OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Scudo (1995–2007)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Velký vnitřní prostor, Široká nabídka verzí, Dobrý komfort pro řidiče, Na dodávkový vůz dobré jízdní vlastnosti

O vozidle

Fiat Scudo první generace je středně veliký dodávkový vůz, jehož konstrukce vychází z běžného rodinného MPV Ulysse. Podobně jako Ulysse vznikl i model Scudo v rámci spolupráce s koncernem PSA, tato užitková varianta měla sourozence v podobě modelů Citroën Jumpy a Peugeot Expert. Scudo vyplňuje mezeru v nabídce mezi malými dodávkami a velkým modelem Ducato. Přepracování MPV na užitkový vůz má výhodu v poměrně zajímavých jízdních vlastnostech. MPV bychom za ně sice mnoho nechválili, ovšem na dodávkový vůz má Scudo až nečekaně agilní projev a velmi dobrou ovladatelnost. Pracoviště řidiče se v podstatě nijak od MPV Ulysse neliší, potěší řadicí páka umístěná na vyvýšeném místě, takže je hezky po ruce. Slušná může být na poměry dodávkových vozidel i výbava, na druhou stranu, tady je potřeba brát v potaz i věk Scuda. 
 
Lehký užitkový vůz se dodával v několika provedeních karoserie – k dispozici byla klasická skříňová dodávka, prosklené combi, osobní verze až pro 9 cestujících a také šasi s možností přípravy vlastní nástavby. Přepravní kapacita se podle rozvoru konkrétního provedení pohybuje mezi čtyřmi a pěti metry krychlovými, užitečná hmotnost přesahuje 900 kilogramů. Z dnešního pohledu je první generace Fiatu Scudo především příjemně dostupnou dodávkou se střední přepravní kapacitou, výtečně poslouží například jako montážní vůz.
 
O pohon Scuda se může starat celá řada jednotek, vzhledem k době vzniku se tu mísí diesely s benzinovými agregáty. Základem je benzinová šestnáctistovka z dílen Fiatu, která má skromný výkon 58 kW. Po modernizaci v roce 2000 byl tento motor nahrazen benzinovým dvoulitrem o výkonu 100 kW, což už je motor z dílen PSA. Ostatní pohonné jednotky už jsou vznětové. Ačkoli měl Fiat k dispozici i vlastní agregáty, všechny diesely jsou francouzského původu. Pod označením 1,9 D se skrývají dvě různé verze atmosférického vznětového motoru, vždy se shodným výkonem 51 kW. Verze 1,9 TD má 68 kW a do modernizace byla nejsilnější vznětovou jednotkou. Od modernizace pak byly k dispozici přímovstřikové agregáty HDI, vždy s objemem dva litry. Výkon je buď 69, nebo 80 kW. 

Výbava

Konstrukční původ v rodinném MPV dává Scudu oproti běžným dodávkám trochu lepší možnosti v oblasti výbavy, na druhou stranu z dnešního pohledu je výbava většinou i tak velmi základní. Projevuje se tu konstrukční věk Scuda. 

Design

Vzhled Fiatu Scudo první generace vychází z rodinného MPV Ulysse. Design je také zároveň společný se sesterskými modely Peugeotu a Citroënu. Dnes už asi hranaté tvary Scuda zaujmou málokoho, na druhou stranu z nich je cítit účelnost vozu. 

Spotřeba

Vzhledem k době vzniku Scuda můžeme pod kapotou krom úsporných vznětových motorů potkat i benzinové agregáty s trochu vyšší spotřebou paliva. Ovšem diesely převládají a především u novějších modelů s agregáty HDI (označovanými u Fiatu jako JTD) je spotřeba opravdu nízká. 

Jízdní vlastnosti

Na poměry dodávkových vozů má i první generace Fiatu Scudo docela dobré jízdní vlastnosti. To je dáno jeho původem v rodinném MPV, které sice oproti osobním vozům neobstojí, ale oproti dodávkám je jízdně velmi dobře čitelné. Scudo těží i z příjemné pozice řidiče za volantem. 

Bezpečnost

První generace Fiatu Scudo a příbuzných francouzských dodávek se do crashtestů Euro NCAP nikdy nedostala, stejná je situace i u jejich konstrukčních předobrazů, běžných rodinných MPV. Ovšem očekávat od užitkového vozu starší konstrukce vysokou úroveň ochrany posádky příliš nemůžeme. 

Praktičnost

Fiat Scudo první generace byl nabízen celkem ve čtyřech provedeních karoserie – k dispozici byla klasická skříňová dodávka, prosklené combi, osobní verze až pro 9 cestujících a také šasi s možností přípravy vlastní nástavby. Přepravní kapacita se podle rozvoru konkrétního provedení pohybuje mezi čtyřmi a pěti metry krychlovými, užitečná hmotnost přesahuje 900 kilogramů. 

Komfort

Scudo přináší pasažérům překvapivě dobrý jízdní komfort. Auto zvládá dobře tlumení nerovností i v nenaloženém stavu, cestující mají ve všech směrech dostatek místa. Překvapivě komfortní je Scudo pro řidiče, který si tu za volantem připadá jako v běžném MPV, a nikoli dodávkovém voze. 

Provozní náklady

První generace Fiatu Scudo má se vznětovými motory solidní spotřebu paliva, danou i na poměry dodávkových vozů dobrou aerodynamikou. Spolehlivost je sice spíše podprůměrná, použitá technika však jednoduchá a ceny dílů by neměly být příliš vysoké. 

Fiat Scudo



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací