Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Elegantní design Kvalitní zpracování Dobrá výbava Spolehlivost |
O vozidle
Paleta motorů se od Suzuki SX4 trochu liší. Základem je benzinová šestnáctistovka s výkonem 79 kW, která má slušnou dynamiku. Druhou variantou byl u prvních modelů turbodiesel 1,9 MultiJet 8v s výkonem 88 kW, který se chlubí nízkou spotřebou paliva, zrovna ovšem nepotěší zvukovým projevem. V roce 2009 prošlo malé SUV modernizací. Benzinová šestnáctistovka dostala vyšší výkon 88 kW, turbodiesel pak byl nahrazen novým agregátem. Tím je dvoulitrový agregát MultiJet s výkonem solidních 99 kW a podstatně kultivovanějším chodem než v předchozím provedení. Motor také dostal novou šestistupňovou převodovku. Vzhledem k ceně vznětových provedení se ovšem většinou setkáme s motorem 1,6. K dispozici jsou ve všech případech verze s pohonem předních nebo všech kol.
Výbava
I výbava Sedici se pohybuje na vcelku obvyklé úrovni s tím, že lépe vybavené verze příjemně překvapí některými nadstandardními prvky už v základní výbavě. Vzhledem k vyšším cenám jsou ovšem lépe vybavená provedení vzácnější.
Design
Fiat Sedici je sourozenci Suzuki SX4 vzhledově velmi blízký, ovšem přece jen se v některých provedeních snaží více vypadat jako SUV. Design vozu je líbivý a hodně elegantní. Ani po letech výroby vzhled příliš nezastaral a Sedici působí stále svěžím dojmem. Důkazem toho je, že facelift, který model prodělal v roce 2009, byl v podstatě pouze kosmetický.
Spotřeba
Suzuki a Fiat se nepouštěly do žádných experimentů a pod kapotu malých SUV nainstalovaly osvědčené pohonné jednotky dostatečného výkonu. Výsledkem je dobrá spotřeba jak zážehových, tak vznětových verzí, což je společně s vysokou cenou i důvod, proč diesel není tak častou motorizací. První majitelé většinou nebyli ochotni zaplatit výrazný příplatek, který diesel představoval, přitom úspora paliva oproti benzinovým verzím není tak výrazná jako u mnoha jiných vozů.
Jízdní vlastnosti
Podvozek Sedici je naladěn spíše na komfortní notu, ale jízdní vlastnosti nejsou celkově špatné. Jen je nutné počítat s charakterem auta a jeho vyšší stavbou. Vedení stopy je dobré jak na klikatých cestách, tak na dálnici. Elektronicky řízený pohon všech kol také funguje dobře a spolehlivě, takže dodává na jistotě při jízdě ve zhoršených povětrnostních podmínkách.
Bezpečnost
Fiat Sedici sám nárazové testy Euro NCAP neabsolvoval, ale vztáhnout na něj můžeme výsledek Suzuki SX4. To si vysloužilo solidní hodnocení čtyř hvězdiček z pěti možných. Bezpečnostní výbava je v základních provedeních jen ta nejnutnější v podobě dvou airbagů, u lepších provedení jsou ale rovnou boční i hlavové vaky. K bezpečí přispívá také pohon všech kol, který ovšem nemají všechny vozy.
Praktičnost
Oproti klasickým malým autům se může Fiat Sedici pochlubit nadstandardní nabídkou vnitřního prostoru, posádka nemá ani nedostatek místa nad hlavou, což bývá častý nešvar malých vozů. Zavazadlový prostor hatchbacku ovšem s 270 litry objemu patří spíše k průměru třídy.
Komfort
Ani cestovní komfort u Sedici nijak výrazně netrpí, ostatně podvozek je naladěn především na pohodlí. K dobrému pocitu z cestování přispívá i kvalitně sestavený interiér, ve kterém sice převládají tvrdé plasty, ale zpracování to nijak neovlivňuje.
Provozní náklady
Fiat Sedici patří mezi nadprůměrně spolehlivé automobily a vzhledem k jeho jednoduché konstrukci nehrozí ani přehnané výdaje na případné poruchy. Dobrá je spotřeba paliva prakticky u všech motorů, takže celkově patří Sedici k provozně nepříliš nákladným vozům.