Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor
Dobrá ovladatelnost
Dobré řízení
Elegantní vzhled
Široká nabídka verzí |
O vozidle
Fiat Scudo druhé generace se objevil na trhu v roce 2007. Jde o dodávkový vůz, který na trhu vyplňuje mezeru mezi velkými MPV a klasickými dodávkovými vozy, jako je třeba Fiat Ducato. Stejně jako první generace i druhé Scudo vzniklo ve spolupráci s koncernem PSA – jeho sourozenci jsou Citroën Jumpy a Peugeot Expert, méně známou variantou je Toyota ProAce. Tentokrát už ovšem nejde o přepracované MPV pro užitkové účely, je to samostatný model se specifickou technikou a vzhledem. Základní tvary vozů jednotlivých značek jsou shodné, liší se především čelní maska. Oproti běžným velkým dodávkám se může Scudo pochlubit vcelku nečekaně elegantní karoserií. Příď auta je hodně protažená, opticky dokonce více než u mnohých vozů kategorie MPV. Dlouhá karoserie pak dodává vozu vyvážené proporce. Scudo je k dispozici jako klasický van nebo osobní verze v provedení Combi a Panorama. Van je na výběr ve dvou verzích délky a dvou výškách karoserie, celková přepravní kapacita je od pěti do sedmi metrů krychlových. U osobních verzí je na výběr jen jedna výška karoserie, ovšem nadále i dvě varianty délky. Interiér je velmi prostorný a variabilní, ovšem samotný jeho design není nejlepší stránkou vozu. Estetika je trochu obyčejnější a použitými materiály jsou obyčejné tvrdé plasty. Ty jsou sice vcelku trvanlivé, ovšem v osobních verzích by si posádka přece jenom zasloužila trochu lepší zpracování.
Z hlediska jízdních vlastností je velká dodávka docela příjemným překvapením. Už za volantem je pozice docela podobná osobním vozům. Auto velmi dobře drží zvolenou stopu a vcelku dobře se ovládá, při ostrém zacházení se postupně dostavuje dobře čitelná nedotáčivost. Jízdní komfort je velmi dobrý, filtraci nerovností zvládá slušně i nenaložený vůz a pochvalu zaslouží i odhlučnění a fakt, že rozměrná karoserie nijak výrazně nerezonuje.
O pohon Scuda se starají výhradně vznětové motory, ty zážehové by význam stejně příliš neměly. Trochu překvapením je možná základní motor o objemu 1,6 litru s výkonem 66 kW. To není na tak veliký vůz mnoho, a je proto potřeba počítat s letargičtějším projevem. Silnější provedení už mají dvoulitrový motor 2,0 Multijet. Ten je na výběr rovnou v trojici provedení. Už základní s 88 a později 94 kW nabízí solidní sílu. Druhým stupněm bylo provedení s výkonem 100 kW, které bylo s modernizací vyřazeno z nabídky. Nejsilnějším agregátem pak je tentýž motor vyladěný na solidních 120 kW, což už i pro velkou dodávku znamená v nenaloženém stavu velmi solidní dynamiku při zachování rozumné spotřeby paliva.
Výbava
Výbava Scuda může být na poměry dodávkových vozů vcelku bohatá, ovšem v základu je spíše obyčejná, i za airbag spolujezdce se připlácí. Za příplatek je i klimatizace, v osobních provedeních ve vyšším výbavovém stupni je pak standardem. Celkově je dobré výbavu Scuda při koupi detailněji prozkoumat.
Design
Fiat Scudo druhé generace patří ke vzhledově nejpovedenějším dodávkám na trhu. Na designu se dokonce podílelo studio Pininfarina. Na dodávku má Scudo nezvykle dlouhou příď a díky tomu velmi vyvážené a docela dynamické proporce jakéhosi zvětšeného combi. Dojem se ovšem trochu zhorší v interiéru, kde jsou použity vcelku obyčejné materiály.
Spotřeba
Velká dodávka Fiatu je vybavena výhradně vznětovými motory. Ty mají většinou solidní výkon a zároveň se mohou pochlubit příznivou spotřebou paliva. Platí to i pro nejsilnější motorizaci, která najde uplatnění u nejvytěžovanějších vozů. Na trhu ojetých vozů jsou ovšem běžnější spíše základní verze.
Jízdní vlastnosti
Na poměry dodávkových vozů má Scudo opravdu výborné jízdní vlastnosti. Auto se dobře chová i nenaložené. I přes velké rozměry mu nedělají potíže zatáčkovité pasáže, ve kterých přichází nedotáčivost postupně a velmi čitelně.
Bezpečnost
Bezpečnost není nejlepší disciplínou velkých vanů koncernů Fiat a PSA. Konkrétně model Scudo prošel nárazovými testy Euro NCAP až v roce 2012 a výsledkem je zisk v podstatě podprůměrného skóre tří hvězdiček. Ostatně, karoserie nemá dostatečnou tuhost a v bezpečnostní výbavě běžně figuruje jen čelní airbag řidiče.
Praktičnost
Fiat Scudo existuje v celé řadě konfigurací od klasické dodávky až po minivany pro přepravu až devíti cestujících. Přepravní prostor má kapacitu od pěti do sedmi metrů krychlových a přístup do interiéru usnadňuje dvojice posuvných zadních dveří.
Komfort
Scudo přináší pasažérům překvapivě dobrý jízdní komfort. Auto zvládá dobře tlumení nerovností i v nenaloženém stavu, cestující mají ve všech směrech dostatek místa a to platí i vpředu, kde jsou rovněž tři sedadla. I hlučnost je nižší než u většiny dodávkových modelů.
Provozní náklady
Větší dodávka už má vyšší spotřebu než vozy odvozené od MPV, na poměry své třídy je na tom ovšem Scudo vcelku dobře. I spolehlivost je veskrze průměrná a vůz netrápí žádné extrémní potíže, takže provozní náklady by se měly držet v rozumných mezích.
Fiat Scudo