OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Ford Fiesta (2002–2008)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Skvělé jízdní vlastnosti, Přesné řízení, Nízké provozní náklady, Spolehlivost

O vozidle

Ford Fiesta je dalším tradičním zástupcem třídy malých automobilů, vozy tohoto jména vznikají už od roku 1976 a dlouhodobě patří k nejžádanějším na trhu. To platí i pro Fiestu jakožto ojetý automobil. Její pátá generace byla ve výrobě v letech 2002–2008 a přinesla tehdy pro Ford typický New Edge design s většími rovnými plochami a řadou hran. Fiesta díky tomu působí zvenku elegantně a nadčasově, podobně jako první Focus, v průběhu jehož života se pátá generace Fiesty objevila. Interiér si sice odpustil extravagance Focusu, ovšem do faceliftu provedeného v roce 2005 vypadá trochu obyčejně. Po modernizaci se vylepšily jak materiály, tak celkový vzhled přístrojové desky a řady dalších prvků. ST nejvíce zdůrazňuje přednosti Fiesty, jimiž jsou velmi dobré jízdní vlastnosti a přesné řízení. I pro běžné verze pak platí, že má auto tužší odpružení, byť posádku by vytřást nemělo.

Fordy podobného data vzniku jako pátá Fiesta měly často širokou paletu motorů, z níž jen několik jednotek stálo za pozornost. Fiesta je na tom ovšem jinak, prakticky u žádné motorizace neuděláte krok zcela vedle. Snad jen základní třináctistovka s výkonem 43 (později 44) kW je vhodná jen čistě pro městské využití pro řidiče, kteří nemají žádné dynamické choutky. Silnější benzinovou alternativou jsou motory 1,4 a 1,6 litru s výkonem 58 a 74 kW. Ty se vyznačují vysokou spolehlivostí a pro pohon Fiesty mají více než dostatek síly. Verze ST pak má pod kapotou atmosférický dvoulitr s výkonem 110 kW, který přinese opravdu sportovní jízdní zážitky. Ochotně se totiž vytáčí a má i velmi příjemný zvuk. Kdo spíše než na sportování hledí na spotřebu paliva, může zvolit jeden z dvojice turbodieselů 1,4 nebo 1,6 TDCi. Výkon 50 a 66 kW je dostatečný, spotřeba příjemně nízká. Větší agregát pochází ze spolupráce Fordu a PSA a je velmi rozšířený i v mnoha dalších vozech.

Výbava

V době krátce po přelomu tisíciletí nebyla bohatá výbava u malých vozů obvyklým prvkem. Nutností je tedy jen pár airbagů, za většinu dalších bezpečnostních i komfortních prvků se u Fiesty připlácelo. Výbavou se mohou ojeté kousky hodně lišit, na druhou stranu běžnější jsou levné a obyčejněji vybavené verze.

Design

Ford Fiesta páté generace přebral designový výraz od tehdy revolučního modelu Focus. I po letech mu to sluší a mezi malými auty je za elegána, který přitom není nutně zcela nenápadný. To platí především pro ostrou verzi ST, která svou dravost dává najevo i vzhledem. Méně lákavý může být interiér provedení vyráběných do roku 2005, po modernizaci se estetická kvalita palubní desky výrazně vylepšila.

Spotřeba

Fiesta má jako jeden z mála Fordů své doby téměř ideální motorovou paletu. Všechny nabízené jednotky dovedou být vcelku úsporné, jen nejslabší motorizace nedoporučujeme pro delší jízdy, především na dálnici jejich spotřeba stoupá neúměrně vysoko. Velmi úsporné jsou turbodiesely, které jsou však u nás docela vzácné.

Jízdní vlastnosti

Pátá Fiesta se může pochlubit na svou kategorii vynikajícími jízdními vlastnostmi. Jistotu autu propůjčuje i tužší podvozek. Kvality platformy auta dokonale prověří verze ST s výkonem 110 kW, ani tady nehrozí žádné nečekané chování auta.

Bezpečnost

V nárazových testech Euro NCAP získala Fiesta v roce 2002 čtyři hvězdičky z pěti možných, což je na dobu vzniku auta velmi dobrý výsledek. Ovšem podobně jako u ostatních stejně starých vozů je potřeba počítat s tím, že malá auta tohoto věku už nejsou schopna splnit současné nejpřísnější nároky, a to například i kvůli menšímu rozsahu bezpečnostní výbavy.

Praktičnost

Fiesta byla k dispozici jako tří- a pětidveřový hatchback se vcelku jednoduše řešeným interiérem. I cestující vzadu tu mají celkem rozumnou nabídku místa, na dlouhé cesty to ovšem pochopitelně ideální není. Záporem Fiesty jsou nepříliš pohodlná sedadla s krátkými sedáky. Zavazadlový prostor pojme slušných 270 litrů nákladu.

Komfort

Fiesta ještě patří k té generaci malých aut, u kterých se konstruktérům zcela nedařilo skloubit jisté jízdní vlastnosti s vysokým komfortem. A protože jízdní vlastnosti dostaly přednost, jízdní komfort je jen průměrný. Navíc se na něm negativně podepisují již zmiňovaná sedadla a v provedeních do roku 2005 celkové pohodě v interiéru nepřidá ani provedení palubní desky. Interiér po modernizaci působí útulněji.

Provozní náklady

Populární Ford Fiesta lze dnes pořídit za zajímavé ceny a ani provozní náklady auta se nevyšplhají vysoko. Přispívají k tomu jak poměrně úsporné motory, tak především vcelku levné náhradní díly a dostupný servis. Navíc Fiesta patří ve své kategorii k těm spolehlivějším vozům, takže většinou budou majitelé řešit jen běžné opotřebení.

Názor odborníka

Generace vyráběná od roku 2002 je jedním z mála malých aut, které svým vytříbeným chováním uspokojí i náruživé řidiče. Výborně naladěný podvozek a komunikativní řízení totiž poskytují skvělé jízdní vlastnosti i jistou dávku řidičské radosti. Fiesta proto podle našich zkušeností často láká spíše mladší generaci řidičů, kteří sice tráví většinu času ve městě, ale jízdní vlastnosti vozu jim přesto nejsou lhostejné. A navíc skousnou i tvrdší odpružení. Ceny prvních ročníků padají na lákavé hodnoty, pozdější ročníky se prodávají za ceny na úrovni srovnatelně starých Fabií. Cenově se tedy ojetá Fiesta zájemcům nijak nepodbízí. Diesely tvoří zhruba třetinu tržní nabídky, což je mnohem více, než by člověk u tak malého vozu očekával.

Ford Fiesta

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací