palivo hodně náročné, ohromí však dynamikou. Tentokrát už neplatí, že by podvozek motoru nestačil. Mezi soupeři však najdeme i dravější hatchbacky. Turbodiesely zastupují motory 1,6 MZ-CD s výkonem 80 kW a 2,2 MZR-CD se 110 a 136 kW. Vzhledem k tomu, že Trojka je celkově vzácnější ojetinou, hůře se shánějí i turbodiesely, které vzhledem k vyšší ceně zákazníci volili méně často než benzinová provedení. 

 

Výbava

Mazda 3 může být opět velmi dobře vybavený vůz, otázkou ovšem je, na jaká konkrétní provedení na trhu ojetých aut narazíte. Klimatizace se totiž sice přesunula v základu do druhého stupně výbavy, ovšem Mazda 3 se často prodávala v různých zvýhodněných nabídkách s akčními pakety výbavy nebo výhodnou cenou toho kterého provedení. 

Design

Druhá generace Mazdy 3 přinesla výrazně dynamičtější design než ta první. Vzezření tak více odpovídá schopnostem podvozku auta, na druhou stranu výrazná, rozesmátá maska chladiče nemusí oslovit zdaleka každého. Mazdě 3 velmi sluší i provedení sedan. 

Spotřeba

Skladba motorů pod kapotou druhé generace Mazdy 3 zůstala velmi podobná té z první generace, vypuštěn byl jen základní motor 1,4 litru. Základní provedení se šestnáctistovkou dovede být solidně úsporné, špatně na tom není ani moderní dvoulitr DISI, avšak jeho předchozí verze bez přímého vstřikování je žíznivější. Vyloženě vysokou spotřebu má sportovní verze MPS. Turbodiesely se drží zkrátka, byť najdeme i úspornější soupeře. Obtížnější je ovšem hledání dieselových variant na trhu ojetých vozů. 

Jízdní vlastnosti

Od své předchůdkyně zdědila Mazda 3 druhé generace špičkové jízdní vlastnosti, ke kterým se tu přidává ještě přesné řízení s alespoň rozumnou zpětnou vazbou a také špičkové převodovky. Jízda s Mazdou 3 je tak zábavná a přitom bezpečná a velmi jistá. 

Bezpečnost

V nárazových testech Euro NCAP získala Mazda 3 druhé generace plný počet pěti hvězdiček. Aby také ne, na svou kategorii relativně velký vůz není příliš prostorný a je to dáno právě masivní konstrukcí karoserie, která má posádku co nejlépe ochránit. Na velmi dobré úrovni je i bezpečnostní výbava, ve vyšších verzích lze mít i řadu pokročilých asistentů. 

Praktičnost

Jak již zaznělo, Mazda 3 druhé generace není zrovna z nejprostornějších vozů své třídy, a to i přesto, že patří k těm větším. Cestující se tu nebudou vyloženě tísnit, mnozí soupeři však dovedou nabídnout více místa, a to především nad hlavami cestujících. Zavazadlový prostor 340 litrů u hatchbacku a 430 u sedanu také neohromí. 

Komfort

Podvozek má Mazda 3 tužší, přesto však zvládá tlumit nerovnosti na vozovkách překvapivě dobře. Vysokou úroveň komfortu z francouzských vozů ovšem očekávat nelze, Trojka je jednoduše sportovnějším zástupcem své třídy a nestydí se za to. Nepotěší také jen průměrná nabídka vnitřního prostoru. 

Provozní náklady

I Mazda 3 druhé generace je velmi spolehlivý automobil s dobrou pověstí. Provozní náklady ovšem mohou být o trochu vyšší než u rozpočtově nejúspornějších vozů třídy. Je to dáno tím, že Trojka není ani rekordmanem ve spotřebě paliva ani v ceně servisních úkonů a náhradních dílů. 

Mazda 3



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací