OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Ford Galaxy (1995–2006)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Vnitřní prostornost, Variabilní interiér, Komfortní a jistý podvozek, Úsporné vznětové motory TDI

O vozidle

Ford Galaxy první generace je přímým sourozencem Volkswagenu Sharan a Seatu Alhambra. Ve výrobě vydrželo toto velké MPV docela dlouho, ovšem jeho 11 let hravě překonal právě Volkswagen, který se vyráběl až do roku 2010, a první Galaxy tak přežil o čtyři roky. Ojeté Fordy Galaxy jsou většinou levnější než podobně staré a opotřebované Sharany, což z Fordu dělá výhodnější koupi. Například vznětové pohonné jednotky Galaxy zcela přebírá od Volkswagenu, a tak je na ně opravdu spolehnutí a nadchnou nízkou spotřebou. Galaxy si ovšem zaslouží i pochválit. A to především za prostorný a variabilní interiér s vyjímatelnými sedadly. Ta jsou sice trochu tužší, ale poskytují cestujícím dobrou oporu. Z Galaxy je i velmi dobrý výhled a celková orientace okolo vozu je velmi dobrá.

Dlouhý modelový cyklus přežil Ford Galaxy s jedním výraznějším faceliftem v roce 2000. Ten změnil kulatou tvář na trochu ostřeji řezanou se světlomety připomínajícími tehdejší Focus. Modernizace přinesla především výrazné vylepšení materiálů v interiéru a auto od té doby uvnitř působí daleko lepším dojmem. Měnila se i paleta motorů, turbodiesely 1.9 TDI se vstřikováním pomocí rotačního čerpadla tu nahradily novější motory TDI-PD.

Z počátku Galaxy poháněly tři různé zážehové motory a dva turbodiesely. Základem je dvoulitr s 85 kW, za dobrou volbu lze považovat mechanicky odolný a trvanlivý čtyřválec 2,3 litru s výkonem 107 kW. Je ovšem nutné počítat s jeho mírně vyšší spotřebou. Nejvýkonnější motor VR6 se 128 kW není příliš vyhledávanou alternativou vzhledem k vyšší spotřebě i mechanickým vadám, kterými motor může trpět. Turbodiesely TDI zastupovaly verze o výkonu 66 a 81 kW, není nutné připomínat, že lepší volbou pro těžký vůz je silnější z jednotek. Po modernizaci posílil šestiválec VR6 na 150 kW a krom základního TDI se 66 kW byly dostupné i silnější verze s 85 a 96 kW. Později se dostala do nabídky i nejsilnější varianta s výkonem 110 kW. 

Výbava

Rozsah výbavy u Galaxy může být opravdu široký a platí, že i levnější verze na tom nejsou špatně. Pochopitelně více zajímavých prvků najdeme u novějších vozů, kde doznala pokrok především bezpečnostní výbava. U Fordu je známkou dobré výbavy označení Ghia.

Design

Ford Galaxy přišel v době svého vzniku na trh s karoserií jednoduchých, v rozích zaoblených tvarů. Toto provedení se ukázalo být jako vcelku nadčasové a s postupnými modernizacemi tak Galaxy přežil ve výrobě solidních 11 let. Vzhled auta je možná trochu moc usedlý, to ovšem u MPV vůbec nemusí vadit. Interiér, který se od sesterských vozů odlišuje a platí u něj, že do modernizace nepůsobí příliš dobrým dojmem, je po roce 2000 výrazně kvalitnější.

Spotřeba

Z hlediska spotřeby jsou pro Galaxy vhodné především turbodiesely z dílen Volkswagenu, zajímavou alternativou ovšem může být i spolehlivý čtyřválec 2,3 litru, u kterého se můžeme často setkat s přestavbou na pohon zemním plynem. Turbodiesely mají i u velkého a těžkého auta příjemně nízké nároky na přísun paliva. Pravým opakem je pochopitelně šestiválec VR6.

Jízdní vlastnosti

V době svého vzniku měl Ford Galaxy velmi dobrý podvozek, i to jej možná udrželo ve výrobě tak dlouho. Jízdní vlastnosti jsou nezáludné a jisté, auto netrpí přílišnými náklony v zatáčkách a přitom je pro posádku stále pohodlné. 

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP přímo Galaxy neprošel, sesterský Sharan je absolvoval v roce 1999. A výsledek byl tehdy jen průměrný. Za ochranu posádky dostal Sharan trojici hvězdiček, což je z dnešního hlediska podprůměrný výsledek. Obzvláště pokud uvážíme konstrukční stáří vozu a jeho zaměření na přepravu většího množství osob. Lepší je volit mladší provedení, která mají výrazně vylepšenou bezpečnostní výbavu.

Praktičnost

Galaxy první generace je velmi praktické auto, které potěší variabilním interiérem. V něm mohou být dvě nebo tři řady sedadel, vůz tak pojme pět nebo sedm cestujících. Obě zadní řady lze vyjímat, takže se z Galaxy dá v případě potřeby vytvořit i opravdu schopný stěhovák s kapacitou celkem až 2600 litrů. V konfiguraci pro plné obsazení má zavazadlový prostor objem pouze 255 litrů, jen se dvěma řadami sedadel je ovšem přepravní kapacita obrovská.

Komfort

Velké MPV nabízí posádce opravdu nadbytek místa, a cestující se tu tak cítí velmi příjemně. Komfort odpružení je rovněž na velmi dobré úrovni, trochu tužší jsou ovšem sedadla. To nemusí každému vyhovovat při dlouhých cestách, na které je Galaxy předurčen. Na druhou stranu poskytují sedadla velmi dobrou oporu.

Provozní náklady

Turbodiesely drží spotřebu Galaxy na rozumné úrovni a o hospodárném provozu se dá hovořit i v případě motoru 2,3 litru. Galaxy patří k nejméně spolehlivým autům své kategorie, ovšem většina poruch není zásadního mechanického charakteru. Lepší je však z hlediska spolehlivosti volit modernizovaná provedení.

Ford Galaxy

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací