OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Marea (1996–2002)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Velmi dobrý vnitřní prostor , Velký zavazadelník combi , Elegantní design , Dobrá výbava, Výkonné motory

O vozidle

Fiat Marea je sedan a combi odvozené od kompaktních hatchbacků Bravo a Brava. Na trh přišel model v roce 1996, tedy o rok později než kompaktní dvojice, a rovněž se vůz o rok déle vyráběl. Podobně jako Bravo a Brava přináší Marea elegantní design a originální provedení interiéru, na kterém je sice dnes už trochu vidět věk, ovšem stále působí elegantně. Combi ve své době zastávalo roli největšího a nejluxusnějšího Fiatu, což se projevuje nejen na solidním vzhledu aut, ale také na celkové výbavě a paletě pohonných jednotek. Marea nahrazovala vlastně dvojici modelů – sedan a combi Tempra a o něco větší a luxusnější Cromu. I tady se Fiat snažil napravovat trochu pošramocenou pověst nespolehlivých vozů a dařilo se to opravdu jen částečně. Na rozdíl od starších modelů se však vůz dočkal u zákazníků solidního úspěchu, a to především díky bohaté nabídce vnitřního prostoru. Marea je totiž výrazně větší než Brava a posádka tu má ve všech směrech dostatek místa, sedadla jsou velkorysá a pohodlná. Pravdou ovšem je, že vzadu se pohodlně usadí spíše dvojice cestujících než trojice. Sedan má průměrný zavazadlový prostor s objemem 430 litrů, ovšem combi označované Marea Weekend nabízí královských 500 litrů pro zavazadla, prostor je navíc velmi pravidelného a skvěle využitelného tvaru. Po sklopení sedadel se do velkého combi od Fiatu vejde až 1560 litrů nákladu. Na nárůstu prostoru se podílí o 10 centimetrů větší délka combi.
 
Od modelů Bravo a Brava zdědila Marea vcelku dobře čitelné jízdní vlastnosti a snadné ovládání, auto dobře drží směr, a to jak na rovině, tak v zatáčkách, vrozená nedotáčivost přichází docela pozdě. Podvozek je trochu tvrdší, což mírně omezuje jízdní komfort, ovšem zároveň eliminuje náklony v zatáčkách, které jsou tedy v přijatelných mezích. 
 

Paleta motorů pod kapotou odpovídá době a vychází z typů Bravo a Brava. Jen nejslabší agregáty jako nepřeplňovaný diesel a nejmenší benzinové motory byly vynechány, naopak na druhém konci nabídky se objevily i silnější a komfortnější pohonné jednotky. Základem se stala čtrnáctistovka s výkonem 60 kW, která se pro větší vůz příliš nehodí, ovšem také se s ní moc často nesetkáme. To šestnáctistovka s výkonem 76 kW je oblíbenou a dostupnou motorizací se solidní silou i vcelku nízkou spotřebou paliva. Silnější osmnáctistovka s výkonem 83 kW a pětiválcový dvoulitr s výkonem zvýšeným na 114 kW jsou už na palivo náročnější, ovšem s velkým combi si motory velmi dobře poradí a jsou komfortní. Na vrchol patří dvojice dalších pětiválců. Nepřeplňovaný 2,4 má výkon 118 kW a turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr pak nabídne 134 kW. Vznětové motory tu zastupuje jako základní provedení přeplňovaný motor 1,9 TD s výkonem 55 kW. Jeho silnější varinta má 74 kW. K dispozici byl také pětiválec 2,4 TD s výkonem 93 kW. Vhodnější jsou ovšem modernější agregáty JTD – devatenáctistovka má výkon 77 kW, po modernizaci se pak dočkáme dokonce 81 kW. A přepracovaný pětiválec 2,4 JTD dostal výkon 97 kW.

Výbava

Na svou dobu se Marea nabízela se vcelku dobrou základní výbavou, která často překonávala menší Bravu. Dnes už možná vůz ničím nepřekvapí, avšak klimatizace je velmi běžným prvkem, stejně jako centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka mají snad všechny modely. Marea může mít často i komfortnější provedení interiéru s několika dalšími zajímavými doplňky. 

Design

Fiat Marea se může dodnes pochlubit velmi elegantním a líbivým designem. Auto má  vyvážené proporce a i interiér vypadá vcelku originálně, byť se na něm jeho věk samozřejmě projevuje. Ovšem to především z hlediska zpracování a použitých materiálů. 

Spotřeba

Marea zdědila motorovou paletu po modelu Brava, vynechány byly jen vyloženě slabé základní pohonné jednotky. Diesely mají velmi příznivou spotřebu, ovšem na trhu ojetých vozů jsou méně obvyklé. Z benzinových motorů lze podobně jako u menšího modelu doporučit šestnáctistovku, která je svižná a drží spotřebu v rozumných mezích, větší motory už si žádají více paliva. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Fiatu Marea jsou dodnes stále solidní, auto má dobrý technický základ s dobrým vedením stopy a slušnou ovladatelností. I přes relativně krátký rozvor se může Marea pochlubit dobrou směrovou stabilitou na dálnici a přitom se docela ochotně vrhá i do zatáček. Tady se příliš nenaklání, a to díky tvrdšímu odpružení. 

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP Fiat Marea neprošel. Ovšem vzhledem k nevalnému výkonu menšího sesterského modelu Brava nelze očekávat kdovíjaké bezpečí. Karoserie je ovšem celkově přece jenom trochu mohutnější a i výbava bývá lepší, takže Marea posádku ochrání o něco lépe než Brava. 

Praktičnost

Fiat Marea patří v provedení combi k nejprostornějším automobilům své třídy a doby. Nabídkou místa dokonce Marea spíše než kompaktním modelům konkurovala kombíkům střední třídy. Sedan má průměrný zavazadlový prostor s objemem 430 litrů, ovšem combi označované Marea Weekend nabízí královských 500 litrů pro zavazadla, prostor je navíc velmi pravidelného a skvěle využitelného tvaru. Po sklopení sedadel se do velkého combi od Fiatu vejde až 1560 litrů nákladu. 

Komfort

Marea má trochu tvrdší naladění podvozku, přesto posádce poskytne solidní jízdní komfort daný celkově dobrým naladěním. Zážehové motory jsou velmi kultivované. V interiéru ovšem nepotěší tvrdé a na pohled levné plasty, které mohou být u ojetých vozů výrazně poničeny. 

Provozní náklady

Ačkoli se Fiat snažil, nepatří Marea ke zrovna spolehlivým vozům, ovšem vzhledem k jejímu věku už původní nespolehlivost nehraje takovou roli. Dnes je důležité, že jsou náhradní díly opravdu levné a samotné opravy nenáročné, takže provozní náklady se budou držet v příznivých mezích. 

Fiat Marea



Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací