OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Ford Focus (1998–2005)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Spolehlivost, Výborné jízdní vlastnosti, Široká nabídka verzí, Povedený design, Prostorný interiér

O vozidle

První generace Fordu Focus uvedená v roce 1998 způsobila malý poprask. Auto totiž jako první z nabídky automobilky přineslo zcela nový designový směr New Edge Design s ostře řezanými rysy a spoustou rovných ploch. Tento vzhled byl v ostrém kontrastu s kulatým vzezřením Fordu Escort, tedy modelu, jehož se stal Focus nástupcem. Design okamžitě zaujal odbornou i laickou veřejnost, a když se k tomu přidaly naprosto špičkové jízdní vlastnosti a další kvality vozu, byla výsledkem mnohá ocenění, včetně vítězství v anketě Evropské auto roku 1999. První Focus byl tak povedený, že v podstatě převzal žezlo etalonu v nižší střední třídě, a o tento titul tak připravil doposud kralující Volkswagen Golf. Z dlouhodobého hlediska navíc vůz vyniká výbornou spolehlivostí, takže je dnes vyhledávaným ojetým vozem.

Z počátku se Ford Focus prodával jako hatchback, od roku 1999 pak v nabídce přibylo i combi a také velice elegantní sedan. Špičkové jízdní vlastnosti, dané víceprvkovou zadní nápravou a pečlivým naladěním podvozku, si vyloženě říkaly o sportovní verze, ty však přišly až se sklonkem života první generace. Nejprve se v roce 2002 objevila verze ST s dvoulitrem 127 kW a o rok později ještě přeplňovaná raketa Focus RS s výkonem 158 kW. Krom těchto dvou vzácnějších motorizací je na výběr celá řada běžnějších motorů. Mezi nimi je skutečnou perlou zážehový čtyřválec 1,6 litru o výkonu 74 kW. Ten totiž proslul dlouhověkostí, a pokud už se na něm něco kvůli vysokému věku i nájezdu pokazí, je snadno opravitelný. Navíc má příznivou spotřebu a Focusu propůjčuje také vcelku solidní dynamiku. Vzhledem k těmto vlastnostem je mezi ojetými vozy tato varianta zdaleka nejvyhledávanější. Ostatní motory pak budí menší zájem zákazníků. Základní 1,4 55 kW je relativně slabá a uspokojí jen nenáročnou klientelu, osmnáctistovka 85 kW a dvoulitr 96 kW mají zase trochu vyšší spotřebu a nepůsobí živěji než šestnáctistovka. U turbodieselů jsou lákavější volbou motory TDCI (74 a 85 kW) se vstřikováním common-rail, které se objevily po modernizaci v roce 2001. Do té doby se dodávaly konstrukčně starší a méně kultivované agregáty 1,8 TDDi.

Výbava

Jestli se věk na Fordu Focus nějak opravdu projevuje, tak je to na jeho výbavě. Ta je v podstatě z dnešního hlediska na velmi základní úrovni, nicméně sehnat vůz v provedení s klimatizací a elektrickým stahováním oken potíž není. Další luxusnější prvky už ovšem příliš obvyklé nejsou.

Design

Design první generace Fordu Focus byl na svou dobu opravdu revoluční, jeho přednosti se však ukazují dodnes. Ani 15 let staré auto totiž dnes rozhodně nevypadá vůbec zastarale. Výjimkou je jenom palubní deska, jejíž divočejší tvary dnes působí trochu nepatřičně.

Spotřeba

Motorizace ve Fordu Focus první generace mají jednu velkou hvězdu. Tou je benzinová šestnáctistovka, která je spřažena s dlouhými převody, a tudíž je i při cestování po dálnici příjemně úsporná. Ostatní motory už tak lákavé nejsou, zážehové 1,8 a 2,0 litru navíc nepřinášejí ani výrazně vylepšenou dynamiku, zato spotřeba u nich roste. Ze vznětových motorů jsou úspornější a lepší volbou motory TDCI montované od roku 2001.

Jízdní vlastnosti

V době svého uvedení na trh neměl Ford Focus z hlediska jízdních vlastností konkurenci. Víceprvková zadní náprava přinesla vysokou stabilitu a jistotu i v rychle projížděných zatáčkách, celkově se podařilo eliminovat nedotáčivost. Přesné a docela komunikativní je i řízení. Vynikající jízdní vlastnosti jsou jednou z výrazných předností Focusu, kterou nejlépe prokážou ostré verze ST a RS.

Bezpečnost

Kromě propracovaného designu a podvozku se může první Focus chlubit i vcelku dobrou úrovní bezpečnosti. Může za to především pevná konstrukce kabiny, díky které vůz získal v nárazových testech Euro NCAP v roce 1999 tehdy velmi nadprůměrné čtyři hvězdičky. Z dnešního hlediska ovšem vůz přece jenom trochu pokulhává, tehdy standardní dvojice airbagů je dnes jen nutným minimem.

Praktičnost

Interiér Fordu Focus může působit trochu nezvyklým dojmem především kvůli tvarování palubní desky, nic to ovšem nemění na jeho velmi dobré prostornosti a nabídce pohodlí. Posádka se uvnitř netísní a zavazadlový prostor pojme nadprůměrných 350 litrů nákladu. A to jsou tu ještě verze sedan a combi, do kterých lze naložit až 490 nebo 520 litrů.

Komfort

Špičkové jízdní vlastnosti Focusu nijak neomezují jeho komfort, i to je jedna z předností vozu. Pohodlná sedadla hezky doplňují prostorný interiér, jenom celková výbava může být vzhledem k věku vozu na dnešní poměry základní.

Provozní náklady

Pokud si vyberete Focus se správným motorem (1,6 16V), odmění se vám vůz příznivou spotřebou paliva. Celkově pak příjemně překvapí vysoká spolehlivost vozu. Servisní úkony i náhradní díly jsou také vcelku levnou záležitostí, nad jejichž příznivou cenou se může divit i našinec zvyklý na přijatelné sazby u vozů české produkce.

Názor odborníka

Z první generace Focusu se pomalu stává diskontní zboží. Přitom v roce 1998 budil obdiv nejen jeho design, ale především bezkonkurenční jízdní vlastnosti. Na trhu ojetin dnes už o zájem většiny kupujících bojuje spíše druhá generace uvedená v roce 2005 a ceny původního Focusu prudce klesají. První ročníky obvykle mění majitele za velmi lákavé částky a i exempláře z konce výroby se zpravidla vejdou do rozpočtu většiny zájemců o ojetinu. Nejoblíbenější motorizací je benzinová šestnáctistovka, která solidně jede a nejsou s ní žádné zásadní problémy. Za diesel požadují prodávající v průměru o 15 až 20 tisíc vyšší ceny, přitom je ale potřeba si uvědomit, že více než desetiletá naftová ojetina toho má obvykle hodně za sebou. Naftové kombíky většinou sloužily jako služební auta a případná cifra 120 tisíc kilometrů na jejich tachometru svítí už minimálně podruhé. Starší motory TDDi mívají často problémy se vstřikovacím čerpadlem a s tzv. EGR ventilem, novější TDCi zase mohou potrápit opotřebenými vstřikovači common-railu. Mnoho vozů je napadeno korozí, zejména pokud v minulosti prodělaly karambol. Focus je však v dané cenové relaci bezesporu výbornou volbou, potěší i relativně levnými náhradními díly.

Ford Focus

Další vozy


Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací