OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Multipla (1998–2010)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Velký a variabilní vnitřní prostor

Příznivé ceny

Spolehlivá a trvanlivá technika

Šest míst v interiéru

Dobrý výhled

O vozidle

Fiat Multipla způsobil při uvedení na trh v roce 1998 veliký poprask. Ten měl na svědomí velmi kontroverzní design auta, které vypadalo, jako by na jednom voze přistál shora ještě další. Netradiční řešení s nezvykle kolmě navazujícím čelním sklem a samostatnými dálkovými světlomety umístěnými těsně pod ním opravdu budilo rozpaky a Multipla okamžitě rozdělila veřejnost na dva tábory. Jeden odvážné řešení oceňoval, druhý pak zatracoval. Pravdou je, že především kvůli kontroverznímu designu nebyla z počátku prodeje Multipla takovým hitem, a to i přesto, že zatím neměla tolik konkurence. Tento Fiat byl totiž jednou z prvních odpovědí na tehdejší revoluční malé MPV Renault Mégane Scénic. Patří tedy do třídy kompaktních MPV, byť dnes svými rozměry odpovídá kategorii malých velkoprostorových vozů. V roce 2004 dostala Multipla výrazný facelift, který přinesl konvenčně řešenou příď, což oblíbenost u zákazníků zvedlo. Na druhou stranu technika se příliš nezměnila, zatímco konkurence přece jenom pokročila. I v době výroby byla Multipla menší než soupeři, což ovšem neznamenalo ústupky v prostornosti interiéru. Ten měl totiž velmi netradiční a opět svým způsobem revoluční uspořádání – i když stejné řešení už použil Fiat u jednoprostorové verze svého legendárního modelu 600 v druhé polovině padesátých let. Multipla je totiž šestimístný vůz, v přední i zadní řadě má rovnou tři samostatná sedadla. Pro cestující se širokými rameny to není ideální, ale rodiny s více dětmi rázem dostaly možnost snadno cestovat relativně běžným vozem. Prostřední sedadla v každé řadě jsou mírně posunuta vzad, to aby přece jenom ramena cestujících nebyla v neustálém kontaktu. Šířku interiéru také Fiat maximalizoval prakticky zcela kolmými bočními okny, což ovšem zvyšuje aerodynamický hluk vozu. Vpředu se pak řadicí páka posunula vysoko k volantu, aby měli všichni cestující dostatek místa pro kolena. Jednotlivá sedadla lze samostatně sklápět nebo vyjímat a díky zcela ploché podlaze v celé délce vozu je využitelnost vnitřního prostoru opravdu výborná. Posádka také ocení bohaté prosklení interiéru a velmi dobrý výhled z vozu všemi směry.
 
Motorů se pod kapotou Multiply neobjevilo mnoho, nabídka byla vždy poměrně jednoduchá. Základem byla šestnáctistovka o výkonu 76 kW, která vydržela v nabídce (s modernizací v roce 2000) po celou dobu výroby. Motor měl s autem docela dost práce, pětistupňová převodovka jej často nutila do otáček, což mělo za následek vyšší hlučnost a také mírně zvýšenou spotřebu paliva. Existují i verze na alternativní pohon – provedení Biopower mohlo krom benzinu jezdit i na CNG, tu a tam potkáme i oficiální tovární konverzi na LPG. V obou případech výkon motoru poklesl a verze na alternativní paliva jsou u nás vzácností. V podstatě jedinou další pohonnou jednotkou je turbodiesel 1,9 JTD. Ten začínal na výkonu 77 kW, v roce 2000 posílil na 81 kW a v roce 2001 pak na konečných 85 kW. Následně pak v roce 2006 došlo k poslední modernizaci, motor tentokrát označovaný už jako Multijet dostal výkon 88 kW. V podstatě lze říci, že čím modernější provedení, tím je lepší jeho spolehlivost, jde totiž stále o tentýž agregát, který procházel postupnou evolucí. 

Výbava

Multipla se nesnažila v době své aktivní služby zaujmout výbavou, hlavním tahákem byla variabilita vnitřního prostoru. Proto je výbava celkově spíše průměrná. Klimatizaci mají téměř všechny vozy, ostatně, vzhledem k velkému prosklení je tu doslova povinná. 

Design

Vzhled Fiatu Multipla byl asi tou nejdiskutovanější součástí automobilu. Původní provedení s hodně netradičně řešenou přídí vyvolává dodnes kontroverzní reakce, na druhou stranu je i díky tomu k dostání za velmi nízké ceny. Po modernizaci v roce 2004 dostala Multipla konvenční příď, ovšem ani v tomto případě to není žádný krasavec, jen v podstatě obyčejné auto. 

Spotřeba

Multipla má vysokou stavbu a přísně kolmá boční okna, což negativně ovlivňuje aerodynamiku. I proto se s vozem motory trochu více nadřou, poznat je to především u zážehové šestnáctistovky, jejíž spotřeba je trochu vyšší. Turbodieselová provedení jsou v tomto o poznání příjemnější, jsou však trochu méně obvyklá. 

Jízdní vlastnosti

Multipla byla především rodinným kočárem, takže jízdní vlastnosti hrají až druhé housle. Na druhou stranu nejsou vyloženě špatné, byť zadní náprava nemá moc ráda rychlé a třeba vícenásobné změny směru. Jinak je však vůz docela dobře čitelný a ovladatelný. 

Bezpečnost

Nárazových testů Euro NCAP se Fiat Multipla zúčastnil v roce 2001, tedy ještě v původním provedení s netradiční přídí. Auto tehdy získalo skóre tří hvězdiček, což není pro rodinný vůz příliš dobrá vizitka a z dnešního hlediska je ochrana posádky spíše jen základní. 

Praktičnost

Multipla exceluje v praktičnosti. Žádný jiný takto malý vůz neodveze celkem pohodlně šest cestujících, to je opravdový unikát. Navíc rovná podlaha a možnost sedadla jednotlivě vyjímat dávají prostor pro mnoho kombinací pro přepravu různých druhů nákladu. 

Komfort

Jízdní komfort daný odpružením podvozku je v případě Multiply solidní, jen na velkých nerovnostech posádka pocítí nepříjemné rázy. Komfort ale trochu snižuje celkově vyšší hlučnost (aerodynamická, u zážehového motoru i právě od agregátu) a šestimístné uspořádání trochu omezuje prostor v oblasti ramen. 

Provozní náklady

Automobily značky Fiat často trpí nevalnou pověstí z hlediska spolehlivosti. Jenže u Multiply jsou to zbytečné předsudky, naopak, jde o nadprůměrně spolehlivý automobil, který má navíc velmi trvanlivou a odolnou techniku. To ve spojení s cenově dostupnými náhradními díly i snadným servisem znamená příznivé provozní náklady. 



Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 65 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.