OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Ford Ka (1996–2008)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Originální, odvážný vzhled, Jednoduchá technika , Dobré jízdní vlastnosti, Spolehlivé motory

O vozidle

V roce 1996 způsobil Ford Ka při svém představení veliký poprask. Malé auto s tak odvážným designem si doposud nikdo ukázat nedovolil. Ka budilo vášně a vcelku trefně tento vůz vystihuje tvrzení, že je tak ošklivý, až je krásný. Káčko bylo jednoduše průkopník, malé stylové auto v době, kdy se vlastně kategorie malých stylovek ještě ani zdaleka nerodila. Předběhlo výrazně svou dobu, což jasně ukáže pohled na karoserii dnes. Její tvary jsou totiž stále velmi zajímavé a moderní, z dnešního pohledu estetiku ruší snad jen výrazné nelakované nárazníky, které jsou u většiny vozů standardem. Lze ovšem narazit i na provedení s nárazníky v barvě karoserie, takové Káčko by se nemuselo stydět postavit se vedle nejnovějších stylových minivozů. Oproti nim je Ka k sehnání doslova za hubičku. Dlouhý život modelu znamená, že je na výběr vcelku široké spektrum aut od opravdu velmi levných z prvních ročníků až po, řekněme, dostupná auta z posledních roků výroby s podstatně lepší výbavou i modernější technikou. Ka existuje téměř výhradně jako třídveřový minivůz, velmi vzácnou výjimkou je roadster StreetKa, který u nás budete shánět jen obtížně. 
 
Tvar karoserie vozu jasně napovídá, že uvnitř nebude místa na rozdávání. Cestující vpředu jsou v pohodě, ovšem vzadu je místa opravdu málo a zavazadlový prostor 185 litrů také nepřekvapí. Ka je jednoduše městský minivůz spíše pro dva pasažéry a jejich drobnosti nebo víkendový nákup. Co se provedení interiéru týče, to se shoduje s výrazným exteriérem. Materiály jsou ovšem hodně obyčejné a kvalita zpracování spíše lehce podprůměrná. Díky kolům v každém rohu karoserie a lehké konstrukci se může Ford Ka pochlubit velmi dobrými jízdními vlastnostmi a špičkovou ovladatelností. U sportovních verzí je podvozek vyladěn na ještě lepší výkon a malé Ka překvapuje hravostí. Naopak jízdní komfort trochu trpí, odpružení je celkově tužší.
 
Co se motorů týče, páteř nabídky tvoří agregát s objemem 1,3 litru. Ten je k sehnání v provedeních s výkonem 37, 44 nebo velmi solidních 51 kW. Zdaleka nejčastěji však narazíte na prostřední provedení, které pro pohon lehkého Káčka dostačuje. Kdo si chce užít dynamiku a zábavu za volantem, musí hledat sportovní provedení SportKa, které je stejně jako roadster StreetKa vybaveno šestnáctistovkou o výkonu 70 kW. Tento motor dovede s Káčkem opravdu dobře cvičit. 

Výbava

Výbava Fordu Ka je spíše základní, bylo nutné připlácet i za airbag spolujezdce. Sehnat vůz vybavený klimatizací a některými dalšími komfortními doplňky ovšem není nijak problematické, lépe vybavená auta mladších ročníků mohou dokonce mít i boční airbagy. 

Design

Design je dodnes tím hlavním, čím Ford Ka své potenciální majitele zaujme. Hodnotit, zda je krásný, či nikoli, je velmi složité, avšak zdá se, že avantgardní tvary Káčka jako by dnes nacházely více pochopení. Jisté je, že Ford Ka založil kategorii malých stylových vozů dávno předtím, než se tu objevila taková auta jako Fiat 500, na jehož základě paradoxně stojí méně odvážná druhá generace Ka. 

Spotřeba

O pohon Káčka se starají především motory s objemem 1,3 litru, které dovedou být v konzumaci paliva střídmé, avšak ne úplně nejúspornější. Přece jenom se tady už trochu projevuje jejich vyšší konstrukční věk, a tedy původ v dobách, kdy se na spotřebu tak úpěnlivě nedbalo. 

Jízdní vlastnosti

První Káčko se vyznačovalo koly umístěnými úplně v rozích karoserie, která je vlastně co nejvíce obepínala. Toto uspořádání dodává malému a lehkému Káčku překvapivě jisté a zábavné jízdní vlastnosti s dobrou ovladatelností. 

Bezpečnost

Očekávat od malého auta s datem vzniku v roce 1996 jakoukoli výraznější úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti příliš nelze. I ABS se u prvních modelů dodávalo za příplatek a standardně tu byl jen airbag řidiče. V nárazových testech Euro NCAP získal model v roce 2000 tříhvězdičkové skóre, které můžeme připsat alespoň docela tuhé konstrukci karoserie.  

Praktičnost

Ford Ka také rozhodně není praktický automobil – tedy alespoň ve smyslu prostornosti. Cestující na zadních sedadlech mají málo místa a nesnadno se sem nastupuje a zavazadlový prostor o objemu 185 litrů pojme jen menší nákupy. Ovšem na proplétání se džunglí velkoměsta je Káčko velmi praktické. 

Komfort

Káčko také nenabízí kdovíjaký jízdní komfort. Posádku sice nevytřese, ovšem odpružení je tužší a nerovnosti vozovky pasažéři zcela jasně pocítí. Ani kvalitativní provedení interiéru nebo výbava příliš komfort nezvýší. 

Provozní náklady

Konstrukčně jednoduché Ka se ve statistikách spolehlivosti velmi často pohybuje na chvostu, ovšem vůz většinou trápí méně komplikované problémy. Pohonným jednotkám se větší potíže vyhýbají, ostatní prvky lze opravovat velmi levně. 

Ford Ka



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací