OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Kia Soul (2009–2013)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní a svébytný design , Příjemné motory , Prostorný interiér, Dobré jízdní vlastnosti

O vozidle

Kia Soul patří k hodně neobvyklým osobním automobilům, které za málo peněz udělají hodně parády. Nezvyklá stylovka korejské značky se těžko řadí do některé z konkrétních automobilových kategorií. V pravém slova smyslu jde o stylový crossover, někde na půl cesty od hatchbacků k SUV, výsledek je ovšem opravdu neotřelý. I po letech od uvedení první generace vzbuzuje vzhled Soulu velkou pozornost. Důkazem kvality tvarového provedení auta je i fakt, že nová generace uváděná na trh v roce 2013 toho na základních tvarech moc nezměnila, výraznější obměnou prošla technika a auto více dospělo. První generaci však není nutné zavrhovat, stále je to velmi kvalitní a neotřelý vůz, který nabídne vrchovaté množství stylu za atraktivní cenu. A navíc k tomu přidává i celou řadu dalších kladů.
 
Tak třeba interiér Soulu je na vůz segmentu B, kam první generace určitě spadá, opravdu prostorný. Jeho provedení sice za estetickou originalitou zevnějšku auta trochu zaostává, ale i tady se budete cítit dobře. Zpracování je kvalitní, solidní jsou i použité materiály. Povedla se i pozice za volantem, a byť se v Soulu sedí výš a vzpřímeněji, polohu za povedeným volantem hledají řidiči snadno a auto se jim bude řídit příjemně. Chválíme výhled z vozu směrem vpřed i do stran, dozadu je to horší. K dobré prostornosti (avšak spíše pro čtyři cestující) se přidává i solidní zavazadlový prostor o objemu 340 litrů.
 
Dobré jsou také jízdní vlastnosti korejského stylového auta. Jsou však vykoupeny relativně tuhým odpružením, takže jízdní komfort obzvláště u modelů s většími koly, která vozu mimořádně sluší, není kdovíjaký. Filtrace nerovností nepatří k silným stránkám podvozku. Zato náklony v zatáčkách jsou malé a podvozek se nenechá jen tak něčím rozhodit, auto působí velmi jistým dojmem. Řízení by mohlo být komunikativnější i přímější, ale vzhledem k zaměření vozu se i tady podařil dobrý kompromis.
 
O pohon Kia Soul první generace se může postarat jedna z dvojice šestnáctistovek. Základní volbou byl benzinový agregát 1,6 CVVT s výkonem 93 kW. Motor je kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou, což je v dnešní době možná trochu zastaralejší řešení. Možná i kvůli tomu je dynamika spíše průměrná (stovku má Soul za 11 sekund) a posádka se také může dočkat vyšší hlučnosti. Jakkoli je agregát vyspělý a kultivovaný, ve vyšších otáčkách je v interiéru prostě slyšet. Turbodiesel 1,6 CRDi má výkon 104 kW, a především vyšší točivý moment. Sprint na stovku mu trvá 11,3 sekundy a pochopitelně je podstatně úspornější než benzinový agregát. I tento motor má pětistupňový manuál a zvuk vznětového motoru proniká do interiéru více než u jiných vozů. Výjimečně se u dieselu můžete setkat i se čtyřstupňovým automatem. 

Výbava

Výbava Kia Soul je vcelku solidní, rozhodně lepší než u běžných modelů segmentu B. Bohatá je bezpečnostní výbava se šesti airbagy, na druhou stranu, klimatizace je součástí standardní výbavy až od druhého stupně. Auta s dobrou výbavou však nejsou ničím neobvyklým. 

Design

Design je rozhodně tou nejzajímavější stránkou Kia Soul, a to i přes celkové kvality zbytku vozu. Originální tvary městského crossoveru budí i po letech pozornost, a to zaslouženě. Důkazem vyspělosti tvarů je fakt, že nová generace uvedená v roce 2013 v podstatě na tvarech auta nic nezměnila, na první pohled jsou změny kosmetické. 

Spotřeba

Dvě šestnáctistovky, jedna benzinová, druhá naftová. Motorová paleta Soulu je jednoduchá, spotřeba paliva v podstatě docela standardní. Je nutné si uvědomit, že vysoká stavba karoserie s poměrně málo skloněným čelním oknem není aerodynamicky příliš výhodná, což se projevuje na spotřebě především mimo město. V něm zase spotřebu zvyšují větší pneumatiky i na danou kategorii vyšší hmotnost. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Soulu jsou velmi solidní. Náklony v zatáčkách jsou malé a podvozek se nenechá jen tak něčím rozhodit, auto působí velmi jistým dojmem. Řízení by mohlo být komunikativnější i přímější, ale vzhledem k zaměření vozu se i tady podařil dobrý kompromis. 

Bezpečnost

V nárazových testech Euro NCAP si Kia Soul v roce 2009 připsala maximální hodnocení pěti hvězdiček už podle modernějších metodik platných pro tento rok. Soul těží především z dobré bezpečnostní výbavy a robustní konstrukce, kterou dává auto na první pohled najevo. 

Praktičnost

Kia Soul dovede překvapit i solidní praktičností. Zvýšená stavba karoserie přináší dostatek místa pro posádku, s místem nad hlavou tu nebudou mít dlouháni problémy ani na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má také solidní objem 340 litrů. 

Komfort

Jízdní komfort není příliš silnou stránkou Kia Soul. Může za to celkově tužší odpružení, jehož charakteristiku ještě umocňují velká kola, která však autu hodně sluší. Rovněž se motory vyznačují mírně vyšší hlučností. Interiér jako takový však posádce nabízí dobrou úroveň komfortu. 

Provozní náklady

Ačkoli vypadá Kia Soul hodně neobvykle, její technika je zcela standardní sériová, takže provozní náklady jsou vcelku běžné. Možná kvůli vyšší spotřebě, případně dražším opravám při poškozeních karoserie mohou být náklady mírně vyšší než u jiných vozů segmentu B, avšak rozhodně Soul rodinný rozpočet nezruinuje. Vůz patří ke vcelku spolehlivým modelům. 

Kia Soul

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací